دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پس از یک دهه در موقعیت مناسبی قرار دارند
دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پس از یک دهه در موقعیت مناسبی قرار دارند
مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: اکنون قریب به یک دهه از ایجاد دفاتر خدمات قضایی گذشته و با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که در این سال‌ها تجربه کرده‌ایم، امروز در موقعیتی ایستاده‌ایم که موقعیت مناسبی است.

به گزارش نوژان نیوز، حسن روحانی‌نیا در همایش سالانه نمایندگان استانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سران کشور اظهار داشت: با وجود همه کم‌لطفی‌ها، ایستاده‌ایم و در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنیم. تاکنون نهال دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را از بادها و طوفان‌ها حفظ کردیم و امیدواریم این نهال به زودی ریشه‌های محکم‌تری پیدا خواهد کرد.

وی به برخی اقدامات کانون در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: برقراری بیمه پایه و تکمیلی مدیران، حذف بایگانی کاغذی دفاتر، پرداخت تنخواه نمایندگان استانی، راه‌اندازی خدمات سیار، ایجاد تعاونی چند منظوره دفاتر، اعطای وام قرض‌الحسنه، استقرار مشاور حقوقی و معاضدت قضایی از دفاتر در کانون و پرداخت کمک هزینه ورزشی به مدیران سراسر کشور از جمله اقداماتی است که برای نخستین بار در طول تاریخ تاسیس کانون اتفاق افتاده است.

مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با بیان اینکه برای ماندگاری دفاتر باید نوع خدمت و تنوع را افزایش دهیم، گفت: ارائه خدمات سیار، غیرحضوری، جهادی و مشورت ثبتی باید مدنظر قرار گیرد. در معماری جدیدی که کانون طراحی کرده است، در این راستا پیش خواهیم رفت. در همه اینها نقش محوری با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

روحانی‌نیا ادامه داد: ایجاد پیرنگ کانون یا توسعه پیوست آماده استفاده است؛ این طرح به معاونت خدمات مرکز آمار قوه قضاییه تحویل شده تا در صورت تایید جایگزین پیرنگ شود.

 

راه‌اندازی خدمات مشورت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

وی اضافه کرد: ایجاد پنجره واحد کانون و ایجاد پایگاه اطلاعات پرونده جامع مدیران سراسر کشور از جمله اقداماتی هستند که عملیات اجرایی آنها آغاز شده و در آستانه بهره‌برداری هستند. پنجره واحد کانون، پنجره‌ای مجازی برای ایجاد ارتباط بر خط میان «مردم» و «دفاتر» است که ان‌شالله در تابستان به مرحله اجرا خواهد رسید. آنچه که بخشی از جامعه علاوه بر خدمات ارزشمند فعلی در دفاتر، طلب می‌کند خدمت غیرحضوری است. نهادهای مختلف اجتماعی به دنبال این هستند که انواع خدمات غیرحضوری رونق بگیرد و ما باید در این راستا از سایر بخش ها پیشی بگیریم.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با اشاره به اینکه دنبال ایجاد شبکه داخلی دفاتر با مزایای فراوان آن هستیم، گفت: راه‌اندازی خدمات مشورت حضوری در دفتر، انتقال سامانه سخا از مرکز به کانون، برقراری صلح‌یاری در تمام دفاتر کشور و اعتباربخشی به گواهینامه دستیاری خدمات قضایی در راستای ارتقای کرامت مراجعان انجام خواهد شد.

خزانه‌دار و عضو هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز گفت: در راستای کاهش هزینه‌ها و کمک به معیشت مدیران دفاتر، با حمایت‌های مدیریت مرکز اقدامات خوبی انجام شد. با پیگیری هیات مدیره تفاهم‌نامه‌ای با بانک‌های رسالت و بانک آینده تنظیم شده تا روند اعطای وام تسهیل شود. در حوزه امور رفاهی، قراردادهای متنوعی با هتلها و اماکن سیاحتی منعقد شده است.

محمدرضا سلطانی اضافه کرد: در حوزه جذب مدیران دفاتر چه در آیین‌نامه قبل و چه در آیین‌نامه فعلی، شرایط سختگیرانه‌ای پیش‌بینی شده و موجب شده که در جمع مدیران، حقوقدانان قوی و باتجربه‌ای را داریم. انتظار ما این است که از این ظرفیت‌ها در تدوین آیین‌نامه‌ها بیشتر بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: کار سخت و زیان‌آور تنها کار در معدن نیست بلکه مدیران ما در دفاتر نیز به عنوان اورژانس و مددکاری قضایی کار سختی دارند. کارهای خوبی در معاونت خدمات انجام شده است اما مجدداً تقاضا داریم که همانگونه که ما در جهت کاهش ورودی به دادگاه‌ها تلاش می‌کنیم، در کنار تکریم ارباب رجوع، تکریم مدیران را نیز شاهد باشیم.

 

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جزء لاینفک قوه قضاییه هستند

رئیس هیات مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز در ادامه این همایش گفت: در حوزه مشکلات صبورانه و با متانت باید رفتار شود. از مطالبه‌گری استقبال می‌کنیم؛ اگر مطالبه‌گری نباشد، تحولی ایجاد نمی‌شود. ظرفیت‌ها در تحمل دیگران افزایش می‌یابد و با همین مطالبه‌گری‌ها است که گشایش ایجاد می‌شود.

قاسمعلی توسلی ادامه داد: معتقد هستم که مطالبات باید باشد که اکنون این زمینه وجود دارد. ما در دوران جدیدی هستیم و باید همچنان پیشرفت کنیم. دفاتر جزء لاینفک قوه قضاییه هستند و خواهند بود. امیدوارم با صبوری دو طرفه، ان‌شالله پیش رویم؛ آینده خوبی را برای دفاتر متصور هستم.

توسلی ادامه داد: امیدواریم در برنامه امسال، گشایش اقتصادی بیشتری برای دفاتر فراهم شود تا به مردم بهتر خدمتگزاری کنیم. در برنامه توسعه هفتم انتظار داریم تا برای پایداری و ثبات دفاتر جایگاهی دیده شود. جایگاه دفاتر در آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی، معلوم و حدود اختیارات دفاتر تبیین شود.

توسلی گفت: ضمن احترام به جایگاه بخش حاکمیتی کانون و پاس داشتن نقش آنها، اما مطالبه نرم مدیران دفاتر خدمات الکترونیک این است که با اصلاح اساسنامه سهم ما در اداره کانون را پررنگ‌تر کنید. وقتی تعداد مدیران در هیات مدیره بیشتر باشد، پیشنهادات بیشتر و بهتری ارائه می‌شود. ما گلایه داریم که در تدوین آیین‌نامه نقشی نداشتیم. تقاضا می‌کنم حضرتعالی مثل همیشه پدرانه اصلاح اساسنامه را پیشنهاد دهید تا آسیب‌پذیری مدیران کاهش یابد.

خانواده بزرگ کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، از مردم برای مردم» در حدود بیش از ۱۲۰۰ دفتر با نیروهای متعهد و متخصص در سراسر کشور، در تحقق «قوه قضائیه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در همکاری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضایی، همواره مشغولِ خدمت‌رسانی به عموم مردم است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا