آبخیزداری در احداث سازه خلاصه نمی شود
آبخیزداری در احداث سازه خلاصه نمی شود
علی شهبازی سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طالقان را در زمینه شناسایی مکان های پرخطر و سیل خیز و اثربخشی پروژه های مذکور را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش نوژان نیوز، علی شهبازی سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با توجه به تعداد پروژه های آبخیزداری انجام شده در سطح شهرستان طالقان عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان را در زمینه شناسایی مکان های پرخطر و سیل خیز و اثربخشی پروژه های مذکور را مثبت ارزیابی کرد.

وی همچنین در طی بازدید از پروژه های آبخیزداری انجام شده این شهرستان افزود آبخیزداری تنها احداث سازه نیست بلکه ارزیابی محیطی و مطالعات گسترده ای که در زمینه شناسایی مناطق پرخطر از حیث سیل خیز بودن و فرسایش پذیر بودن از عواملی است که یک منطقه را برای احداث سازه آبخیز مستعد می کند.

وی در ادامه گفت:  مطالعات گسترده ای در مورد کانون های پرخطر این شهرستان در زمینه سیل گیر بودن و پتانسیل سیل خیزی انجام شده است که نتایج حاصل شالوده کار ما برای احداث سازه های جدید در شهرستان طالقان می باشد.

همایون اسماعیلی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طالقان نیز در این خصوص گفت: کمک جوامع محلی که می تواند به نتایج علمی قوت بخشد اساس کارهای آبخیزداری بوده و این اداره با توجه به درخواست های مردمی و شناسایی کانون های پرخطر توانسته از خسارت های زیان آور جانی و مالی بسیاری در سطح این شهرستان جلوگیری کند.

ایشان با ذکر این نکته که رسالت این اداره تلفیق علم و مشارکت جوامع محلی در زمینه شناسایی و کشف کانون های پرخطر و آسیب زا ، مطالعات گسترده و ارزیابی محیطی و اقلیمی بوده افزود: در صورتی که جلوی هرزاب ها گرفته نشود می تواند باعث لغزش و سستی خاک، فرسایش آن و از بین رفتن تمام رستنی ها گردد که پس از این رخداد هزینه و زمان بسیاری لازم است تا شرایط را به حالت اول برگرداند.