قانون درباره اتقان آراء قضایی نداریم
قانون درباره اتقان آراء قضایی نداریم
دادستان کل کشور با بیان اینکه در قانون اساسی به صراحت به موضوع اتقان آراء اشاره شده است، گفت: مستدل بودن، موجه بودن، مدلل بودن و ذکر جهات رأی از ویژگی‌های اصلی یک رأی متقن است اما در عین حال قانون درباره اتقان آراء قضایی نداریم.

به گزارش نوژان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد موحدی آزاد در دومین نشست هم‌اندیشی با قضات دادسرای دیوان عالی کشور، اتقان آراء قضایی را امری بسیار مهم برای قوه قضاییه دانست و افزود: اتقان آراء یک تضمین بر اصل بی طرفی است و وجه تمایز یک دستور اداری با یک دستور قضایی در اتقان آراء و استدلال ذکر شده در آن است.

وی یادآور شد: دی ۱۳۹۹ یک دستورالعمل از سوی رییس وقت قوه قضاییه درباره اتقان آراء ابلاغ شد و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است و البته که لازم است قضات در زمان صدور رأی به این دستورالعمل توجه ویژه داشته باشند.

موحدی آزاد اضافه کرد: هدف اصلی دستگاه قضایی، اجرای عدالت و احقاق حق است و نباید با یک رأی غیر متقن اجرای عدالت دچار خدشه شود.

دادستان کل کشور افزود: همه انسان‌ها روح عدالت خواهی دارند و در ذات خویش اجرای عدالت را امری پسندیده و مطلوب می‌دانند. به یقین در زمینه پروش این ذات عدالتخواهی در وهله نخست قضات باید این روحیه را رشد و پرورش دهند و بهترین ابزار برای این کار هم صدور آراء قضایی متقن است.

موحدی آزاد ادامه داد: یک رأی قاضی می‌تواند روح عدالت خواهی را در جامعه زنده کرده و رشد دهد یا با یک رأی غیر متقن مانع رشد این روح عدالتجویی و عدالت خواهی شود.

وی گفت: در نشست‌های تخصصی می‌توان به صورت جدی درباره اتقان آراء به صورت علمی کار کرد و نتایج به دست آمده را در قالب جزوه، کتاب یا مقاله به بخش‌های مختلف ارائه و پیشنهاد کرد زیرا قضات شریف در متن دعاوی و پرونده‌ها حضور دارند؛ بنابراین تجربه قضات یک تجربه بسیار ارزشمند برای دستگاه قضایی است.

دادستان کل کشور به اهمیت به‌روزسانی و ارتقای علم و دانش همکاران تاکید کرد و افزود: معتقد هستیم برگزاری نشست‌های علمی همچون جلسه امروز در بهبود عملکرد و وظایف نقش چشمگیری دارد.

موحدی آزاد تاکید کرد: در هر پست و جایگاه و دارای هر میزان تجربه هم که باشیم تا زمانی که علوم خود را به‌روز نگه نداریم در انجام وظایف و تکالیف خود دچار سختی خواهیم شد.

وی گفت: به دنبال این هستیم که در دادستانی کل برگزاری نشست های علمی به یک روال و امر دائمی تبدیل شده و معاونین و قضات ضمن کسب جدیدترین علوم در به اشتراک گذاری تجربیات خود مشارکت فعالی داشته باشند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا