طرح غربالگری شنوایی در پایگاه های استان البرز
طرح غربالگری شنوایی در پایگاه های استان البرز
مدیرکل بهزیستی استان البرز با اعلام اجرای طرح غربالگری شنوایی در ۱۴ پایگاه گفت: ۱۶ هزار و ۵۰ نوزاد در این استان در نیمه نخست سال جاری غربالگری شنوایی شدند.

به گزارش نوژان نیوز،وجیهه محمدی فلاح” در آیین تجلیل از ناشنوایان موفق استان البرز که به مناسبت هشتم مهر روز جهانی ناشنوایان برگزار شد، افزود: از هر یک هزار نوزاد یک تا سه نوزاد دارای اختلال شنوایی هستند به طوریکه نیمی از کم‌شنوایی‌ها اگر به موقع به آن رسیدگی شود امکان درمان دارد.

وی بیان کرد: یک مرکز آموزشی با نام مرکز آوا ویژه ناشنوایان البرز وجود دارد که با رویکرد خانواده محور خدمات آموزشی مختلف همچون گفتار درمانی، آموزش شنیداری و کلاس های آموزشی ارایه می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود: اکنون پنج هزار و ۳۱۳ ناشنوا زیرپوشش بهزیستی البرز هستند و خدمات دریافت می‌کنند که از این تعداد سه هزار و ۶۵۵ نفر مستمری بگیر هستند .

وی بیان کرد: همچنین طی یکسال گذشته ۱۲۰ نفر از خدمات شهریه دانشجویی و دانش آموزی و ۴۷۱ مددجو از خدمات سمعک رایگان بهره مند شدند.

محمدی فلاح یادآورشد: در طول سال خدماتی شامل خدمات توانبخشی و توانپزشکی در مراکز درمان تخصصی، آموزش مهارت‏‌های زندگی به ویژه شیوه‌های ارتباط تلفیقی (لب‌خوانی و زبان اشاره)، حمایت از برنامه‏‌های حرفه ‏آموزی و پرداخت وام اشتغال ، اجرای طرح‏‌های مختلف توانمند سازی، پرداخت کمک هزینه عمل جراحی کاشت حلزون ، معافیت سربازی ، یارانه کمک هزینه انجام آزمایش ژنتیک، کمک هزینه پرداخت حق بیمه سهم کارفرما ، معافیت درپرداخت هزینه های انشعابات آب و برق و گاز و کمک هزینه های موردی به ناشنوایان البرز ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به حمایت های ویژه از مددجویان در مناطق محروم استان، اضافه کرد: ۲۹۲ نفر فرد ناشنوا و کم شنوا از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی در البرز برخوردار شده اند.