ابزار حکمرانی کشور‌های غربی کلان داده‌هاست
ابزار حکمرانی کشور‌های غربی کلان داده‌هاست

به گزارش نوژان نیوز حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا محمدلو، پژوهشگر حوزه رسانه و علوم اجتماعی در برنامه «جریان» شبکه یک سیما درباره تاثیر فرهنگ در جوامع بشری گفت: اساساً اندیشه در جامعه‌ای که سیاست از آن سبقت بگیرد، نحیف می‌شود. جامعه‌ای بالنده خواهد بود، که فرهنگ و دانش از سیاست سبقت بگیرد. در جوامعی که […]


به گزارش نوژان نیوز

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا محمدلو، پژوهشگر حوزه رسانه و علوم اجتماعی در برنامه «جریان» شبکه یک سیما درباره تاثیر فرهنگ در جوامع بشری گفت: اساساً اندیشه در جامعه‌ای که سیاست از آن سبقت بگیرد، نحیف می‌شود. جامعه‌ای بالنده خواهد بود، که فرهنگ و دانش از سیاست سبقت بگیرد. در جوامعی که سیاست گوی سبقت را از مولفه‌های اجتماعی، فرهنگی و تمدنی برباید، دچار دلالت‌های منفی و کژکارکرد از حیث اجتماعی خواهد بود. شما شاهد خواهید بود که هیجانات، شورش‌ها و طوفان‌های هیجانی جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و ستون‌های فرهنگی – اجتماعی جامعه را دچار لغزش می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدلو ادامه داد: ولی جامعه‌ای که حیث فرهنگی، عقلانی و تمدنی‌اش تقویت شده باشد، در بزنگاه‌ها دچار لغزش نشده و آسیب‌ها و تلفاتش حداقلی خواهد بود. در واقع، توانایی‌های فرهنگی و عقبه‌های اجتماعی جامعه مدیریت بحران را رقم می‌زند. جوامعی که اجتماع پایه، معرفت پایه و فرهنگ پایه است، سایر مولفه‌ها شعاع مولفه مرکزی قرار می‌گیرند و انسجام اجتماعی در آن حرف اول را می‌زند. یعنی در مدیریت بحران مردم به میدان می‌آیند و مشارکت اجتماعی را رقم می‌زنند؛ مانند همه‌گیری کرونا.

این پژوهشگر حوزه رسانه درباره انسجام سیستمی در جوامع توضیح داد: انسجام سیستمی برای جوامعی است که انسجام اجتماعی‌شان هم حالت نمایشی دارد. یعنی جامعه‌ای که مردم را با مهندسی و دستکاری همراه خود می‌کند. 

وی در پاسخ به این سوال که در کشور‌ها مهندسی افکار عمومی به چه نحو صورت می‌گیرد؟ گفت: یکی از مولفه‌های حکمرانی استفاده از کلان داده‌هاست. این کلان داده‌ها در خدمت مهندسی افکار عمومی است. امثال کشور امریکا یا کشور‌های غربی که تمدن غرب را یدک می‌کشند، ابزار حکمرانی‌شان کلان داده‌هاست. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی



منبع