البرز ظرفیت تولید تمام بذور هیبرید مورد نیاز کشور را دارد
البرز ظرفیت تولید تمام بذور هیبرید مورد نیاز کشور را دارد
استاندار البرز با اشاره به پتانسیل ها و زیرساخت های موجود در بخش کشاورزی کشور و همچنین واردات بخش عمده ای از بذور هیبرید سبزی و صیفی، گفت: البرز ظرفیت لازم برای تولید تمام بذور هیبرید مورد نیاز کشور را دارد.

به گزارش نوژان نیوز، «مجتبی عبدالهی» در حاشیه رونمایی از ۲ رقم بذر هیبرید خربزه که به همت و توان یکی از اساتید علوم باغبانی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در استان البرز تولید شده، افزود: موضوع امنیت غذایی و مواردی که مرتبط با زنجیره غذا می شود در کشور ما بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی های متعدد به موضوع امنیت غذایی تاکیدات ویژه ای داشته اند به طوریکه می توان گفت امنیت غذایی به مثابه امنیت ملی کشور است لذا در حوزه امنیت غذایی باید به شدت کار کنیم.

وی به رونمایی از ۲ رقم بذر هیبرید خربزه اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از اتفاقات خوبی است که شاهد آن بودیم که کار بسیار خوب و فنی و در عین حال مبارکی است که نشان می دهد بایستی از شرکت های دانش بنیان و مجموعه های کشاورزی در ابعاد مختلف حمایت کنیم.

 

از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به شدت حمایت می کنیم

استاندار البرز خاطرنشان کرد: مجموعه دولت در استان البرز این آمادگی را دارد تا از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری مرتبط با بخش کشاورزی که در تولید بذور هیبرید فعالیت می کنند به شدت حمایت کنیم که حمایت ها می تواند در صدور مجوزها و امکانات و مصوبات باشد.

وی افزود: در استان البرز یکی از کارهای خوبی که از سال گذشته شروع کردیم که بنا بر تاکید و فرمایش مقام معظم رهبری بود ایجاد قرارگاه امنیت غذایی با محوریت دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که در این مدت نشست های مختلفی را برگزاری کردیم تا از اقدامات در حوزه امنیت غذایی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه این ظرفیت در استان البرز وجود دارد که محور مباحث موضوعات امنیت غذایی و بذرهای هیبریدی باشد، اظهار کرد: سالانه عدد قابل ملاحظه ای صرف ورود بذر به داخل کشور می شود در حالیکه ایران کشوری است که قابلیت و ظرفیت های زیادی دارد و از گذشته حرف برای گفتن داشته ایم ولی متاسفانه به مرور زمان شاهد ورود بذر از خارج از کشور شدیم.

عبدالهی گفت: اگر پارک های علم و فناوری کشاورزی را حمایت کرده و از دانشمندان و دانشجویان نخبه حمایت کنیم قادر خواهیم بود در تمام مورد نیاز بذر هیبرید مورد نیاز را تولید و به مصرف برسانیم.

 

امنیت غذایی موضوعی کلیدی برای توسعه و استقلال کشور است

 رییس دانشگاه تهران نیز در این آیین گفت: امنیت غذایی یک موضوع کلیدی برای توسعه، استقلال و امنیت پایدار کشور است.

 «سید محمد مقیمی» افزود: امام خمینی (ره) کشاورزی را محور استقلال قلمداد کردند که تا امروز هم بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بحث امنیت غذایی را به صورت مکرر به مناسبت های مختلف گوشزد می کنند.

وی در خصوص راهبرد و رویکردی که نظام مقدس اسلامی دنبال کرده، اظهار کرد: پس راجع به جایگاه کشاورزی و محصولات آن و فراورده هایی که در حوزه کشاورزی تولید می شود جای هیچ شک و تردیدی نیست که یک حوزه استراتژیک و مهم و راهبردی برای کشور است.

وی یکی از مزیت های مهم نسبی و مطلق برای توسعه کشور را در بخش کشاورزی دانست و گفت: ولی چرا هر چه جلوتر می رویم نقش کشاورزی در تولید جدی و ایجاد کسب و کارها و خودکفایی محصولات کاهش می یابد و آنطور که شایسته و بایسته است نتوانسته ایم جایگاه گذشته را هم در سطح جهانی حفظ کنیم.

مقیمی با اشاره به پیشرفت های زیاد در حوزه کشاورزی، افزود: ولی در دنیا هم پیشرفت ها در این حوزه بسیار خیره کننده بوده است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه ما دارای ظرفیت هایی همچون اساتید مجرب با قدمت فعالیت بالا در حوزه کشاورزی هستیم، دارای یک کشور چهار فصل بوده که ظرفیت های زیادی را بر سر راه کشاورزی ما قرار می دهد پس چرا خروجی آن آنچه که باید نیست و امنیت غذایی به خوبی تامین نشده و پایین ترین سطح بهره وری را داشته ایم.

وی حلقه مفقوده این موضوع را عدم مدیریت یکپارچه منابع و امکانات دانست و اضافه کرد: از ماه ها قبل با ابتکار استاندار و رییس دانشکدگان بحث دره نهاده ها در استان البرز مطرح شده که ظرفیت های خوبی در استان به خصوص دانشکدگان به وجود می آورد.

رییس دانشگاه تهران گفت: همه چیز آماده هست که ما یک اتفاق مهم را رقم بزنیم و در ستاد دانشگاه نیز اعلام کردیم آماده همه گونه همکاری هستیم زیرا تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسوولیت اجتماعی شعار ما بوده است.

وی افزود:‌ما تلاش می کنیم تا بتوانیم مسایل جامعه را حل کرده و در خدمت جامعه با حس مسوولیت پذیری باشیم ضمن اینکه فناوری های جدید و علم کشاورزی در گذشته خیلی ملموس نبود و حضور دانشمندان در کنار کشاورزان ملموس و قابل درک نبود ولی امروزه خودشان حس می کنند که مقوله کشاورزی را به سمت دانش بنیان ببرند تا نابودی کشاورزی را شاهد نباشند.

مقیمی با بیان اینکه در عامه مردم این تفکر ایجاد شده و این حس نیاز یک فرصت برای دانشگاه هست، تصریح کرد: ابتکاراتی در حال رقم خوردن است و این اقدامات باید شدت پیدا کند.

وی  گفت: دستیابی به این گونه ارقام یک فرایند پرهزینه و باحوصله فراوان است که باید سازو کارها و منابع مالی آن تامین شود که مجموعه استان البرز یک ظرفیت فوق العاده ای برای بحث کشاورزی و یک آزمایشگاه کشاورزی است تا محصولات جدید را در آن به بوته آزمون بگذاریم و دسترسی به این منبع ارزشمند انسانی که در البرز هست این زمینه را فراهم می کند که اگر از این فرصت ها استفاده نکنیم در آینده باید پاسخگو باشیم.

مقیمی اضافه کرد: تعداد فارغ التحصیلان بیکار کشاورزی که بسیار زیاد هم هستند این نوع فعالیت ها می تواند این مسیر را تقویت کند.

امروز با حضور استاندار البرز و رییس دانشگاه تهران از ۲ رقم بذر هیبرید خربزه به نام های «راد یک» و «راد ۲» رونمایی شد.