بانک مرکزی کارنامه درخشانی در عرضه ارز اربعین و ثبات بازار داشت
بانک مرکزی کارنامه درخشانی در عرضه ارز اربعین و ثبات بازار داشت
کارشناس پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی با شناخت دقیق صورت مسئله عرضه ارز اربعین به زائران و با الکترونیکی کردن پرداخت ارز و گسترش تعداد به شعبه‌های پرداخت ارز به ۱۸۰۰ شعبه توانست ارز را به راحت‌ترین شیوه به زائران برساند و از این حیث کارنامه درخشانی را در عرضه ارز و ثبات بازار به ثبت رساند.

به گزارش نوژان نیوز، «اصغر بالسینی» در خصوص اقدام بانک مرکزی در تخصیص ارز اربعین به متقاضیان، اظهار کرد: در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌هایی که همیشه در فصل مربوط به انجام سفر اربعین وجود داشت این بود که چه طور تامین ارز مربوط به زوار انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از مردم در فاصله زمانی نسبتاً کوتاه اقدام به مسافرت به عراق و شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین می‌کنند؛ این مسئله در عمل به یک باره تقاضای انباشته‌ای در حوزه ارز رقم می‌زند.

این کارشناس پولی و بانکی گفت: اینکه چطور این تقاضا پاسخ داده شود دغدغه جدی است، امسال تامین ارز اربعین با تدابیر بانک مرکزی به بهترین نحو ممکن اتفاق افتاد و شرایطی به وجود آمد که زائران اربعین توانستند در شرایط خوبی ارز را دریافت کنند و نتیجه آن در آمار بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفری دریافت‌کنندگان ارز اربعین قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: اینکه به یکباره و در شرایط زمانی یک ساله دریافت‌کنندگان ارز اربعین از ۲۷۰ هزار نفر به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر افزایش می‌یابد بخش مهمی مربوط به تسهیل دریافت ارز اربعین است.

بالسینی ادامه داد: بانک مرکزی با تدابیر خوبی که اندیشید توانست به موقع و با بهترین نحو ممکن ارز را به زائران برساند نتیجه آن این شد که بخش قابل توجهی از متقاضیان توانستند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی گفت: نکته کلیدی دیگر اینکه برخلاف سال‌های گذشته که در فصل پیاده‌روی اربعین به دلیل تقاضایی که به یک باره در بازار ارز به وجود می‌آمد و بازار را تحت تاثیر قرار می‌داد، امسال چنین مسئله‌ای اتفاق نیفتاد به دلیل اینکه بانک مرکزی با شناخت دقیق از نیازها و گزینه‌هایی که در اختیار داشت و اقدام به عرضه دینار به جای دلار کرد.

این کارشناس پولی و بانکی بیان کرد: اقدام بانک مرکزی در عرضه دینار به جای دلار باعث شد فشاری که به دلیل تقاضای دلار در سال‌های قبل شاهد بودیم به وجود نیاید و بازار ارز با ثبات شد؛ همچنین به دلیل عرضه کافی دینار که در اختیار بانک مرکزی بود در عمل نوسانات دینار هم به حداقل ممکن رسید.

وی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که در سال‌های گذشته به دلیل تقاضای دینار نرخ آن در بازار آزاد افزایش می‌یافت، اما امسال به حداقل خود رسید و بازار دینار هم ثبات داشت.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا