افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری دستاورد دولت سیزدهم است
افزایش رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری دستاورد دولت سیزدهم است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که از دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه اقتصادی می‌توان به شکسته شدن هژمونی دلار، افزایش رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و تورم اشاره کرد که انصافا کار مهمی بوده است.

به گزارش نوژان نیوز، سید صولت مرتضوی شبانگاه پنجشنبه در کارگروه اشتغال استان کرمانشاه افزود: بعد از ۲ دهه کار و تلاش نرخ بیکاری کشور وارد کانال هفت درصدی شده است.

وی اضافه کرد: کاهش نرخ بیکاری مبتنی بر آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بوده و افزایش نرخ بیمه اجباری سند پشتیبان این کاهش نرخ بیکاری است.
مرتضوی با بیان اینکه طی یک سال اخیر حدود ۹۰۷ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شد، اظهار کرد: این بدان معناست که تعداد کل شغلی که در این مدت ایجاد شده بیشتر از یک میلیون و ۳۵۰ هزار مورد است.

وی‌ افزود: افزایش ۶ دهم درصدی نرخ مشارکت، کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌ تحصیلان، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری زنان و افزایش اشتغال تمام وقت از دیگر آمارهای امیدوارکننده یکسال اخیر در حوزه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طی ۲ سال گذشته هر ساله ۶۳۰ تا ۶۴۰ هزار بیمه شده اجباری جدید داشتیم و این آمار نشان دهنده عزم مسوولان (در حوزه اقتصاد) است.

مرتضوی افزود: اگر این افزایش تعداد بیمه شده نبود برای پرداخت حقوق و مستمری ۶ ماهه امسال زمین‌گیر می‌شدیم اما با این افزایش بیمه شدگان ریالی از جایی قرض نگرفتیم.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی بعد از یک دهه رکود دستاورد مهم اقتصادی دولت است، ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۵ درصد و در سال گذشته ۳.۲۵ درصد بیشتر افزایش رشد اقتصادی داشته‌ایم و برای امسال نیز نیز رشد اقتصادی شش درصدی هدفگذاری شده است.

مرتضوی گفت: در حوزه نفت رشد اقتصادی ۱۶.۵ درصدی داشته‌ایم که کم سابقه است.

وی در خصوص درآمد حاصل از رشد اقتصاد نفتی گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم، تا پایان سال ۱۳۹۹ و ۶ ماهه ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به سررسید پایان سال ۱۴۰۴ داده شده بود و به علاوه بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری دچار کسری بودند.

وی با بیان اینکه از تابستان سال ۱۴۰۱ تا تابستان گذشته یک درصد کاهش نرخ بیکاری را تجربه کردیم، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافته است و کاهش بیکاری و افزایش نرخ مشارکت بیانگر رشد اقتصادی است.

مرتضوی افزود: تورم نیز کنترل شده و وارد کانال ۳۸ تا ۳۹ درصد شده و برای سال آینده نیز هدفگذاری تورم ۲۹ درصدی را داریم.

وی با بیان اینکه کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار دیگر دستاورد دولت بود که باعث شد اقتصاد کشور از شرطی بودن خارج شود، اظهار کرد: اگر فجایای غزه و شاخ و شانه کشیدن غرب در هر دولت دیگری بود اکنون شاهد بالا و پایین رفتن سینوسی اقتصاد بودیم اما اکنون با وجود همه این موارد تلاطمی در اقتصاد کشور ایجاد نشده است.

مرتضوی گفت: اکنون شاهد شکسته شدن هژمونی دلار هستیم و تقویت ارز ملی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر را شاهد هستیم.

وی افزود: حاصل عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی دولت ارتباط وسیع با همسایگان، حضور در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، پذیرش عضویت ایران در شانگهای و بریکس بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش به نرخ بیکاری کنونی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با وجود روند کاهشی باز هم زیبنده مردم استان نیست و این آمادگی را داریم که پروژه‌های مربوط به وزارت کار از جمله کاغذ غرب و اسیدسیتریک را واگذار کرده و منابع آن را دوباره در کرمانشاه سرمایه‌گذاری کنیم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا