روضه‌ای که به عافیت‌طلبی ختم شود، از عاشورا جداست
روضه‌ای که به عافیت‌طلبی ختم شود، از عاشورا جداست

به گزارش نوژان نیوز وی افزود: یکی از جلوه‌های این عقب‌نشینی را می‌توان در نماز دید، اگرچه نماز در نگاه فردی یک عمل عبادی است، اما در نگاه اجتماعی، ابزاری برای آمادگی روحی برای رویارویی با میدان‌های سخت است. دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: همان‌گونه که امام حسین (ع) در […]


به گزارش نوژان نیوز

وی افزود: یکی از جلوه‌های این عقب‌نشینی را می‌توان در نماز دید، اگرچه نماز در نگاه فردی یک عمل عبادی است، اما در نگاه اجتماعی، ابزاری برای آمادگی روحی برای رویارویی با میدان‌های سخت است.

دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: همان‌گونه که امام حسین (ع) در شب عاشورا از نماز برای تقویت جهاد روحی بهره گرفت، یازده امام معصوم نیز در طول تاریخ با جریان اسلام حداقلی روبه‌رو بودند، چراکه بسیاری از مردم حاضر نبودند پای اسلام اجتماعی و مبارزه بایستند و حتی در صفین، یاران علی (ع) او را به تندروی متهم کردند.

حجت‌الاسلام کریمی ادامه داد: قرآن کریم در سوره انفال، اطاعت از رسول خدا را شرط ایمان می‌داند و کسانی که فرمان امام و رسول را رها می‌کنند، «شر الدواب» یعنی بدترین جنبندگان معرفی شده‌اند، نمونه‌هایی همچون امام خمینی (ره)، حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری‌زاده نشان می‌دهند که اتصال حقیقی به خداوند، قدرت حضور در میدان می‌آورد و مؤمن را از هیچ قدرتی نمی‌ترساند.

وی با اشاره به سنت الهی در نصرت مؤمنان خاطرنشان کرد: وعده خدا این است که اگر او را یاری کنید، شما را یاری خواهد کرد، ماجرای طبس نشان می‌دهد که وقتی انسان در راه خدا قیام کند، حتی شن‌های صحرا هم سرباز الهی می‌شوند، البته مشروط بر آنکه نیت و عمل ما خدایی و نه از سر منافع شخصی یا ترس از هزینه‌ها باشد.

دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه برخی مجالس دینی امروز به مجالس اشک بدون اثر اجتماعی تبدیل شده‌اند، تصریح کرد: روضه باید انسان مبارز و بصیر تربیت کند، نه مؤمنی منزوی و منفعل، اگر خروجی مجلس امام حسین (ع) آرامش فردی و بی‌تفاوتی باشد، از مسیر قیام عاشورا منحرف شده‌ایم.

کریمی تاکید کرد: اسلام را نمی‌توان به ساحت فردی و عبادت محدود کرد، چراکه سیاست، تجلی اجتماعی دیانت است و جداسازی این دو، بازگشت به اسلام انفعالی و بی‌خاصیت است.

وی با اشاره به آیات ۲۰ تا ۲۲ سوره انفال، گفت: خداوند مؤمنانی را که از پیامبر اطاعت نمی‌کنند، توبیخ می‌کند و آن‌ها را با کسانی که حقیقت را می‌شنوند اما مانند کر و لال از آن عبور می‌کنند، برابر می‌داند؛ این آیات به ما یادآوری می‌کنند که ایمان بدون اطاعت عملی، توهمی بیش نیست.

دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان با تأکید بر نقش خانواده در قیام عاشورا، اظهار کرد: امام حسین (ع) با آوردن خانواده‌اش نشان داد که حرکت دینی باید خانوادگی باشد، همچون ماجرای مباهله و امروز نیز اگر خانواده در گفتمان انتظار فعال نباشد، حرکت اجتماعی ناقص خواهد ماند.

کریمی عنوان کرد: عصر غیبت نباید موجب تعطیلی مسئولیت‌ها شود و منتظر واقعی کسی است که در میدان مبارزه با ظلم و فساد بایستد نه اینکه به بهانه نبود امام، از میدان فرار کند..

وی افزود: اسلام اجتماعی، اخلاق را به خوش‌رفتاری فردی محدود نمی‌کند، بلکه آن را در همراهی با ولی خدا در میدان‌های سخت تعریف می‌کند.

دبیر ستاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به دغدغه‌های نوجوانان و انحرافات رایج در پاسخگویی به آن‌ها تأکید کرد: نسل امروز، برای پذیرش عبادات، به منطق اجتماعی و هویتی نیاز دارد و ما باید نماز و روزه را به‌عنوان ابزار ایستادگی و حضور در میدان به نوجوان معرفی کنیم، همچنین نباید به بهانه «بخشندگی خدا» از مسئولیت فرار کنیم، چراکه قرآن با شدیدترین لحن، ترک تکلیف و بی‌تفاوتی را نکوهش می‌کند.



منبع