پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ سراسر کشور توسعه خوبی داشته است
پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ سراسر کشور توسعه خوبی داشته است
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: از منظر کمیت و تعداد پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ سراسر کشور، رشد و توسعه خوبی داشته‌ایم اما جا دارد که در بحث کیفی و مهارت عملی پرسنل اورژانس نیز، رشد بیشتری داشته باشیم.

به گزارش نوژان نیوز، جعفر میعادفر در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره ملی نوآوری ها در اورژانس پیش بیمارستانی با اشاره به دستاوردهای علمی اورژانس افزود: به رغم دستاوردهای علمی و عملیاتی که طی این سال ها در حوزه های مختلف اورژانس پیش بیمارستانی داشته ایم، اما جای برگزاری چنین کنگره ای خالی بود.

رئیس سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: در المپیاد علمی گذشته که به میزبانی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی مشهد برگزار شد، عمده افرادی که رتبه های برتر علمی را کسب کردند از شهرهای کوچکی آمده بودند و این نشان داد که شهرهای کوچک و دانشگاه های تیپ۲ و ۳ نیز در حوزه اورژانس، در حال پیشرفت و توسعه هستند.

براساس این گزارش، آیین افتتاح نخستین کنگره ملی نوآوری ها در اورژانس پیش بیمارستانی صبح امروز چهارشنبه دوم اسفندماه، در سالن همایش های بین المللی رازی با حضور رئیس سازمان اورژانس کشور، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دیگر مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

این کنگره با همکاری انجمن علمی طب اورژانس ایران با ارائه بیش از ۴۰۰ مقاله علمی و ثبت اختراع به مدت سه روز در تاریخ های ۲ تا ۴ اسفندماه با حضور جمعی از مخترعین، پژوهشگران، و صاحبان صنایع حوزه پزشکی برگزار خواهد شد.

 

اورژانس نماد وزارت بهداشت است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این آیین گفت: پرسنل اورژانس زمانی که در حوادث خارج از بیمارستان سر صحنه حاضر می شوند نماد و نماینده وزارت بهداشت هستند و هر چقدر در صحنه خوش برخورد و توانمند باشند و از فناوری و نوآوری استفاده کنند، قطعا نماد وزارت بهداشت را در کشور اسلامی خودمان به نمایش گذاشته اند.

یونس پناهی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنار مسائل مربوط به آموزش و پژوهش و تامین نیازهای حوزه سلامت، موضوع درمان را به صورت ویژه دنبال می کند و زمانی که حوزه درمان را بررسی می کنیم متوجه می شویم که نماد درمان در حوزه سلامت در اورژانس نهفته است.

وی افزود: پرسنل اورژانس زمانی که در حوادث خارج از بیمارستان سر صحنه حاضر می شوند نماد و نماینده وزارت بهداشت هستند و هر چقدر در صحنه خوش برخورد و توانمند باشند و از فناوری و نوآوری استفاده کنند قطعا نماد وزارت بهداشت را در کشور اسلامی خودمان به نمایش گذاشته اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار کرد: در حوادثی که مربوط به اورژانس می باشد همه مسائل به تنهایی به وزارت بهداشت مرتبط نمی شود و سازمان های دیگری از جمله وزارت راه، شهرداری، وزارت کشور و سازمان های دیگر در این حوادث دخیل هستند و عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا موفقیت های اورژانس رقم بخورد.

پناهی ادامه داد: اورژانس پیش بیمارستانی با سابقه نزدیک به ۴۷ سال، فعالیت های بسیار خوب و موثری در این سال ها داشته است و یکی از مهم ترین فعالیت های صورت گرفته، ایجاد مراکز ارتباطات و سامانه هایی است که با سامانه ۱۱۵ در ارتباط هستند و کم شدن زمان رسیدن عوامل اورژانس به صحنه های حوادث از عوامل موثری بوده است که مورد توجه کشورهای مختلف و وزارت بهداشت است.

وی بیان داشت: یکی از فعالیت های بسیار خوبی که توسط سازمان اورژانس در حوزه پژوهش انجام شده است، راه اندازی شورای پژوهشی در سازمان اورژانس بوده است که از متخصصین طب اورژانس و پرسنل اورژانس دعوت می کنیم تا در این شورا و در این کمیته ها عضو شوند و به محتوای علمی بیفزاید.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه، استفاده از ظرفیت موسسه نیماد برای حمایت از طرح های تحقیقاتی را یکی دیگر از برنامه های معاونت تحقیقات عنوان کرد و گفت: در این موسسه کمیته ای با عنوان  ” حوادث، سوانح، بلایای طبیعی و سلامت محیط زیست ” تشکیل شده و بودجه بسیار خوبی نیز به این کمیته اختصاص داده شده و حدود ۸۰ درصد پروژه ها در این کمیته رشد داشته است و دانشگاه های علوم پزشکی نیز عضو این کمیته هستند.

پناهی اظهار داشت: از طرحی با عنوان ” طراحی سامانه اورژانس هوشمند ” برای ارائه خدمات پیش بیمارستانی که یکی از مهم ترین پروژه های ما می باشد حمایت های لازم را داشته ایم و می توانیم مدل های هوشمندسازی اورژانس پیش بیمارستانی را در کشور های پیشرفته و مترقی ببینیم و از آن ها استفاده نماییم.

وی در ادامه به دانشجویان رشته های اورژانس و رشته های مرتبط به اورژانس اشاره کرد و بیان داشت: دانشجویان رشته های مرتبط با اورژانس و از جمله دندانپزشکی و داروسازی می توانند پایان نامه های خود را در عرصه سازمان اورژانس کشور انتخاب کنند و این موضوع یکی از تاکیدات وزیر بهداشت است.

پناهی گفت :در برنامه هفتم توسعه کشور قول داده ایم که تا سال ۱۴۰۷سهم پایان نامه های مساله و ماموریت محور را که امروزه حدود ۳ درصد است، به ۲۰ درصد برسانیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان گفت: متخصصین و پرسنل اورژانس می توانند در برنامه هفتم توسعه نقش موثری ایفا نمایند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا