هزینه کردن در مدارس از بروز آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد
هزینه کردن در مدارس از بروز آسیب‌های اجتماعی می‌کاهد
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر امروز آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد، دلیل آن هزینه نکردن در مدارس است، هرچقدر در مدرسه هزینه کنیم، آسیب‌های اجتماعی در جامعه کمتر خواهد بود و برای مرتفع ساختن آن‌ها نیز به مراتب کمتر هزینه می‌کنیم.

به گزارش نوژان نیوز، رضامراد صحرایی در نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: اصلی‌ترین حامی نظام تعلیم و تربیت همواره شخص مقام معظم رهبری بوده‌اند، ایشان در زمانی که تلاطم‌های مختلف منجر به بروز آسیب‌های گوناگون شد، حمایت خود را اعلام کرده‌اند و این چیزی جز اهمیت موضوع آموزش و پرورش در ایران نیست.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم آموزش و پرورش در صدر امور قرار گرفته است، افزود: آموزش و پرورش در هر جامعه‌ای از اهمیت بالایی برخودار است، اگر اقتصاد، فرهنگ و جامعه‌ای قوی می‌خواهیم، باید از آموزش و پرورش حمایت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در واقع محل تبلور هر ویژگی خوب در یک جامعه باید از آموزش و پرورش باشد، دلیل این موضوع هم جامعه آماری بالایی از جمله وجود بیش از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز، دارا بودن حدود ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش و زیر نظر داشتن ۳۲ هزار کودکستان دارد که به این معنا است که تمام مردم ایران در آموزش و پرورش سهیم و دخیل هستند.

 

هر مدرسه مینیاتوری از کشور است

صحرایی ادامه داد: آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین به‌ عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی یاد شده است، هر مدرسه مینیاتوری از کشور خودش است و در کشور ما نیز نظام تعلیم و تربیت یک ایران کوچک است. اگر این بحث را بپذیریم محل تحقق همه رویاهای ما برای آینده ایران مدرسه خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش، مدرسه را نقطه شروع و به بار نشستن همه آرزوها برای توسعه ایران دانست و گفت: در سنوات قبل به مدرسه بی‌توجهی شد و حتی مقام معظم رهبری هم در این خصوص فرمودند “اگر دو، سه دهه قبل به مدرسه توجه می‌شد، این وضع امروز مدرسه را شاهد نبودیم”.

صحرایی ادامه داد: این موضوع که ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از نمونه‌های کار موفق جمعی است، هماهنگی، همدلی، همراهی، همسازی، همسویی و هم‌افزایی در تمامی امور این مجموعه مشاهده می‌شود، چون با هم برنامه‌ریزی می‌کنند و تخصصی اجرا می‌شود.

وی در ادامه موضوع سن را اولین مولفه شروع توسعه و توسعه‌پذیری دانست و گفت: پدیده‌ها از سن کم فراگرفته می‌شود و ماندگاری دارد، اگر از کودکی رفتار خوبی فرا گرفته شود، در بزرگسالی آن فرد قطعا موفق خواهد بود. در آموزش و پرورش نیز برای اینکه دانش به رفتار و مهارت تبدیل شود باید از سنین پایین اقدام کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مولفه دوم در شاخص‌های توسعه خانواده است، گفت: در نظام تعلیم و تربیت نسبت خانواده غفلت شده است. امروز با حوادثی در خانواده‌ها مواجه هستیم که رفتار مدرسه نمی‌تواند آن‌ها را حل کند، باید خانواده را در امور آموزش و تربیت شریک کرد چرا که نقش بسیار کلیدی دارد.

 

نقش آموزش غیردرسی و غیررسمی مهم است

صحرایی اضافه کرد: شکافی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی وجود دارد که باید آن را پر کرد، چرا که نقش آموزش غیردرسی و غیر رسمی بسیار مهم است.

وی با اشاره به نقش معلم و کتاب درسی به‌عنوان سومین مولفه توسعه، توضیح داد: نباید از نقش معلم و آموزش‌های کتب درسی غافل شد، چون هر کدام از این دو عنصر یکی از اصلی‌ترین مسیرهای توسعه است. باید با استفاده از محتوای کتاب درسی که معلم تدریس آن را بر عهده دارد در مسیر توسعه گام برداشت. در حال حاضر آموزش و پرورش به‌دنبال استفاده از این موضوع است و نمونه بارز آن برگزاری تئاترهای درسی است که تمامی محتوای آن از دل کتاب درسی بیرون می‌آید.

وزیر آموزش و پرورش مولفه چهارم در رسیدن به توسعه را فضای مجازی دانست و یادآور شد: فضای مجازی باعث به وجود آمدن خلأ ادراکی در بین دانش‌آموزان شده و شکافی دیجیتال را به وجود آورده است.

صحرایی افزود: وزرات آموزش و پرورش در این خصوص بستری قوی به نام شاد را در اختیار دارد که نهایت استفاده را از آن می‌برد و با برگزاری پویش‌های مختلف در آن به‌دنبال پُر کردن این شکاف دیجیتال است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش ۷۳۰ منطقه، ۷۳۰ مرکز روابط عمومی، ۸۰۰ هزار کانال اطلاع‌رسانی دارد، بیش از چند میلیون متر مربع تابلوی اعلانات در ۱۲۰ هزار مدرسه، دانشگاه فرهنگیان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان با ۱۱۵۳ شعبه از جمله دیگر ظرفیت‌های رسانه‌ای وزارت آموزش و پرورش است که به نحو احسن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

آموزش و پرورش، اولویت دارترین حوزه در پیشگیری از اعتیاد است

در ادامه این نشست، سردار اسکند مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به گزارش کاخ سفید درباره شیوع مصرف مخدرهای جدید در این کشور استناد کرد و گفت: بر اساس این گزارش، میزان شیوع مصرف زامبی از سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میلادی، ۱۶ برابر شده و به همین میزان تعداد فوتی‌های ناشی از آن ۱۵ برابر افزایش داشته است.

وی از آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور یاد کرد و افزود: اگر بخواهیم به حوزه پیشگیری از اعتیاد توجه کنیم و حوزه اعتیاد را ساماندهی کنیم، گریزی نداریم که با دستگاه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش همکاری کنیم.

مومنی با تاکید بر اینکه توجه به امر پیشگیری، به معنای توجه کم به حوزه‌های دیگر همچون ‌مقابله با عرضه نیست، زیرا قاچاقچیان موادمخدر و سوداگران مرگ همواره در هر مقطعی به شیوه های جدید روی می‌آورند تا افراد بیشتری را گرفتار مصرف موادمخدر کنند، گفت: باید تلاش کرد با روش‌های پیشگیرانه و آموزش مهارت‌های زندگی و فردی، افراد را از گرایش به اعتیاد بازداریم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، اولویت دارترین حوزه در پیشگیری از اعتیاد است، اظهار داشت: در این حوزه با پنج بخش دانش‌آموزان، معلمان، اولیاء، متون درسی و سامانه شاد در تعامل هستیم.

مومنی خاطر نشان کرد که در بخش سامانه شاد و کانون یاریگران زندگی در مدارس پیشرفت‌هایی را داشتیم و تاکنون ۴۰ هزار کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور تشکیل شده است که با تعامل و همکاری با وزارتخانه، تلاش خواهیم کرد این کانون را در بیش از صد هزار مدرسه تشکیل دهیم.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا