زیرساخت‌ها در کیش برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان آماده نیست
زیرساخت‌ها در کیش برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ناشنوایان آماده نیست

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، محمد پرگر با تأکید بر اینکه ورزشکاران ما در المپیک ناشنوایان برزیل خوش درخشیدند و همین برنامه‌ریزی خوب، باعث شد میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۴ را بگیریم، یادآور شد: کشورهایی همانند استرالیا و تایلند درخواست میزبانی داشتند، اما توانمندی‌ ورزشکاران ما باعث شد از این فرصت استفاده […]

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، محمد پرگر با تأکید بر اینکه ورزشکاران ما در المپیک ناشنوایان برزیل خوش درخشیدند و همین برنامه‌ریزی خوب، باعث شد میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۴ را بگیریم، یادآور شد: کشورهایی همانند استرالیا و تایلند درخواست میزبانی داشتند، اما توانمندی‌ ورزشکاران ما باعث شد از این فرصت استفاده و با اعطای میزبانی، به رشد ورزش ناشنوایان کشور کمک کنیم.

وی یادآور شد: باتوجه‌ به تحریم‌ها و مشکلات حاکم، مسئولان باید کمک کنند تا ورزش که در توسعه اقتصادی، فرهنگی و بهبودبخشیدن نگاه‌های بین‌المللی نسبت به ایران می‌تواند گام‌های مؤثری بردارد را توسعه بخشند.

پرگر با اشاره به اینکه در کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه، ۳۵ کشور و در ۲۱ رشته ورزشی عضو داریم، خاطرنشان کرد: با توجه به میزبانی کشورمان از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۴ ناشنوایان، نیازمند یاری مسئولان وزارت ورزش و منطقه آزاد کیش هستیم. در حال حاضر نگران برگزاری این مراسم هستیم؛ زیرا با وجود آنکه کمتر از ۱۸ ماه تا برگزاری این مسابقات باقی‌مانده، هنوز وعده‌های داده شده مبنی بر آماده‌کردن زیرساخت‌های این میزبانی فراهم نشده است در حالی‌ که کشور ژاپن میزبان المپیک تابستانی ۲۰۲۵ ناشنوایان است، برنامه‌های سخت‌افزاری و زیرساختی خود را ارائه کرده‌ است، اما ستاد برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۲۴ در کشورمان هنوز دومین جلسه خود را هم برگزار نکرده است.

رئیس کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه کشورهای عضو دائماً از برنامه‌های میزبانی ما می‌پرسند، افزود: امیدوارم برنامه‌ای تدوین شود تا بتوانیم بولتنی را به اعضا ارائه دهیم. چالش دیگر ما این است که تا همین‌الان ۲ مدیرعامل جزیره کیش تغییر کرده و هنوز یک آجر برای ساخت مجموعه ورزشی در کیش بکار نرفته است در حالی‌که ساخت این مجموعه‌ها، به نفع جزیره کیش و ورزش کشور است.

دو مدیرعامل جزیره کیش تغییر کرده و هنوز یک آجر برای ساخت مجموعه ورزشی برای میزبانی بازی های آسیایی ۲۰۲۴ در کیش بکار نرفته است درحالی‌که ساخت این مجموعه‌ها، به نفع جزیره و ورزش کشور است.

وی یادآور شد: هنوز هیچ بودجه‌ای هم به ما اختصاص نداده‌اند و قرار است برای بحث میزبانی و هزینه‌ها، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ورزش و منطقه آزاد جزیره کیش منعقد شود. متأسفانه همیشه تصمیم‌ها دقیقه ۹۰ گرفته می‌شود که این اصلاً خوب نیست.

 

افزایش پاداش مدال‌آوران ناشنوا از ۱۶ درصد به ۶۰ درصد

رئیس کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه با ابراز خرسندی از رشد چشمگیر حمایت مسئولان ورزشی کشورمان از ورزش‌های ناشنوایان، یادآور شد: پیش‌ از این نگاه‌های تبعیض‌آمیزی در بخش حمایت‌ها، پاداش‌ها و اختصاص اعتبار و بودجه در ورزش ناشنوایان وجود داشت؛ اما در چند سال اخیر وضعیت ورزش ناشنوایان خیلی تغییر کرده و مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک خیلی به ورزش ناشنوایان نزدیک شده و شناخت بیشتری پیدا کرده‌اند. امید دارم که آینده ورزش ناشنوایان در ایران روشن است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه میزبانی‌های مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی باعث شد مسئولان ببینند که سطح کیفیت ورزش ناشنوایان تا چه اندازه افزایش‌یافته است و بر همین اساس، با پیگیری‌های مکرر رئیس فدراسیون ناشنوایان و ارتباط‌گیری با وزارت ورزش، نمایندگان مجلس و کمیته ملی المپیک پاداش مدال‌آوران در سطح المپیک از ۱۶ درصد به ۶۰ درصد رسید.

 

چرایی جدایی ورزش‌های ناشنوایان از پارالمپیکی‌ها

پرگر با تأکید بر اینکه توقع ما این است که ورزشکاران ناشنوا باید همانند پارالمپیکی‌ها و سایر ورزشکاران سالم جوایز و پاداش کامل دریافت کنند، در پاسخ به این پرسش که واقعاً چرا باید ورزش ناشنوایان از المپیک و پارالمپیک جدا باشد و این جدا بودن برای همه جای سؤال است، توضیح داد: اتفاقاً پارالمپیکی‌ها پیشنهاد دادند که ورزش ناشنوایان به آن‌ها بپیوندد، اما باید در نظر گرفت که در المپیک تابستانی ورزش‌های ناشنوایان ۲۱ رشته فعال و در المپیک زمستانی ۱۰ رشته فعال حضور دارند این در حالی است که اگر با پارالمپیک باشیم از ۲۱ رشته ورزشی تابستانی، ورزشکاران ناشنوا تنها در ۴ رشته می‌توانند حضور یابند.

وی افزود: این امر مورد پذیرش سران ورزش ناشنوایان در دنیا نیست، ضمن اینکه قدرت مدیریتی را از ناشنوایان می‌گرفت و افراد عادی حکم‌فرما می‌شدند. بر همین اساس سران بین‌المللی تصمیم گرفتند که ناشنوایان و پارالمپیکی‌ها جدا باشند. اما در مورد پیوستن ورزش ناشنوایان به کمیته بین‌المللی المپیک قرار بود در سال ۲۰۲۰ ژاپن در این مورد صحبت شود که کرونا مانع آن شد.

برگزاری جشن ۱۰۰ سالگی ورزش ناشنوایان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس

پرگر خاطرنشان کرد: در المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار است جشن ۱۰۰ سالگی ورزش ناشنوایان برگزار شود؛ این نشان می‌دهد که ورزش ناشنوایان یکی از سازمان‌های قدیمی بین‌المللی است تا آنجا که از پارالمپیک و ورزش معلولان هم قدیمی‌تر است. در کشور ما هم قرار است در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳- کیش) که میزبان هستیم جشن ۴۰ سالگی تأسیس کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه را برگزار کنیم.

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس قرار است جشن ۱۰۰ سالگی ورزش ناشنوایان برگزار شود؛ این نشان می‌دهد که ورزش ناشنوایان یکی از سازمان‌های قدیمی بین‌المللی است تا آنجا که از پارالمپیک و ورزش معلولان هم قدیمی‌تر است.

 

رشد فوتسال بانوان ناشنوا در اولین حضور بین‌المللی

رئیس کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره مسابقات قهرمانی فوتسال آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۳ به میزبانی ایران در ۱۹ اردیبهشت‌ماه که به قهرمانی تیم فوتسال آقایان و نایب‌قهرمانی بانوان خاتمه یافت هم ضمن ابراز خرسندی خاطرنشان کرد: بعد از مسابقات جهانی ۲۰۱۵ تایلند که نخستین دوره مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه بود، این نخستین‌بار بود که بانوان ما شرکت داشتند به همین دلیل کسب مقام دوم راضی‌کننده بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا در فوتسال بانوان فقط سه کشور شرکت کردند، توضیح داد: برای نخستین‌بار بود که فوتسال بانوان ایران شرکت داشت و سه کشور در نهایت حضور پیدا کردند؛ اما قول می‌دهم برای مسابقات آسیایی ۲۰۲۴ بالغ بر ۷ تیم شرکت کنند.

 

میزبانی‌ها در غرب آسیا به بیداری ورزش ناشنوایان در این منطقه کمک کرد

رییس کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه کمیسیون آموزش را در کنفدراسیون تشکیل دادیم، یادآور شد: این کمیسیون، آموزش در بحث تربیت داوری، مربیگری، توسعه ورزش زنان و مدیریت بخصوص برای منطقه غرب آسیا بسیار کمک ‌می‌کند.

وی افزود: در دوره گذشته بیشتر مسابقات قهرمانی آسیا و میزبانی در شرق آسیا بود، اما برای توسعه ورزش ناشنوایان در غرب آسیا، اولین‌بار ایران میزبان این مسابقات شد که با این کار، کشورهای همسایه به فعالیت ورزش ناشنوایان در سطح آسیا پی بردند و مشارکت کردند.

پرگر تأکید کرد: در حقیقت میزبانی‌ها در غرب آسیا به بیداری ورزش در این منطقه کمک کرد. به همین دلیل در حال کمک به آسیای میانه و مرکزی هستیم چرا که شرق آسیا همواره در ورزش فعال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا، یک ماه آینده به میزبانی زاهدان تورنمنت بین‌المللی فوتسال را با حضور روسیه، بلاروس و عراق خواهیم داشت. در مورد رشته تنیس‌روی‌میز ناشنوایان هم علاوه بر اینکه دو ماه آینده مسابقات جهانی در چین‌تایپه را در پیش داریم و ایران هم جز چهار تیم برتر آسیا است، سال آینده برای اولین‌بار مسابقات تنیس‌روی‌میز ناشنوایان در سطح آسیا را در ایران برگزار خواهیم کرد. به همین دلیل احساس می‌کنم ورزش ناشنوایان در غرب آسیا آینده روشنی پیش رو خواهد داشت.

به پیشنهاد فدراسیون جهانی، رئیس کنفدراسیون آسیا شدم/ قدم بعدی جهانی

پرگر در بخشی دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که چگونه رئیس کنفدراسیون آسیا – اقیانوسیه شدید؟ پاسخ داد: تا سال ۲۰۱۵ کاپیتان فوتبال ناشنوایان بودم و چون ارتباط ناشنوایان با زبان اشاره بود و من به زبان بین‌المللی اشاره هم مسلط بودم، ‌ فدراسیون ناشنوایان من را به‌عنوان مترجم و نماینده فدراسیون به جلسات و کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی می‌برد. همین حضورم در جلسات منجر به آشنایی با سران ورزش ناشنوایان شد.

وی ادامه داد: کم‌کم باعث شد پیشنهاد ریاست کنفدراسیون آسیا و اقیانوسیه را از طرف فدراسیون جهانی دریافت کنم که تماس گرفتند و گفتند بهترین گزینه هستی. چون عضو انجمن بین‌المللی فوتبال ناشنوایان جهانی هم بودم این ارتباطات ۱۰ ساله و رشته تحصیلی مرتبط من که دکتری تربیت‌بدنی است باعث شد اصرار کشورهای آسیایی بیشتر شود. به من اعتماد کردند و توانستم در مقابل نماینده استرالیا که رقیب من بود رای بیاورم. دوره دوم در رقابت با نمایندگان استرالیا و بحرین باز هم به من اعتماد شد و رای آوردم. می‌توانم برای دور سوم هم شرکت کنم. برای فدراسیون جهانی فعلاً برنامه‌ای ندارم شاید در آینده بتوانم تصمیم بگیرم.

 

مترجمان ناشنوایان و اصحاب رسانه فرشته‌های نجات هستند

پرگر، اصحاب رسانه را زبان بچه‌های ناشنوا خطاب کرد و گفت: ورزشکاران ناشنوا باتوجه‌به اینکه شنوایی ندارند و نمی‌توانند حق خود را بگیرند، این رسانه‌ها هستند که می‌تواند از آنان دفاع کنند تا جایگاه ورزش ناشنوایان در کشور و در سطح بین‌المللی شناخته شود.

وی افزود: در کنار اصحاب رسانه، مترجمان ناشنوایان هم پل ارتباطی و فرشته نجات بچه‌های ناشنوا هستند. باید به این گروه هم اهمیت داده شود که بدون حق‌الزحمه دریافتی با عشق به ورزش ناشنوایان کمک می‌کنند.