گرامیداشت مقام شهید «محمد کچویی» در البرز
گرامیداشت مقام شهید «محمد کچویی» در البرز
در آستانه ماه محرم مراسم بزرگداشت شهید «محمد کچویی» در کرج برگزار شد.

به گزارش نوژان نیوز، در آستانه ماه محرم مراسم بزرگداشت شهید محمد کچویی با مشارکت اداره کل زندان‌های استان البرز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، سپاه امام حسن مجتبی (ع) در سالن اجتماعات شهید قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد کرج برگزار شد. این مراسم که با حضور مسئولان لشکری، کشوری و همچنین همرزمان آن شهید و سربازان آموزشی پادگان شهید کچویی برگزار شد سردار حسین رضا صادقی مشاور عالی فرماندهی کل سپاه پاسداران به عنوان سخنران این مراسم به بیان مظلومیت‌های شهدای ترور به خصوص شهید کچویی پرداخت.

 

شهید کچویی برای اقامه تکلیف خود از همه چیز گذشت

سردار حسین رضا صادقی بعد از ظهر سه‌شنبه در یادواره شهید کچویی و شهدای ترور که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، اظهار کرد: هر جا در تاریکی و ظلمات و بیابان‌های شک و تردید مانند اغتشاشات اخیر گرفتار شدیم، خداوند ستارگانی را برای ما مشخص کرد تا راه را به ما نشان دهند؛ آنها مسیر را برای ما هموار می‌کنند و اجازه نمی‌دهند گمراه شویم. تا زمانی که نگاهمان به نگاه شهدا باشد، در هیچ مسیری گمراه نخواهیم شد.

وی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، بیان کرد: تکرار محرم، شست و شوی روح انسان‌ها است‌. امام حسین (ع) زمانی که از مکه به سمت عراق حرکت کرد بسیاری از مردم سعی در منصرف کردن ایشان داشتند اما ایشان فرمودند: هر کس مرا همراهی نکند، قطعاً در دنیا و آخرت به هیچ موفقیتی دست نخواهد یافت. ما نیز باید این موضوع را در ذهن داشته باشیم که اگر بی دقتی کرده و حرکت در این مسیر را فراموش کنیم، هیچ پیروزی در دنیا و آخرت برای ما رقم نخواهد خورد. شهید کچویی از جمله شهدایی بود که اولین بار در سن ۲۲ سالگی دستگیری وی توسط رژیم پهلوی در مسیر انقلاب رقم خورد و برپایی این مجالس موجب زنده نگهداشتن یاد و خاطره همه این عزیزان می‌شود. گام برداشتن در این مسیر و رسیدن به مقام والا کار ساده ای نیست و باید از خدا خواست که ظرفیت قرار گرفتن در این راه را به انسان بدهد. بنابراین یادآوری زندگی و رشادت‌های شهدا موجب می‌شود بدانیم در مسیر حق و رسیدن به کمال سختی‌هایی وجود دارد. خداوند فرستاده خود را مورد خطاب قرار داد که ای پیامبر آیا یادت هست که وقتی فشار و تحریم‌های دشمنان از هر سو تشدید یافت، به گونه‌ای تو را یاری کردیم که چشم‌ها از شدت تعجب از حدقه بیرون می‌زد؟ شهدای ما نیز این عزت و افتخار را به سادگی به دست نیاورده اند و مصیبت‌های زیادی را تحمل و مسیرهای دشواری را طی کرده اند تا به این مقام والا رسیده اند.

وی با اشاره به اتفاقات رقم خورده در دوران انقلاب بیان کرد: در آن روزها نیز جان بسیاری از جوان‌ها به لب رسید تا حق توانست بر باطل پیروز شود. این شهدا در سفیدی و پاکی برگه‌های تاریخ این انقلاب نقش مؤثری داشتند. برخی در همان دوران به مصیبت‌های زمان و تحمل آنها اشاره و سوال می‌کردند که پس نصرت خداوند کو؟ اما خوب است بدانیم که همه آن صحنه‌ها آزمایش و امتحان الهی بودند که باید از آنها سربلند خارج می‌شدیم.

سردار صادقی با اشاره به رشادت‌های سردار سلیمانی و عنوان مرد میدان برای وی، مطرح کرد: قرار نیست هر کسی ادعای مرد میدان بودن کند، بلکه باید برای این عنوان از همه چیز بگذرد. پیروزی در مسیر حق به سادگی محقق نمی‌شود مگر با تحمل شرایط دشوار و پیروزی در آزمون‌های الهی. رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشته اند که بسیاری از شهدای ما از شهدای صدر اسلام بالاترند. تصور نکنید مشکلات این روزهای ما را خودمان حل می‌کنیم، خیر، شهدا حلال مشکلات و بازکننده مسیرها هستند.  اگر کاری برای خدا باشد و روزی اهمال کاری صورت گیرد مانند طلایی است که روی آن گرد و غبار گرفته اما ارزش خود را از دست نمی‌دهد. اگر نتوانیم از وجود شهدایی مانند شهید کچویی بهره بگیریم گذر زمان موجب می‌شود جوهره آنها مشخص شود. او بامعرفت و اخلاق مدار بود و برای اقامه تکلیف خود از همه چیز گذشت.

وی با اشاره به قسمت‌هایی از وصیت نامه این شهید، گفت: وی اعتقاد راسخی به ولایت فقیه داشت و مجاهدین خلق را به لحاظ فکری باطل‌ترین گروه‌ها می‌دانست. شناخت تکلیف و جهاد تبیین بالاتر از این؟ اگر کسی اعتقاد لازم و معرفت و شناخت کافی نسبت به اعمالش نداشته باشد، به دور خود می چرخد و هیچ رشدی ندارد. یکی از راه‌های شناخت آن‌هایی که در دامن استکبار خوش خدمتی می‌کنند را بشناسند، توسط حوانان، ادامه دادن راه شهداست.

 

شهید کچویی؛ پدر توابین

اما سعید جابری‌انصاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در مراسم بزرگداشت شهید محمد کچویی که در سالن اجتماعات شهید قاسم سلیمانی دانشگاه آزاد کرج برگزار شد، اظهار کرد: شهید کچویی نخستین رئیس زندان اوین بعد از انقلاب اسلامی بود و در دو سالی که مسئولیت این زندان را داشت خدمات ویژه‌ای را برای کشور و نظام رقم زد. شهید کچویی به صورت ویژه به هدایت زندانیان می‌پرداخت و نقش مهمی در آگاه‌سازی و اصلاح زندانیان سیاسی داشت، به همین دلیل به پدر توابین نامگذاری شده بود. منافقین به دلیل اینکه از تأثیر اقدامات این شهید آگاه شده بود در نهایت در تیرماه سال ۶۰ وی را ترور کردند. یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که شهید کچویی انجام می‌داد جهاد تبیین بود و همین اقدامات منجر به بازگشت بسیاری از زندانیان سیاسی به دامن انقلاب و کشور بود. نباید یک لحظه از این امر غافل شویم که اگر شهدایی مانند شهید کچویی نبودند امروز این آرامش و اقتدار را نداشتیم و امروز همه داشته‌های ما به برکت خون پاک شهیدان است. این مراسم در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در راستای جهاد تبیین برگزار شد. در این همایش سعی داریم تا نسل جوان و نوجوان را با شهید کچویی و دستاوردهای وی آشنا کنیم.

 

شهید کچویی مظلومانه به شهادت رسید

همپنین علی چهارمحالی، مدیرکل زندان‌های استان البرز در این مراسم با اشاره به مظلومیت شهید کچویی و مبارزات وی در دوران قبل از انقلاب گفت: شهید کچویی قبل از انقلاب چندین بار به دلیل مبارزاتش با رژیم پهلوی، زندانی و در آخرین دستگیری به حبس ابد محکوم شد که در ادامه به دلیل روند رو به جلوی پیروزی انقلابیون در سال ۱۳۵۶ از زندان آزاد شد. این شهید والامقام اولین مسئول زندان اوین بود که پس از انقلاب منصوب شد و یک روز پس از واقعه هفتم تیر توسط منافقین کوردل در داخل زندان اوین، مظلومانه به شهادت رسید. رهبر معظم انقلاب چند سالی است با درایت و تدبیر بر مقوله جهاد تبیین تاکید دارند و به صورت جدی نیز آن را پیگیری می‌کنند و همواره هشدار می‌دهند که جای شهید و جلاد عوض نشود پس ما باید آگاهانه در این مسیر حرکت کنیم تا شرمنده شهدا نشویم.