شهر اراک از جهت‌های مختلف قابل توسعه‌ است
شهر اراک از جهت‌های مختلف قابل توسعه‌ است
استاندار مرکزی گفت: جلوگیری از توسعه شهر اراک کار اشتباهی بوده و این شهر جهت‌های مختلف قابل توسعه‌است.

به گزارش نوژان نیوز، «فرزاد مخلص الائمه » در نشست شورای مسکن استان مرکزی افزود: نیاز است کارگروهی با حضور شهرداری و شورای اسلامی شهر اراک و اداره کل راه و شهرسازی استان تشکیل و نسبت به توسعه این شهر اقدام‌شود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت زمین و مسکن در شهر اراک به دلیل محدودیت در توسعه این شهر است و توسعه شهر نقش مهمی در ایجاد تعادل در حوزه قیمت مسکن و اجاره بها به همراه‌ دارد.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از افزایش قیمت اجاره بهای مسکن در استان نیاز است با مشاورین املاک متخلف برخورد و مشاوران املاک موثر در کنترل قیمت‌ها نیز شناسایی و مورد تقدیر قرار گیرند.

وی ادامه داد: مسئولان استان مرکزی در اجرای طرح مسکن ملی هشت هزار و ۱۰۰ واحدی اراک باید حساس باشند.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: اکنون محدودیتی در شهرهای جدید برای طرح جوانی جمعیت وجود نداشته و نیاز است در بخش الحاقی به طرح مسکن ملی هشت هزار و ۱۰۰۰ واحدی اراک، ظرفیتی برای جوانی جمعیت در نظر گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: در طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی به پیشنهاد بنیاد مسکن مقرر شد ساختمان‌های ۱۳ طبقه و پشت طرح ساختمان‌های پنج، ۶ و هفت طبقه ایجاد شود که به جمع بندی نرسیده‌ است.

«علی اکبر اسدی» افزود: مقرر شده ۲ هزار و ۳۰۰ واحد به روش پیش ساخته احداث شود و پارکینگ‌ها برای کاهش هزینه‌ها مسقف نشود.

وی ادامه داد: ۲ شرکت در استان مرکزی دارای قالب‌های تونلی هستند و اعلام کردند که با قیمت مصوب وزارت راه و شهرسازی کار را انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: اولویت شناسایی خانه‌های خالی در استان با افرادی که دارای تعداد خانه خالی بالا هستند، انجام می‌شود.

اسدی گفت: آمار خانه‌های خالی استان مرکزی باید در مدت یک ماه آینده با اولویت واحدهای بزرگ و افرادی که دارای تعداد واحد زیاد هستند در سامانه املاک و مستغلات ثبت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۱۷ فقره بازدید از مشاورین مسکن انجام شد که۱۰۳ فقره پرونده در این بازدیدها تشکیل شد.

«حمید انعامی» افزود: ۱۰ مشاور املاک در این بازدیدها مهر و موم شد و ۳۶ مشاور املاک به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال جریمه شدند.

وی ادامه داد: ۱۶ فقره پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع شده‌ و این گشت‌ها تغییراتی را در اجاره بها به همراه داشته‌ است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر شد ساختمان‌های ابتدایی طرح هست هزار و ۱۰۰ واحدی ۱۳ طبقه انجام شود.

انعامی افزود: برای تکمیل طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی با سه پیمانکار صحبت شده که در آینده نزدیک فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی ادامه داد: برای واحدهای پشت طرح هست هزار و ۱۰۰ واحدی نیز ظرف مدت یک ماه آینده فراخوان داده می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: هشت هزار و ۶۲۸ کنتور فاقد چرخش در استان شناسایی شده که طی نامه‌ای به شهرداری‌ها و فرمانداری‌های استان اعلام شده تا با ارایه آمار در سامانه املاک و مستغلات ثبت و نسبت به اخذ مالیات اقدام شود.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران نیز در این نشست گفت: ۹۷ قطعه برای طرح جوانی جمعیت در شهر امیرکبیر اختصاص یافته و زمین برای واگذاری آماده سازی شده‌ است.

سعید میرزایی افزود: یک هزار قطعه ۲۰۰ متری در فاز پنج شهر امیر کبیر برای جوانی جمعیت آماده سازی شده که از جمله بهترین محله‌های این شهر است.

وی ادامه داد: آماده سازی ۲۰۰ هکتار زمین برای ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در شهر امیرکبیر آغاز شده که به زودی با برگزاری مناقصه به پیمانکار ذی‌صلاح واگذار می‌سود.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران گفت: مرحله نخست قطار بین شهری ، شهر امیر کبیر انجام شده و جانمایی ایستگاه برای این طرح ۲ تا سه ماه آینده انجام می‌شود.

میرزایی گفت: مرحله پایانی و عملیات اجرای این طرح تا پایان سال جاری آغاز می‌شود.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا