سازمان بازرسی زیرساخت‌های قانونی و صلاحیت بیشتری برای حمایت از مردم دارد
سازمان بازرسی زیرساخت‌های قانونی و صلاحیت بیشتری برای حمایت از مردم دارد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اختیارات قانونی سازمان در زمینه صیانت از حقوق‌عامه مردم اشاره کرد و گفت: این سازمان به عنوان «آمبودزمان» ایران، نسبت به دیگر کشورهای جهان، زیرساخت‌های قانونی و صلاحیت بیشتری برای حمایت از مردم در برابر نهادها و سازمان‌های دولتی در اختیار دارد.

به گزارش نوژان نیوز، ذبیح‌الله خداییان که برای شرکت در هشتمین اجلاس آمبودزمان‌های آسیایی با استقبال حسین ملکی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه وارد فرودگاه شرمیتووای مسکو شد، اظهار داشت: «آمبودزمان» در هر کشور به نهاد یا سازمانی گفته می‌شود که وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین و صیانت از حقوق شهروندان در برابر دولت‌ها و نهادهای دولتی را برعهده دارند و در جمهوری اسلامی ایران این مسئولیت برعهده سازمان بازرسی کل کشور است.

وی برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن آمبودزمان‌های آسیایی را مهمترین دستور کار این نشست برشمرد و گفت: ایران در دوره‌های گذشته همواره از اعضای فعال و عضو هیات مدیره این انجمن بوده و بار دیگر در انتخابات هیات مدیره برای تداوم عضویت در انجمن آمبودزمان‌های آسیایی نامزد شده است.

خداییان به دیدار و رایزنی دوجانبه با آمبودزمان‌های روسیه، چین و برخی کشورهای شرکت کننده در اجلاس امسال اشاره کرد و افزود: در کنار مذاکره با هیات‌های شرکت کننده در اجلاس، با مقامات جمهوری تاتارستان نیز درباره راه‌های توسعه همکاری‌ها، به ویژه در زمینه حراست از حقوق شهروندی و نظارت بر حسن اجرای قوانین ، گفت‌وگو خواهیم کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «آمبودزمان» در هر کشور، وظیفه صیانت از حقوق شهروندان در برابر دولت‌ها یا نهادهای دولتی را برعهده دارند گفت: در حقیقت آمبودزمان نهادی است که از نقض حقوق شهروندان و نقض حقوق بشر در برابر نهادهای دولتی دفاع می‌کند.

 

سیاست کلی نظام بر حمایت همه جانبه از ایرانیان مقیم خارج است

با هماهنگی صورت گرفته توسط سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کازان، همچنین امروز(دوشنبه) ملاقاتی بین دانشجویانی ایرانی و رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد. در این دیدار که در فضایی صمیمانه و با حضور جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاه فدرال کازان و دانشگاه دولتی پزشکی کازان انجام شد، دانشجویان درباره مشکلات و دغدغه‌های خود در مسیر تحصیل مباحثی را مطرح کردند.

خداییان با تاکید بر سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران بر حمایت همه جانبه از ایرانیان مقیم خارج به ویژه دانشجویان ایرانی اظهار داشت: دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور جزء سرمایه‌های علمی کشور هستند و همه مسئولان در کشور به ویژه در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید نسبت به رفع مشکلات پیش روی آنها اهتمام داشته باشند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر پیگیری مشکلات از طریق سازمان متبوع، درباره رفع موانع و دغدغه‌های دانشجویان در جلسه قول مساعدت و پیگیری داد.

 

ملاقات با رئیس اداره مفتیات و وزیر دادگستری جمهوری تاتارستان

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین در جریان سفر به شهر کازان به منظور شرکت در هشتمین اجلاس اتحادیه آمبودزمان آسیایی، با کامیل سامیگوللین مفتی تاتارستان و رستم زاگیدولین وزیر دادگستری جمهوری تاتارستان دیدار کرد.

رستم زاگیدولین وزیر دادگستری تاتارستان با اشاره به سطح روابط عالی ایران و روسیه از حضور پر رنگ کشورمان در اجلاس کازان فروم ۲۰۲۳ یاد کرد.

کامیل سامیگوللین رئیس اداره مفتیات جمهوری تاتارستان نیز با ابراز خشنودی از ملاقات با رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: ما به توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه دینی بسیار علاقمند هستیم.

مفتی تاتارستان افزود: علاقمندی به آموختن زبان فارسی در میان طلاب دینی بسیار زیاد است و ما امیدوار هستیم با کمک سرکنسولگری ایران در کازان بتوانیم زمینه آموزش زبان فارسی را فراهم کنیم.

خداییان نیز با تاکید بر اینکه اشتراکات میان تشیع و اهل تسنن بسیار بیشتر از اختلافات است، اظهار امیدواری کرد تا با برقراری گفت و گوهای سازنده و تعامل هر چه بیشتر میان علمای اهل تشیع و تسنن توطئه‌های دشمنان ما که همواره به دنبال سوء استفاده از اختلافات هستند، خنثی شود.

اتحادیه آمبودزمان‌های آسیایی هشت سال پیش با مشارکت چهار کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، ارمنستان و قرقیزستان بنیان نهاده شد. پس از گذشت هشت سال تعداد اعضای اتحادیه آمبودزمان‌های آسیایی به ۱۳ کشور، از جمله ۹ عضو اصلی و چهار کشور ناظر افزایش پیدا کرده است.

جمهوری اسلامی ایران اکنون از اعضا فعال هیات مدیره انجمن آمبودزمان‌های آسیا به شمار می‌رود و در هشتمین اجلاس اتحادیه آمبودزمان‌های آسیایی یا سازمان‌های حافظ حقوق شهروندی به میزبانی روسیه در سال جاری به میزبانی شهر کازان در جمهوری مسلمان‌نشین تاتارستان روسیه برگزار می‌شود و هیات سازمان بازرسی کل کشور ، پس از ورود به مسکو، راهی شهر کازان شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا