حفاران غیرمجاز در گرمدره کرج دستگیر شدند
حفاران غیرمجاز در گرمدره کرج دستگیر شدند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به موضوع حفاری غیرمجاز در محدوده راه آهن گرمدره کرج اعلام کرد: تعدادی حفار غیرمجاز در این زمینه شناسایی و با حکم قضایی دستگیر شدند.

به گزارش نوژان نیوز،”رحیم خاکی “ در نشست با خبرنگاران افزود: این حفاران در صدد ورود به یک مجموعه تاریخی در محدوده راه آهن گرمدره بودند که به دام افتادند.

وی با اشاره به شایعاتی در خصوص این حفاری غیرمجاز گفت: در این خصوص شیطنت هایی صورت گرفت اما لایه های تاریخی در این مجموعه کشف شد که با حضور کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی در حال بررسی این لایحه ها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز افزود: آثار فلزی از دوره های متعدد در این محدوده وجود دارد و خشت هایی نیز پیدا کردیم که هنوز کاووش ها ادامه دارد.

وی اظهار کرد: به طور قطع با شناسایی ابعاد محوطه تاریخی گرمدره شاهد تحولی شگرف در تاریخچه این شهر ۵۰ هزار نفری خواهیم بود.

 

آغاز فصل هشتم کاووش در تپه تاریخی ازبکی

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز ازآغاز فصل هشتم کاووش در تپه تاریخی ازبکی شهرستان نظرآباد قدمت ۹ هزار ساله خبر داد و گفت : ۲ باستان شناس روسی نیز به جمع کاوشگران فصل هشتم این مجموعه پیوسته اند.

 

البرز به لحاظ زیر ساخت های گردشگری عقب است

خاکی با اشاره ظرفیت های گسترده استان در حوزه جذب گردشگران اعلام کرد: با وجود این ظرفیت ها، البرز در بخش زیر ساخت های گردشگری و موزه نسبت به سایر استان ها عقب است و بر همین اساس با دستور استاندار البرز اقداماتی برای توسعه گردشگری استان به ویژه توسعه بومگردی روستایی آغاز شده است .

وی ادامه داد: قرار است در ۴۰ روستای هدف گردشگری استان در یک برنامه ۲ ساله واحدهای بومگردی فعال شود تا بتوان بخشی از عقب ماندگی ها را جبران کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: آشنایی مردم با ظرفیت های گردشگری روستاهای استان البرز موجب مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهای استان خواهد شد ضمن آنکه اقتصاد و اشتغال روستاها متحول می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت ورود گردشگران خارجی به البرز طبق رصد انجام گرفته خوب است ،گفت : برای توفیق بیشتر در این بخش به توسعه هتل ها و مکان های اقامتی نیاز داریم .

خاکی بیان کرد: این استان در بخش اقامتی حدود ۲ هزار تخت برای استراحت گردشگران که کافی نیست ؛ پروژه های زیادی برای سرمایه گذاری داریم که اکنون معطل استعلام ها از دستگاه های اجرایی هستند که باید روند سرمایه گذاری ها را شتاب بخشید.

وی یادآور شد: کارگروه گردشگری استان البرز از ۲ ماه پیش به صورت جدی نشست های خود را دنبال کرده و چهار سال قبل از آن هیچ نشستی نداشته است.

خاکی با اشاره به ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام گفت : این فرودگاه بستر خوبی برای ورود گردشگران خارجی است اما باید زیر ساخت ها را فراهم کنیم.

 

البرز موزه ندارد

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از نبود موزه تاریخی به عنوان یکی دیگر از مشکلات استان اشاره کرد و افزود: اکنون ۱۰ هزار قطعه اشیای تاریخی البرز در خارج از استان نگهداری می شود.

وی گفت: ساخت موزه و نمایشگاه تاریخی البرز به پنج هکتار زمین و ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که درصدد جانمایی مکان آن هستیم .

 

مرمت پل خاتون آغاز شده است

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به ریزش بخشی از سقف پل تاریخی خاتون در ۲ سال گذشته بیان کرد: اکنون مرمت این بنای تاریخی با حضور یک معمار با تجربه آغاز شده است.

خاکی گفت: طبق برنامه ریزی بنای این پل با استحکام بالای ۲ سال مرمت خواهد شد واکنون مجوز تامین اعتبار ۵۲ میلیارد ریال برای آن اخذ شده است.

 

گره گشایی از کاروانسرای شاه عباسی

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اهمیت تاریخی و گردشگری کاروانسرای شاه عباسی کرج گفت: یکی از مشکلات این مجموعه تعیین متولی آن است که گره گشایی از این مشکل ادامه دارد.

وی گفت: قرار است با هماهنگی مجموعه حفظ احیای آثار تاریخی و شهرداری کرج طرح های خوبی برای این مجموعه پیاده سازی شود.

 

درهای کاخ مروارید بر روی گردشگران گشوده می شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به مشکلاتی که امسال برای کاخ تاریخی مروارید پیش آمد ، گفت : با پیگیری های به عمل آمده موانع برطرف شده و طی هفته های آینده این مجموعه روی گردشگران گشوده می شود.

وی اظهار کرد: اعتبار لازم برای مرمت بخش هایی از این مجموعه تامین شده است .

خاکی گفت : برای مرمت فضای سبز مجموعه کاخ مروارید از ظرفیت شهرداری کرج استفاده شده است که جای قدردانی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت خانه های مشاهیر استان اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز اقداماتی برای شناسایی و حفظ آنها آغاز شده است.

 

بنای برخی امامزادگان البرز وضعیت خوبی ندارند

خاکی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بنای تاریخی امامزادگان استان پرداخت و گفت: برخی از این بقعه ها به لحاظ استحکام وضعیت خوبی ندارند و طرح هایی برای مرمت آنها از جمله بقعه امامزاد سلیمان (ع) اشتهارد آغاز شده است.

وی بیان کرد: در خصوص بنای بقعه های تعدادی از امامزادگان البرز که بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی در آنها دخل و تصرفاتی شده اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: اکنون وضعیت بنای ۲ امامزاده احمد و محمود (ع) استان البرز خوب نیست .

استان البرز دارای ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند است.