استفاده از ظرفیت‌ مردمی در آیین‌های مذهبی روح معنویت را در تهران نشر می‌دهد
استفاده از ظرفیت‌ مردمی در آیین‌های مذهبی روح معنویت را در تهران نشر می‌دهد
فرماندار تهران گفت: هنرهای آیینی عاشورایی نظیر تعزیه‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی دارای ظرفیت ویژه‌ای برای آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم ارزشمند نهفته در قیام سیدالشهدا و ترویج آنها است و سبب می‌شود که روح معنویت در پایتخت ترویج یابد.

به گزارش نوژان نیوز، احمد قیومی با حضور در میدان آزادی و بازدید از رویداد محرم شهر درباره نخستین سوگواره آیینی شهر تهران، افزود: اتفاقی که در «محرم شهر» در قالب یک سوگواره آیینی رخ می‌دهد، گام بلندی برای زنده‌ نگهداشتن آیین‌های عاشورایی است؛ به ویژه آنکه از ظرفیت‌های هنری برای انتقال مفاهیم استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: هنرهای آیینی عاشورایی نظیر تعزیه‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی که اجرا می‌شود از دیرباز فرصتی برای انتقال مفاهیم عاشورایی بوده، ظرفیت ویژه‌ای برای آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم ارزشمند نهفته در قیام سیدالشهدا و ترویج آنهاست. توجه به این هنرهای اصیل در سوگواره محرم شهر اتفاق مبارکی است.

قیومی درباره حضور جوانان و نوجوانان در بخش‌های مختلف اجرای برنامه «محرم شهر» گفت: اتفاق مهم دیگری که نظرم را جلب کرد استفاده از ظرفیت‌های مردمی به ویژه جوانان و نوجوانان در قالب هیات و گروه‌های جهادی است. بخش زیادی از خدماتی که در اینجا ارایه می‌شود توسط خود مردم طراحی و اجرا شده که نکته قابل توجهی است. به نظرم این اتفاق باعث می‌شود که مردم احساس کنند خودشان این مراسم معنوی را اجرا می‌کنند.

فرماندار تهران گفت: طراحی زیبایی در محوطه میدان آزادی صورت‌گرفته که یادآور حدیث مشهور «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاه» است که نجات‌بخش بودن امام حسین را یادآوری می‌کند. همچنین فضای پیرامونی میدان که با المان‌های مختلفی طراحی شده تداعی‌گر بین‌الحرمین است. اکنون که در آستانه اربعین هستیم حضور مردم در میدان آزادی می‌تواند انرژی خاص معنوی را به آنها منتقل کند.