گفت‌وگوهای آبی برای صیانت بیشتر از منابع آبی راه‌اندازی می‌شود
گفت‌وگوهای آبی برای صیانت بیشتر از منابع آبی راه‌اندازی می‌شود
سخنگوی صنعت آب گفت: به‌زودی گفت و گوهای آبی با هدف صیانت بهتر از منابع آبی راه اندازی می‌شود.

به گزارش نوژان نیوز، «عیسی بزرگ‌زاده» در نشست خبری افزود: طرح گفت و گوهای آبی برای نخستین بار در کشور توسط وزارت نیرو راه اندازی می شود.

وی، یکی از اهداف این گفت و گو ها را افزایش دانش آبی در جامعه برشمرد و گفت: فربه سازی نظریه پردازی در بخش آب از جمله اهداف مورد تاکید این گفت و گو ها است.

سخنگوی صنعت آب، از برگزاری نخستین گفت و گوی آبی در این ماه خبر داد و خاطرنشان‌کرد: یکصد موضوع برای این گفت و گو ها در نظر گرفته شده است.

بزرگ زاده گفت: این طرح برای نخستین بار اجرایی می شود و در مرحله نخست ۶ موضوع نقشه راه آب کشور، طرح های انتقال آب دریا، نصب شمارنده ها پیش شرط حفاظت از منابع آبی، پساب و فرصت های ایجاد شده برای باز تخصیص آب و معضل طرح های نیمه تمام مورد واکاوی قرار می گیرد.

وی این گفت و گو ها را بین فعالان صنعت آب و جامعه نخبگانی دانست که هدف آن رسیدن راهکارهای مناسب برای منابع آبی خواهد بود.

سخنگوی صنعت آب افزود: نخستین گفت و گو با عنوان طرح های انتقال آب به‌زودی برگزار خواهد شد.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: افزون بر هشت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح های انتقال آب انجام می‌شود، بنابراین لازم است در این باره گفت و گوی مفصل شکل بگیرد تا سرمایه های ملی حفظ شوند.

وی آب، محیط زیست و توسعه را سه رکن اصلی این نوع گفت و گوها برشمرد و گفت: این گفت و گو ها باعث افزایش دانش آبی خواهد شد.

سخنگوی طرح های ملی آب، درباره طرح انتقال آب که توسط صنایع انجام می‌شود، گفت: گرچه اولویت با صنایع است، اما آب شرب شهرهای در مسیر انتقال نیز در صورت نیاز تامین می‌شود.

وی در پاسخ به ایرنا افزود: اولویت وزارت نیرو مدیریت مصرف و تقاضای آب و نه انتقال درون حوضه ای است و انتقال آب درون سرزمینی آخرین گزینه ای است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بزرگ‌زاده ادامه‌داد: پیش از پرداختن به طرح های انتقال آب درون سرزمینی، باید به مدیریت مصرف، تقاضا و تغییر سبک زندگی توجه کرد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان‌کرد: همچنین باید به دنبال طرح های جایگزین معیشتی هم بود.

وی گفت: برای طرح های انتقال آب درون سرزمینی، طبق اصول پنج‌گانه جهانی باید بر اساس تعریف درست حوضه مبدا و مقصد انجام شود.

این مسوول اضافه‌کرد: همچنین باید قبل از اجرا، سبد منافع مشترک برای مبدا و مقصد طراحی شده و اصول اساسی دنبال کرد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان‌کرد: براین اساس اولویت ما توجه به مدیریت مصرف و تقاضای آب خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا