افتتاح طرح مرکز جامع ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی
افتتاح طرح مرکز جامع ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی
بیمارستان شهید رجائی از سال ۱۳۴۵ به‌صورت درمانگاه فعالیت خود را آغاز نمود و از سال ۱۳۶۱ با دایر نمودن بخش‌های داخلی، اورژانس و با افزودن ۱۰۰ تخت مصوب خدمت رسانی خود را بهبود بخشیده است.

به گزارش نوژان نیوز، دکتر علیرضا دهقان نیری، متخصص قلب و عروق، فوق تخصص آنژیوپلاستی و رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج در نشست خبری خود مطرح کرد: بیمارستان شهید رجایی به عنوان تنها مرکز دولتی قلب و عروق و نورولوژی یعنی مغز و اعصاب البرز در حال خدمت رسانی به مردم این استان است.

وی بیان کرد: با توجه هجم بالای مراجعه کنندگان به بیمارستان و متاسفانه سن پایین بیماران سکته قلبی و مغزی ، طرحی با عنوان مرکز جامع ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیمارهای قلبی و عروقی با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز با حضور فرماندار کرج و ریاست دانشگاه علوم پزشکی افتتاح کردیم.

رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج ادامه داد: در این مرکز سه سطوح بهداشت شامل همکاران بیمارستانی، همکاران مراقبین بهداشت معاونت بهداشتی و همکاران متخصص در کنار هم به یافتن فاکتورهای خطر افراد در سطح جامعه، پیشگیری از پیشرفت فاکتور های خطر و درمان آن و همچنین جلوگیری از تبدیل شدن بیماری ها به سکته قلبی وبیان اینکه مراجعه کنندگان به بیمارستان رجایی می توانند از این طرح غربالگری به صورت کاملاً رایگان استفاده کنند، گفت: براین اساس از نظر فاکتورهای قلبی مورد غربالگری قرار می گیرند. اگر فاکتور های خطر در فرد مشاهده شود و نیاز به ویزیت متخصص و فوق تخصص داشته باشد از طریق سامانه جامع این مرکز به متخصص و فوق تخصص مربوطه ارجاع و در همان روز ویزیت می شود.

دکتر دهقان نیری با اشاره به اجرای این طرح به صورت رایگان بیان کرد: مراجعین بیمارستان شهید رجایی کرج، می توانند با مراجعه به مرکز ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی از نظر فاکتورهای قلبی و عروقی مورد غربالگری قرار گیرند و در صورت نیاز به ویزیت توسط متخصص یا فوق تخصص، از طریق سامانه ارجاعی فعال در این مرکز، به پزشک مربوطه ارجاع داده شوند.

وی بیان کرد: در صورتیکه افراد دچار چاقی یا استرس زیاد بوده و یا مصرف سیگار داشته باشند، کارشناسان تعذیه و همکاران روانشناس در این مرکز مشاوره های لازم را ارائه خواهند داد. تمام تلاش ما در بیمارستان رجایی به عنوان تنها مرکز قلب و عروق دولتی استان البرز، بر آن بوده که بتوانیم همه حلقه های تشخیصی، درمانی، بهداشتی و پیشگیرانه قلب و عروق را کامل کنیم که این اتفاق رقم خورده است.

رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج مطرح کرد: برای اولین بار اتفاق افتاده است که همه حلقه های موردنیاز یک دپارتمان قلب و عروق از جمله واحد درد قفسه سینه، اورژانس، آنژیوگرافی ۲۴ ساعته و بخش های جراحی قلب، بازتوانی قلبی، مراقبت از بیماران آنژیوگرافی، ارتقای سلامت و … به صورت کامل در کنار یکدیگر چیده شده اند و در حال فعالیت هستند.

دکتر دهقان نیری از انجام ۶ هزار و ۵۰۰ مورد آنژیوگرافی و ۲ هزار و ۷۰۰ مورد آنژیوپلاستی در بیمارستان شهید رجایی کرج در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با اشاره به انجام ماهانه ۵۰ تا ۶۰ عمل قلب باز در این بیمارستان بیان کرد: در طول شبانه روز، حدود ۵۰۰ نفر به اورژانس این بیمارستان مراجعه می کنند و علاوه بر البرزنشینان، از استان های همجوار نیز به این مرکز مراجعه و به آن ها خدمات دولتی ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: سن سکته قلبی و مغزی در جامعه ما مانند جوامع با درآمد کم و متوسط دیگر، ۱۰ تا ۲۰ سال پایین تر از کشورهای پیشرفته است. در کشورهای اروپایی، سن سکته قلبی حدودا ۶۵ سال اما در کشور ما متوسط ۵۰ سال بوده و سن سکته مغزی نیز تقریبا به همین صورت اما پنج تا ۶ سال بالاتر است که به منظور کاهش سن سکته از این عدد بحرانی، باید به بحث پیشگیری ورود کنیم.

رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج در خصوص راهکارهای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی بیان کرد: اصلاح سبک زندگی مهمترین راهکار پیشگیری از سکته قلبی و مغزی محسوب می شود، اصلاح سبک زندگی یک فرآیندی با کاهش هزینه های افراد و کاهش هزینه های درمانی همراه است و سلامت مردم را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: همه موارد فوق، در سلامت افراد و کاهش سن سکته قلبی و مغزی موثر هستند و باید در سیاست کلان جامعه دیده شوند. در بیمارستان شهید رجایی، ۳۰۱ تخت فعال وجود دارد که شامل تخت های متعدد و ۳۵ تخت ستاره دار است و تقریبا نیمی از این تخت ها متعلق به بیماران قلبی و عروقی و مابقی مربوط به بیماران داخلی و مغز و اعصاب است.