میراث فرهنگی البرز برای ثبت ملی موسسه رازی اعلام آمادگی کرد
میراث فرهنگی البرز برای ثبت ملی موسسه رازی اعلام آمادگی کرد
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به فعالیت علمی حدود یکصد ساله موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در حصارک کرج اعلام کرد: آماده ثبت ملی و تاریخی این مجموعه ارزشمند هستیم.

به گزارش نوژان نیوز، “رحیم خاکی “ در نشست مشترک با رییس موسسه تحقیقلت واکسن و سرم سازی رازی افزود: ثبت ملی این مجموعه ارزشمند به حفظ اصالت و هویت موسسه رازی کمک‌ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک سال دیگر شاهد ۱۰۰ سالگی مجموعه موسسه رازی هستیم، گفت: مجموعه سرم‌سازی رازی یکی از افتخارات و میراث صنعتی کشور است و ثبت آن در فهرست میراث ملی کشور، این مجموعه ارزشمند را برای نسل‌های آینده ماندگار می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز افزود: این اداره کل مطابق وظایف کاری خود آمادگی کامل برای تشکیل پرونده و ثبت ملی این موسسه ارزشمند را دارد.

خاکی گفت: ثبت این مجموعه به حفظ دقیق‌تر بناهای با ارزش تاریخی موسسه رازی کمک می‌کند و خللی در توسعه و تجهیز بناهایی که در فهرست ثبت ملی قرار نمی‌گیرند، ایجاد نمی‌کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز ادامه داد: ثبت ملی مؤسسه رازی از جدا شدن اراضی سبز مؤسسه رازی از آن تحت هر عنوانی که به هویت و اصالت این مجموعه خدشه وارد نماید، جلوگیری می‌کند.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی سال ۱۳۰۳ فعالیت خود را با ساخت انواع واکسن های دامی و انسانی در حصارک کرج آغاز شد و اکنون به عنوان یک مرجع مهم علمی و تحقیقاتی در جهان شناخته شده است.

این موسسه با تولید واکسن تزریقی – اسنشمامی کرونا گام ارزشمندی در کنترل بیماری مهلک کووید ۱۹ برداشت.