منطقه ۲۲ کمترین تعداد مدرسه را در کل کشور دارد
منطقه ۲۲ کمترین تعداد مدرسه را در کل کشور دارد
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خیران بسیاری را برای ساخت مدرسه در منطقه ۲۲ پایتخت ترغیب کردیم، گفت: این منطقه از تهران کمترین میزان مدرسه را در کل کشور دارد.

به گزارش نوژان نیوز، مهدی چمران در افتتاحیه سومین اجلاسیه مجمع روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها و ششمین اجلاسیه شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی اظهار کرد: منطقه ۲۲ تهران کم مدرسه ترین نقطه کشور است و با وجود اینکه این همه آپارتمان و برج ساختند اما این منطقه مسجد و مراکز درمانی کمی دارد که این مشکل مربوط به طراحی است.

وی با بیان اینکه ما معماری ایرانی – اسلامی داریم و در دانشگاه‌ها این رشته تدریس می‌شود، ادامه داد: محور شهرهای ما براساس مسجد شکل گرفته است برخلاف شهرهای اروپایی که خیابان‌های اصلی آن به پارلمان یا ساختمان‌های دولتی آن ختم می‌شود.

به گفته چمران، خانواده کوچکترین سلول در ساختار شهری ما بوده و بعد آن محله‌ها حول محور مسجد شکل می‌گیرد و کار و کاسبی و تکیه رونق می‌گرفته است.

وی تاکید کرد: شهرسازی های جدید براساس تفکر سکولاریستی است و محله، ناحیه، منطقه و مسجد در آن فراموش شده است؛ هشتگرد را ساخته بودند و ما برای بازدید رفتیم و به پیمانکار گفتیم که این همه ساخت و ساز کردید چرا مسجد نساختید؟

چمران افزود: در شورای عالی شهرسازی مصوب شد در ازای هر ۳۰۰ واحد مسکونی که می‌سازند، مسجد، مدرسه و درمانگاه هم احداث شود و در تهران هم اگر مجموعه‌ای ساخته می‌شود ما ابتدا می‌پرسیم مسجد و مدرسه آن کجاست.

وی گفت: با توجه به اینکه در قانون تشکیل جلساتی مانند امروز وجود ندارد اما با تشکیل این جلسات شاهد انسجام شوراهای شهر خواهیم بود و از پراکندگی‌ها جلوگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بایستی با یکدیگر مشکلات را احصا و در جهت رفع آن حرکت کنیم، یادآور شد: در ادوار گذشته حدود ۹۰ لایحه در این ارتباط به مجلس رفت که حدود نیمی از آن به قانون تبدیل شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: فرهنگ از خانه و محله شکل می‌گیرد لذا در خانه‌های کنونی با کشیدن پرده وسعت دید بسیار است و در واقع بی حجابی از پرده کنار کشیدن آغاز می‌شود که این از معایب زندگی شهری است.

وی گفت: مقوله فرهنگ صرفا با افزایش بودجه ترویج و اصلاح نمی‌شود البته کار فرهنگی بسیار زمان بر و عمیق است و نمی‌شود به راحتی برای یک ملت فرهنگ ساخت.

چمران افزود: متاسفانه در امور فرهنگی بسیار ضعیف عمل کردیم بطوریکه اغتشاشات سال گذشته نتیجه برنامه ریزی ۱۰ ساله دشمن بود البته که این نقشه پلید با تدبیر رهبر انقلاب و هوشیاری ملت با شکست مواجه شد.

وی با بیان اینکه فرهنگ قوی به معنای قوی کردن بودجه آن نیست، ادامه داد: فرهنگ نیاز به برنامه ریزی و کار دارد وقتی بودجه فرهنگی افزایش می‌یابد معاونت‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها هزینه بیهوده می‌کنند لذا باید قطره چکانی بودجه به آنها داد تا کار بهتری انجام دهند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه کار فرهنگی زمان می‌برد تا به قوام برسد، گفت: ملت‌های بی فرهنگ دنیا نمی‌توانند برای خود فرهنگ بسازند، تمدن سازی و فرهنگ سازی زمان می‌برد و باید روی آن کار کرد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی تلاش کرد که فرهنگ را از بین ببرد و این کار را در ابتدا از کشور خود آغاز کرد و به قمار و ساخت قدرت‌های رسانه‌ای پرداخت، در اغتشاشات سال قبل دیدیم برنامه ریزی بلند مدتی برای ضربه زدن به ایران اسلامی دنبال کردند اما ملت بیدار ما اجازه نداد به موفقیت برسند.

چمران با بیان اینکه شوراها در معماری و شهرسازی می‌توانند تأثیر بزرگی در شهرها داشته باشد، تاکید کرد: فرهنگ شهرسازی باید تغییر کند و مسجدمحوری نیز مورد توجه قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران بدون اینکه از پیش بودجه‌ای در نظر گرفته باشند، مبلغی را برای حمایت از مساجد در نظر گرفتیم، گفت: این بودجه هر سال پیش بینی می‌شود تا بتوانیم با مساجد هماهنگی داشته باشیم.

چمران با اشاره به استقرار میز خدمت شهرداری تهران در محل برگزاری نماز جمعه یادآور شد: میز خدمت شهرداری هر هفته برپاست و بسیار کارگشا هم بوده و چنین اقداماتی را شوراها و مدیریت شهری دیگر شهرها هم می‌توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: در شورای محلات، باید مساجد محور باشند چه بسا که انقلاب ما از مساجد آغاز شد و در مساجد آموزش نظامی می‌دادند.

چمران اضافه کرد: در گذشته مراسم عروسی نیز در مساجد برگزار می‌شد و امروز باید این فرهنگ دوباره جان بگیرد ضمن اینکه اعضای شوراهای شهرها نیز می‌توانند جلسات خود را در مساجد برگزار کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا