نقاط قوت بودجه های ۲ سال اخیر به دلیل رویکرد دولت سیزدهم است
نقاط قوت بودجه های ۲ سال اخیر به دلیل رویکرد دولت سیزدهم است
نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس درمجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال های ۱۴۰۲و ۱۴۰۳ قوت هایی دارد که این قوت ها به دلیل رویکرد دولت سیزدهم در بحث کاهش وابستگی به نفت است .

به گزارش نوژان نیوز،علیرضا عباسی” افزود: این رویکرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه باید به دنبال منابع دیگری باشیم تا ما را از تکانه های بین المللی دور می کند .

وی بیان کرد: وقتی عمده بودجه روی نفت می بندیم ، قیمت و مقدار فروش آن دست ما نخواهد بود و با هر اتفاقی ممکن است کم یا زیاد شود و تحریم پذیر هم هست.

عباسی اضافه کرد: براین اساس در واقع بودجه را بر مبنایی می بندیم که دشمن می تواند به ما آسیب بزند، چراکه تحریم نفت و فروش نفت به قیمت پایین به کشور آسیب می رساند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین دراین راستا یکسری هزینه های قطعی که باید پرداخت شود وصل به منابع نامطمئنی خواهد شد که کسری هایی که اتفاق می افتد همین جاها است .

عباسی افزود: گاهی وقت ها ممکن است که روی کاغذ کسری نداشته باشیم ولی در عمل این اتفاق می افتد و مجبوریم از بودجه های عمرانی یا بودجه های دیگری که وجود دارد بزنیم تا این هزینه های قطعی را تامین کنیم.

وی بیان کرد: نگاه دولت سیزدهم دراین ۲ سال نگاه خوبی بود که وابستگی به نفت را کم کرد و کم کم بودجه را به منابع پایدار وصل می کند.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از نگاه های مثبت دولت دراین زمینه حوزه مالیاتی است چراکه مالیات منبع ثابتی بوده و اگر بتوانیم سامانه های شفافیت ساز را در تمام حوزه های مختلف از جمله مالیات برقرار و عدالت مالیاتی ایجاد کنیم مطمئنا رقمی که برای مالیات در بودجه محقق خواهد شد بیشتر از این رقمی است که در بودجه ها آمده است .

قرار نیست از مردم مالیات بیشتری بگیریم

وی اضافه کرد: قرار این نیست که در بودجه از مردم مالیات بیشتری بگیریم بلکه قرار است جلوی فرارهای مالیاتی را بگیریم و عدالت پرداخت مالیات برقرار کنیم .

عباسی در ادامه توضیح داد: اکنون کسانی که درآمد های حداقل دارند یا کسب و کارهای خرد دارند مالیات پرداخت می کنند ولی برخی مجموعه هایی که سودهای کلان دارند یا مالیات پرداخت نمی کنند یا رقم کمی از مالیات را پرداخت می کنند.

وی گفت: بنابراین ما باید بودجه را با قوانین و مقرراتی که وضع و اجرا می شود به سمتی ببریم که مشخص شود برای دولت چقدر منابع می توان از طریق مالیات تامین کرد .

عباسی یاد آورشد: یکی از موارد دراین زمینه همین بحث پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است که اگر اینها بهم وصل شود ، البته اقدامات لازم در این زمینه شروع شده این کار می تواند مشخص کند برای دولت که چقدر منابع می تواند از مالیات دریافت کند .

وی تاکید کرد: بنابراین تبعیض هم اتفاق نمی افتد بطوریکه برای کسی که می تواند رایزنی کند مالیاتش را کم کنند با کسی که دستش جایی نمی رسد و مالیات پرداخت می کند شفافیت اتفاق می افتد، دولت هم عدالت مالیاتی دولت برقرار می کند .

عباسی گفت: وقتی دولت عدالت مالیاتی را برقرار کرد از طرفی منابع هزینه اش را وصل به درآمدهای پایدار می کند و برداشت من این است که بالاخره در این سالها منابع مصرفی را برای بودجه داشتیم و این منابع مصرف نیز با تورم افزایش پیدا می کند ، اگر حقوق و دستمزد را نگاه کنیم سال قبل نسبت به امسال حداقل ۲۰درصدی دارد اضافه می شود .

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد : بنابراین منابع درآمدی باید همینطور اضافه شود ولی از سوی دیگر چون منابع دولت ، دولت های مختلف همیشه باکسری مواجه بود و سال به سال اضافه شده است.

عباسی افزود: در این کسری بودجه به جایی می رسیم که درصد قابل توجهی از بودجه روی منابعی مثل اوراق مشارکت ، استقراض از بانک مرکزی، برداشت از صندوق توسعه ملی نوشته شده درحالی که اینها باید جزو ذخایر کشور باشد .

وی یاد آورشد: این نیست که اکنون دولت بر سرکار آمده تا سال سوم و چهارم فعالیت خود سالی ۱۵۰ یا ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را بپردازد و همین منجر به تورم می شود.

این نماینده مجلس گفت: اگر کم کم این کسری ها را کم کنیم و جایگزین با منابع ثابت کنیم همراه با ایجاد یک انضباط مالی در دولت که توجه به همین پروژه های نیمه تمام است می توان گام های موثری را برداشت .

عباسی تاکید کرد: مطمئنا با این اقدامات می توان به تولید منابع پایدار رسید چرا که دولت سیزدهم در این ۲ سالی که از آغاز فعالیت آن می گذرد تلاش داشته و اگر کسری داریم نسبت به سال های قبل که کسری های قابل توجهی بوده خیلی تفاوت دارد .

دولت بدهی سررسید شده دولت قبل را می خواهد بدهد

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم برداشت از صندوق توسعه ملی یا انتشار اوراق مثل قبل نیست بطوریکه اگر امسال در بودجه دولت یک مقدار بحث اوراق افزایش پیدا کرده عددی است که دولت می خواهد بدهی سررسید شده دولت قبل را بدهد یعنی برای خودش نیست.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چند سال این رویه را دنبال کنیم، می توانیم برای بودجه کشور یک تحول اساسی انجام بدهیم که نگرانی برای کسری بودجه نداشته باشیم و وقتی که کسری هم نباشد تورم نیست .

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند ام الخباث کشور کسری بودجه بوده تاکید کرد: یکجایی این موضوع باید قطع شود و گرنه همینطور سلسله وار ادامه می یابد.

عباسی گفت: برای این امر باید هزینه داد و مجموعه ای باید باشیم که از منافع خود عبور کند چراکه خیلی از دولت ها نگاه به انتخابات دور بعد خود می کنند بنابراین هم دولت و مجلس باید در کنار هم با هم افزایی مسایل کلان کشور را در دراز مدت ببینند متاسفانه کاری که دولت قبل کرد فقط خودش را دید و تمام بدهی ها را برای دولت فعلی گذاشت .

وی یاد آورشد: اگر این دولت و مجلس هم بخواهند این کار را انجام دهند فرقی با دولت قبل ندارند بنابراین باید با هم افزایی بودجه خوبی برای کشور که پایه ای برای آینده آن باشد رقم بزنیم.