حاشیه نشینی و مهاجرت بر سیمای البرز سایه افکنده است
حاشیه نشینی و مهاجرت بر سیمای البرز سایه افکنده است

به گزارش نوژان نیوز، ” محمد جواد کاظمینی” افزود: از سوی دیگر وجود چهار زندان و گذرگاه ارتباطی برای ۱۴ استان که به عنوان یکی از مناطق مهم مواصلاتی برای استان های شمالی و غربی با کمترین زیرساخت‌ها به شمار می رود را نیز باید به عنوان دیگر موضوعات البرز اضافه کرد. وی بیان کرد: امروز […]

به گزارش نوژان نیوز، ” محمد جواد کاظمینی” افزود: از سوی دیگر وجود چهار زندان و گذرگاه ارتباطی برای ۱۴ استان که به عنوان یکی از مناطق مهم مواصلاتی برای استان های شمالی و غربی با کمترین زیرساخت‌ها به شمار می رود را نیز باید به عنوان دیگر موضوعات البرز اضافه کرد.

وی بیان کرد: امروز در استان البرز شاهد مهاجرت بی رویه (سالی بیش از ۱۰۰ هزار مهاجرت به استان) و حاشیه نشینی (یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ) هستیم که این موضوعات مساله ای تحت عنوان عدم تعلق سرزمینی و مخدوش بودن هویت قومی را نیز به همراه می آورد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز خاطرنشان کرد: این استان سی و یکمین استان کشور است که در سال ۸۹ از تهران جدا و مستقل شد؛ براساس آمار و ارقام البرز چهار درصد جمعیت و سه دهم درصد مساحت کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت سه میلیون نفری برای استان البرز برآورد شده است، گفت: تراکم جمعیتی این استان ۱۰ برابر متوسط کشوری است و شهرکرج به عنوان مرکز استان بعد از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان چهارمین کلان‌شهر کشور است.

کاظمینی یادآورشد: استان البرز دارای پیشینه تاریخی کهن(تپه ازبکی با قدمت بیش از۹هزارسال)، منابع گسترده طبیعی، شرایط اقلیمی و جغرافیایی(کوهستان،دشت) متنوع است.

وی مهمترین عامل اثرگذار بر وضعیت کنونی استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی را فاصله اندک البرز با شهر تهران عنوان کرد و گفت: همین امر علاوه بر آنکه فرصت هایی را در اختیار این استان قرار داده، تهدیدها و چالش های اجتماعی ، فرهنگی را نیز موجب شده است.

استان البرز بزرگترین مجموعه خوابگاهی

مدیرکل اموراجتماعی استانداری البرز در ادامه این استان را بزرگترین مجموعه خوابگاهی به دلیل هزینه های کمتر مسکن و سهولت رفت و آمد به تهران( وجود مترو) خواند و گفت: البرز و به طور خاص مجموعه شهری کرج و فردیس با تراکم بسیار بالای جمعیتی (مثلا در برخی مناطق میزان تراکم بالغ بر ۶ هزار نفر در کیلومتر مربع محاسبه شده ) مواجه است و این موضوع فاصله زیاد بخش عمده ای از شاخص های توسعه انسانی به ویژه در حوزه های بهداشت و درمان و آموزش در پی داشته است.

وی از شناسایی‌۲۹ محله در محدوده زندان های استان البرز خبرداد و افزود: سرانه فضاهای آموزشی متوسط کشور ۵.۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است در حالی در استان البرز ۳.۰۸مترمربع بوده و رتبه ۳۱ کشور را داریم .

کاظمینی تشکیل بسیاری از این محلات را ناشی از مهاجرت و استقرار خانواده های زندانیان برشمرد و گفت: میزان تراکم کشور ۴۸ نفر در کیلومتر مربع است در حالی که در استان البرز ۵۶۲ نفر در کیلومتر مربع است .

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز در ادامه به اولویت های فرهنگی و اجتماعی استان البرز اشاره کرد و افزود: برش استانی از نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سال گذشته تهیه شده است .

وی بیان کرد: ارتقای سبک زندگی ایرانی،اسلامی به ویژه در میان جوانان، تقویت بنیان خانواده و کاهش نرخ طلاق، کاهش حاشیه نشینی و تقویت کانون های هویتی، کارآمدی مدیریتی در جلب اعتماد مردم و افزایش زیرساخت های فرهنگی، گردشگری از جمله آنها است .

کاظمینی یادآور شد: در این سند ۲۴ اقدام ملی، ۸۴ اقدام استانی، ۱۵۶ برنامه و فعالیت دستگاهی مورد توجه قرار گرفته است.