افزایش جمعیت مولفه توسعه و پیشرفت است
افزایش جمعیت مولفه توسعه و پیشرفت است

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، روح‌الله اسدی همزمان با هفته جوان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: امروز صحبت از حکمرانی نو درباره امور جوانان به دلیل اتلاف و تضییع برخی فرصت‌های ارزشمند در حوزه‌های متعدد در گذشته است؛ به عنوان مثال در برخی مقاطع زمانی که جامعه ایران با افزایش جمعیت […]

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، روح‌الله اسدی همزمان با هفته جوان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: امروز صحبت از حکمرانی نو درباره امور جوانان به دلیل اتلاف و تضییع برخی فرصت‌های ارزشمند در حوزه‌های متعدد در گذشته است؛ به عنوان مثال در برخی مقاطع زمانی که جامعه ایران با افزایش جمعیت روبه‌رو شده بود، نگاه دولت های وقت نتوانستند از این مولفه به عنوان یک فرصت استفاده کنند.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، این افزایش جمعیت از دیدگاه دولت های وقت یک تهدید تلقی می شد و به منظور کنترل و مدیریت این تهدید نیز از انواع تبلیغات و مشوق‌ها استفاده می‌شد؛ ترویج برخی از شعارها نظیر «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» نیز ناشی از این نگاه و در راستای این تهدیدها و تشویق‌ها انجام شد.

 

افزایش جمعیت؛ موهبت الهی و مولفه پیشرفت

اسدی تاکید کرد: اکنون در همه کشورها از این مولفه (افزایش جمعیت) به عنوان نیروی کار و نیز مولفه توسعه و پیشرفت یاد می‌کنند؛ این افزایش جمعیت به ویژه پس از جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا یک موهبت الهی تلقی می‌شود.اکنون در همه کشورها از افزایش جمعیت به عنوان نیروی کار و نیز مولفه توسعه و پیشرفت یاد می‌کنند؛ این افزایش جمعیت به ویژه پس از جنگ جهانی دوم در سراسر دنیا یک موهبت الهی تلقی می‌شود.

 

ضرورت «فرهنگ‌سازی» در جامعه برای فرزندآوری و رشد جمعیت

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در این زمینه یادآور شد: برای احیاء عقب‌افتادگی در زمینه فرزندآوری و رشد جمعیت (علیرغم تضییع برخی فرصت‌ها) هنوز می‌توان از زمان استفاده کرد.

اسدی توضیح داد: بخشی از این مساله باید با فرهنگ‌سازی در جامعه به ویژه برای جوانان مرتفع شود و بخشی از ابعاد این موضوع نیز وابسته به مسائل اقتصادی است؛ بهبود شرایط اقتصادی در هر جامعه بی‌شک می‌تواند در بهره‌گیری از فرصت افزایش جمعیت و نیروی کار اثرگذار باشد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته شورای عالی جوانان ادامه داد: در این زمینه برگزاری شوراهای متعدد و کارگروه‌ها نیز به منظور سیاست‌های واحد سازمانی در کشور ضروری است؛ چراکه سیاست نهادها و دستگاه‌ها نیز در این رابطه باید واحد باشد.

وی افزود: برای نمونه، یکی از مصوبات شورای عالی جوانان عملیاتی شدن دستور رئیس‌جمهور مبنی بر برگزاری «اردوهای راهیان پیشرفت» بود که در وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و تدوین آیین‌نامه مربوط بدان نیز به شورای عالی جوانان واگذار شد و اکنون یک سند در این رابطه تحت عنوان «سند روایت پیشرفت» به همت شورای عالی جوانان تعریف شده است.

اسدی گفت: در گام دوم بیانیه انقلاب نیز بر استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده تاکید شده و بنابراین شرح روایات برای نسل جوان به منظور آشنایی این قشر با مسائل و مشکلات و روند پیشرفت‌ها و… در جامعه ضروری است؛ روایت موفقیت‌ها نیز در این باره تاثیرگذار خواهد بود و نسل جدید را با آینده کشور آشنا خواهد کرد.

این مسئول حوزه جوانان با اشاره به جنگ ترکیبی در عرصه بین‌المللی یادآور شد: امروز جنگ ترکیبی علیه ایران (جنگ رسانه‌ای، اقتصادی، فرهنگی، خیابانی و…) نیز ناشی از توسعه و موفقیت‌های جامعه در عرصه‌های مختلفی است که باید برای نسل جوان روایت شود و برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت یکی از روش‌های بازگویی این روایات به‌شمار می‌رود.

 

تاکید رئیس‌جمهور بر پیگیری مطالبات نسل جوان

در باره موضوعات نسل جوان باید با جوانان گفت وگو شده و مطالبات از جانب مسئولین صرفا شنیده نشود؛ شبهات پاسخ داده شود و مسائل و مشکلات سازمان‌ها و نهادها و… نیز برای جوانان بازگو شود؛ جوانان هم شنونده باشند و به مسئولین فرصت تبیین بدهند. مطالبات نسل جوان هم متقابلا باید به جد پیگیری شود؛ این موضوع مورد تاکید رئیس‌جمهور نیز قرار داشته و در جلسه شورای عالی جوانان هم در روز گذشته شنبه (۱۳ اسفندماه جاری) مطرح و یک آیین‌نامه نیز در این راستا تدوین شد.

ساماندهی آموزش در حوزه ازدواج و خانواده

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: یکی دیگر از مباحثی که در حوزه افزایش جمعیت باید مورد توجه قرار بگیرد و در جلسه شورای عالی جوانان نیز مطرح شد، آموزش خانواده‌ها در حوزه ازدواج و خانواده است.

اسدی توضیح داد: یک مصوبه نیز در این رابطه به‌منظور صدور مجوزی در حوزه ازدواج و خانواده به عنوان راهنمای خانواده موردنظر شورای عالی جوانان قرار گرفت که بتواند خانواده‌ را در این زمینه راهنمایی کند؛ امروز موسسات مختلفی در زمینه ازدواج و خانواده مشاوره می‌دهند اما یک مرجع قانونی برای نظارت در این حیطه وجود نداشته و بر این اساس، وزارت ورزش و جوانان مطابق با اختیارات و وظایف قانونی در این حیطه برای ساماندهی آموزش حوزه جوانان، ازدواج و خانواده ورود کرده است.

۱۱ تا ۱۷ اسفند به‌عنوان هفته جوان و سال‌روز میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) نیز تحت عنوان روز جوان نام‌گذاری شده است.

به گفته مجتبی تاجیک، دبیر ستاد گرامیداشت هفته جوان، این هفته با برنامه‌های متعددی در سطح ملی و استانی اعم از برگزاری جشنواره جوان برتر، دیدار جوانان با مسئولان کشوری از جمله رئیس قوه مقننه و نیز برنامه‌های رویداد اتم همراه خواهد بود.

مهم‌ترین برنامه هفته جوان امسال هم «جشنواره جوان برتر ایران زمین» است؛ این جشنواره در ۱۲ موضوع و در همه مراکز استانی کشور اجرا خواهد شد و به شناسایی جوانان برتر توسط دستگاه‌های اجرایی کشور می‌پردازد؛ جوانان برتر نیز پس از ۲ مرحله داوری در سطح استانی و ملی به طور ویژه در جشن بزرگ هفته جوان مورد تجلیل قرار می‌گیرند.