«پویش مهر»؛ موفقیت هوشمندانه برای جریان‌سازی تعلیم و تربیت
«پویش مهر»؛ موفقیت هوشمندانه برای جریان‌سازی تعلیم و تربیت
رییس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی در اقدامی مبتکرانه «پویش مهر» را جایگزین «پرسش مهر» کرد که واکنش‌های مثبتی در میان اهالی تعلیم و تربیت داشت؛ در این راستا مدیر یک مدرسه دولتی معتقد است که این اقدام، یک موفقیت هوشمندانه و زیرکانه برای یک جریان‌سازی در تعلیم و تربیت است.

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، امسال رییس جمهور در اقدامی نوین «پویش‌مهر» را جایگزین «پرسش مهر» کرد که محورهایی مانند امیدواری دانش‌آموزان نسبت به آینده و پیشرفت کشور، اهمیت بیان روایت پیشرفت برای دانش‌آموزان، بسیج انگیزه‌های دانش‌آموزان برای پیشرفت ایران قوی و تشویق دانش‌آموزان برای روایت خلاقانه و هنرمندانه برداشت می‌شود که آموزش و پرورش باید برای این مسائل راهبردهایی را دربر دارد و دانش‌آموزان را نسبت به آینده خود و کشور امیدوارتر می‌کند.

اکبر رضایی مدیر یک مدرسه دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره تاثیر «پویش مهر» بر روند فعالیت‌های دانش‌آموزان اظهار داشت: رئیس جمهور «پرسش مهر» را در یک حرکت هوشمندانه به «پویش مهر» تبدیل کرد که این اقدام تاثیر بسیار مثبت بر فعالیت‌های دانش‌آموزان خواهد داشت.

وی با اشاره به تفاوت میان پرسش و پویش، افزود: پویش یک حرکت است که می‌تواند به دنبال آن رویدادها، اتفاقات و فعالیت‌هایی رخ دهد که در نهایت ارزش‌هایی را به‌دست می‌آورد اما در پرسش این وجه وجود ندارد.

این مدیر مدرسه ادامه داد: «پویش» از نظر ماهیت، یک امر مهم و راهبردی است که رییس جمهور این اقدام را هوشمندانه مورد توجه قرار داد همچنین «پویش» از نظر موضوع نیز حائز اهمیت است زیرا موفقیت‌های کشور در سطح شهر، روستا، منطقه را یادآوری می‌کند.

رضایی اضافه کرد: این موضوع از این نظر مهم است که دشمنان از ابتدای انقلاب تاکنون با شدت دنبال این هستند که موضوع موفقیت و پیشرفت کشور را یا برعکس نشان دهند یا این موارد را بی‌ارزش و کوچک‌ بشمارند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان قشر اثرگذاری هستند که در بسیاری از موارد از آنها غافل هستیم؛ دانش‌آموزان در طول هشت سال دفاع مقدس حدود ۳۶ هزار شهید تقدیم انقلاب کردند؛ یعنی در جنگ یکی از حساس‌ترین و بحرانی‌ترین عرصه‌های انقلاب نه تنها دانش‌آموزان ورود پیدا کردند بلکه شهید، اسیر و جانباز شده‌اند.

این مدیر مدرسه یادآورشد: جایگاه دانش‌آموز و مدرسه ویژه است و دشمن می‌خواهد به این حوزه ورود کند که با این پویش جریان دشمن را می‌توان متوقف کرد.

پویش مهر در راستای جهاد تبیین

رضایی با بیان اینکه «پویش مهر» در راستای جهاد تبیین است، اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش این پویش را به درستی درک کند و فرایندی را برای اجرای این پویش طراحی کند، می‌تواند گامی بلند در راستای جهاد تبیین باشد و اتفاقات خوبی انجام شود.

این مدیر مدرسه افزود: در فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، موضوع امیدآفرینی مطرح شده است که وقتی دانش‌آموزان درگیر شوند و موفقیت را ببینند، امید ایجاد می‌شود.

رضایی تاکید کرد: «پرسش مهر» با موضوع موفقیت‌های منطقه‌ای، روستایی و شهری به «پویش مهر» تبدیل شد و به شرطی خوب عمل می‌کند که وزارت آموزش و پرورش بتواند این موضوع را عملیاتی کند.

«پرسش مهر» با موضوع موفقیت‌های منطقه‌ای، روستایی و شهری به «پویش مهر» تبدیل شد و به شرطی خوب عمل می‌کند که وزارت آموزش و پرورش بتواند این موضوع را عملیاتی کند

وی ادامه داد: البته این پویش فقط برای دانش‌آموزان نیست بلکه اولیا و معلمان هم می‌توانند ورود یابند و همراهی آنها در این پویش بسیار جذاب است البته به شرطی که وزارتخانه ساختار لازم را به گونه‌ای طراحی کند که بتواند به غیر از دانش‌آموزان اولیا و معلمان را هم جذب کند.

این مدیر مدرسه اضافه کرد: این پویش حتی می‌تواند فرایندی را دنبال کند تا مخاطبان موضوعات مختلف را در زمینه‌های مختلف فیلم، پادکست، مقاله و سایر محصولات و فراورده‌های رسانه‌ای و قابل ارائه به نمایش بگذارند.

رضایی ادامه داد: اگر وزارت آموزش و پرورش بتواند این پویش را به درستی پیش برد، کل کشور می‌توانند در آن سهیم باشند.

آیت الله ابراهیم رئیسی اول مهر امسال در مراسم نواخته شدن زنگ مهر و مقاومت «پویش مهر» را جایگزین «پرسش مهر» اعلام کرد و در توضیح آن گفت: کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری در همه بخش‌ها و مناطق کشور داشته است. شما دانش‌آموزان در روزهای اول پیروزی انقلاب نبودید، اما خوب است که از وضع گذشته باخبر بشوید و بدانید که چه وضعی داشتیم و الان کجا هستیم و در آینده باید چه مسیری را طی کنیم.

رئیس جمهور خطاب به دانش‌آموزان افزود: شما دانش‌آموزان برای اینکه بدانید در گذشته کجا بودیم، اکنون در چه جایگاهی هستیم و مسیر آینده کدام است، می‌توانید پیشرفت‌های کشور را به تصویر بکشید. حتماً شهر و روستای شما پیشرفت‌هایی داشته، مجموعه کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها و مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است.