خودکفایی ۹۸ درصدی ایران در تولید بذر غلات
خودکفایی ۹۸ درصدی ایران در تولید بذر غلات

به گزارش نوژان نیوز محمد زمانیان رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر همزمان در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان تات با عنوان روز مزرعه و انتقال دانش فنی و ارائه آخرین دستاورد‌های تحقیقاتی غلات آبی در موسسه نهال و بذر با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ سال است که در بخش غلات در این موسسه […]


به گزارش نوژان نیوز

محمد زمانیان رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر همزمان در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان تات با عنوان روز مزرعه و انتقال دانش فنی و ارائه آخرین دستاورد‌های تحقیقاتی غلات آبی در موسسه نهال و بذر با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ سال است که در بخش غلات در این موسسه فعالیت تحقیقاتی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: سالانه در بخش غلات در این موسسه بین‌المللی که مورد تایید بسیاری از مراجع علمی جهان است، ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی انجام می‌شود.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر ادامه داد: از مهم‌ترین وظایف موسسه و بخش غلات اصلاح و معرفی ارقام پر‌محصول در شرایط سازگار  و مختلف و تولید بذر اولیه بوده است.

زمانیان با اشاره به رقوم اصلاح شده و ارائه شده به کشاورزان از طریق این موسسه ادامه داد: می‌توان ادعا کرد که این موسسه معتبرترین موسسه در بخش غلات در خاورمیانه بوده و تا کنون ۱۴۳ رقم گندم، ۴۸ رقم جو، ۱۴ رقم دوروم تاکنون وابسته به موسسه  به جامعه کشاورزی  معرفی شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۰۵ رقم غلات در بخش‌های یاد‌شده به حوزه کشاورزی کشور معرفی شده است، ادامه داد: میانگین تعداد ارقامی که در این موسسه معرفی می‌شود که حدود ۲۰ رقم بوده که ۵۰ درصد آن ارقام غلات بوده است.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه خودکفایی ۹۸ درصدی بذر غلات در کشور اظهار داشت: سالانه حدود ۱۳۰۰ تن بذر هسته‌های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید‌شده و در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد.

زمانیان با اشاره به جهش ۵ برابری کل محصولات کشاورزی نسبت به قبل از انقلاب اظهار داشت به همت محققان موسسه و کشور، توانستیم جهشی ۵ برابری نسبت به قبل انقلاب داشته باشیم؛ قبل از انقلاب تولیدات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بوده و اکنون به ۱۳۲ میلیون تن رسیده که ۶۰ درصد مربوط به اقلام جدید و ۴۰ درصد مربوط به افزایش سطح زیرکشت بوده است.

رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ۱۰۰ سالگی فعالیت این موسسه اشاره کرد و اظهار داشت: شروع تحقیقات در موسسه با تحقیق بر روی توده‌های بومی گندم آغاز شد که امروزه این تحقیقات  بر روی تحقیقات نان و … متمرکز شده است.

 



منبع