بخش عمده موفقیت های امروز حوزه نانو مدیون رسانه‌ها است
بخش عمده موفقیت های امروز حوزه نانو مدیون رسانه‌ها است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، بخش عمده موفقیت های امروز حوزه نانو را مدیون رسانه ها و خبرنگارانی دانست که با تولید محتوای مناسب به یاری این حوزه شتافتند.

به گزارش نوژان نیوز، روح الله دهقانی فیروزآبادی در آیین اختتامیه جشنواره نانو و رسانه ۱۴۰۲ که با حضور جمعی از خبرنگاران و مدیران رسانه های مختلف در سالن کوشک هنرباغ کتاب تهران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: پیش از هر چیزی خاضعانه در برابر شما که در مقدس ترین کار یعنی ترویج علم و فناوری مشغول هستید سر تعظیم فرود می آورم.

وی اهمیت مساله رسانه، خبر و تولید محتوا را در دنیای امروز بسیار مهم خواند و تاکید کرد: امروز با انسانی مواجه هستیم که بیش از آنکه به زندگی جسمی توجه کند، بر زندگی روحی و ذهنی متمرکز است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین تولید خوراک سالم‌ و پرمحتوا برای ذهن و رساندن آنها به افراد در دنیای امروز از درجه اهمیتی به اندازه غذای جسمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه امروز انسان ها با شناخت هایشان تصمیم می گیرند و زندگی می کنند، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای حوزه علوم شناختی و فناوری های شناختی رسانه و محتوای رسانه ای است؛ چرا که امروزه در روزگار ما مملو از کتاب و سریال و محتواهایی است که انسان ها در آن فکر می کنند و تصمیم می گیرند.

دهقانی عصر حاضر را عصر ذهن‌ها و شناخت ها توصیف کرد و یادآور شد: به اندازه ای که صنعت غذایی و آب و هوای پاک می تواند بر سلامت انسان اثر گذار باشد، صنعت رسانه امروزه می تواند بر زندگی بهینه یک جامعه اثر گذار باشد و این یک واقعیت است.

وی ترویج علم و فناوری را در دنیای امروز مسئله ای مهم بیان کرد و گفت: ترویج علم و فناوری یک موضوع بسیار جدی در سطوح بسیار بالا در دنیا است و یکی از وظایفی که نهادهای بزرگ علمی دنیا مانند بنیادهای علم برای آن هزینه می کنند و برنامه‌ریزی دارند، همین مسئله است.

دهقانی همچنین در باره نقش مهم رسانه ها در جامعه گفت: یکی از رسالت های رسانه این است که می تواند محتوایی که وجود ندارد یا کاری که انجام نشده یا نامناسب انجام شده را به گونه ای نشان دهد که به بهترین نحو دیده شود.

وی تصریح کرد:‌ واقعیت آن است که ما در ذهن هایمان زندگی می کنیم و به آنچه ذهن هایمان پردازش کرده، باور داریم. بر این اساس آنچه که مردم درباره علم فکر می کنند، بسیار اهمیت دارد.

دهقانی با تاکید بر اهمیت عمومی کردن علم، خاطر نشان کرد: داستان نانو و تجربه آن، قابل تقدیر است که به موقع متوجه اهمیت صنعت رسانه در ایجاد یک مطالبه عمومی شدند.

وی ادامه داد: دانشجویان بیشتر در رشته هایی تحصیل می کنند که اخبار و بازار و نیاز آینده کشور و جهان در آنها لحاظ شده باشد. همچنین رسانه ها به راحتی می توانند سرمایه های مردم و بخش خصوصی را به جاهای مورد نظر هدایت کنند. رسانه ها نقش سرگرمی و آگاهی دارند، اما رسانه علم از آنجایی که آگاهی بخش و روشنی بخش مسیر است، برای مردم تعیین تکلیف می کند که زندگی خود را چگونه تنظیم کنند.

دهقانی صیانت و پایداری دولت ها را یکی از کارکردهای رسانه دانست و گفت: موضوع نانو آن قدر عمومی شده که به گفتمان روز جامعه تبدیل شده است؛ به گونه ای که با تغییر دولت ها و اشخاص نمی توان این حوزه را حذف کرد و به طور حتم یکی از رسالت های رسانه علم صیانت کردن و پایدار کردن اولویت های دولت ها است.

وی همچنین تاکید کرد: اگر امروز کشور در حوزه نانو موفقیت هایی را کسب کرده و جوانان و اساتید و شرکت های خوبی در این حوزه ایجاد شدند، بخش عمده آن مدیون رسانه ها و افرادی است که محتوای خوبی در این حوزه تولید کرده اند و امروز به کمک شما رسانه ها نیازمندیم.

 

فعالیت ۱۰ ستاد توسعه فناوری بر اساس جریان های قوی دنیا

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی، فناوری های شناختی و زیست مهندسی، مواد پیشرفته، اپتیک و کوانتوم گفت: ۱۰ ستاد توسعه فناوری داریم و همه آنها بر اساس جریان های قوی دنیا احصا شده اند، لذا باید برنامه های بسیار جدی داشته باشیم و تجربه خوب نانو در تمامی ستادهای وابسته به این معاونت اجرایی شود؛ چون این ستادها نیاز به حمایت جدی رسانه ها دارند.

آیین اختتامیه جشنواره نانو و رسانه ۱۴۰۲ امروز با حضور جمعی از خبرنگاران و مدیران رسانه های مختلف در سالن کوشک هنر باغ کتاب تهران برگزار شد.