نگاه جرم‌انگاری به حاشیه‌نشینی طرد بخشی از جامعه را دامن می‌زند
نگاه جرم‌انگاری به حاشیه‌نشینی طرد بخشی از جامعه را دامن می‌زند

به گزارش نوژان نیوز، وحید یامین پور در نخستین اجلاسیه دبیران استانی شبکه ملی آسیب های اجتماعی کشور با موضوع حاشیه نشینی افزود: راهی که ما طی کردیم راه اصلاح بیمار نبوده بلکه مسیر جرم انگاری بیمار و آسیب است که منجر به طرد افراد و در نتیجه گسترش حاشیه نشینی شده است. وی اظهارداشت: […]

به گزارش نوژان نیوز، وحید یامین پور در نخستین اجلاسیه دبیران استانی شبکه ملی آسیب های اجتماعی کشور با موضوع حاشیه نشینی افزود: راهی که ما طی کردیم راه اصلاح بیمار نبوده بلکه مسیر جرم انگاری بیمار و آسیب است که منجر به طرد افراد و در نتیجه گسترش حاشیه نشینی شده است.

وی اظهارداشت: انگار حاشیه نشینان همان «دیگری» شهرها هستند؛ حاشیه و سکونتگاه غیررسمی «دیگری» شهر نیست بلکه بخشی از بدنه اجتماع است و اگر آن را دیگری بدانیم، به طرد، جرم، شکستگی و گسست بیشتر بخشی از جامعه دامن می زنیم.

معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: دولت های مدرن به معنای عام باید نگاه خود را اصلاح کنند اما افرادی که برچسب دولتی ندارند، می توانند همدلانه سراغ آسیب بروند، همدلی ایجاد کنند و این چالش ها را حل کنند و در این زمینه می توان به سمن ها و گروه های مردمی اشاره کرد.

یامین پور افزود: مجموعه های غیردولتی عام المنفعه نگاه حاکمیتی مبتنی بر تفکیک بزهکار ندارند و نباید کاری کنند که منجر به آسیب شود.

وی ادامه داد: هدف ما خودمان است و کارمان توسعه مشارکت اجتماعی از جمله توسعه سازماندهی و کنش‌های جوانان با موضوعات متفاوت است.

انگار حاشیه نشینان همان «دیگری» شهرها هستند؛ حاشیه و سکونتگاه غیررسمی «دیگری» شهر نیست؛ بلکه بخشی از بدنه اجتماع است و اگر آن را دیگری بدانیم به طرد، جرم، شکستگی و گسست بیشتر بخشی از جامعه دامن می زنیم

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: هدف اصلی ما از توسعه مشارکت های اجتماعی لفظ سازماندهی است که خود ضدآسیب محسوب می شود؛ اگر در حاشیه، کار جمعی را توسعه دهیم خود این اتفاق ضد آسیب است و جزو نیازهای فوری و ضروری جامعه ما تلقی می شود.

وی عنوان کرد: در دوره ای زندگی می کنیم که سازماندهی اجتماعی به شدت به محاق می رود و امکان های کار جمعی آرام آرام از صفحه روزگار در حال حذف شدن است بنابراین خود سازماندهی یک هدف برای ما است.

یامین پور افزود: استفاده از کلمه آسیب، کجروی و انحراف مترادف هستند اما برداشت های متفاوتی از آنها می شود و آسیب را در جامعه به مثابه یک اندام برای بدن انسان می دانیم که در صورت ایجاد تهدید برای آن، باید درمان شود.

الفت اجتماعی و همبستگی

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در ادامه اظهارداشت: الفت بطور خلاصه به معنای روابط پایدار و سالم میان آحاد جامعه است و اگر الفت اجتماعی دچار آسیب شود باید منتظر انواع آسیب های اجتماعی باشیم.

وی بیان کرد: جامعه شناسان با تعابیر شبیه به این صحبت کردند و برخی معتقدند خودکشی متاثر از سستی همبستگی اجتماعی است و این معضل ناشی از انزوا و طرد شدن است.

یامین پور افزود: اگر مجرم را بیمار بدانیم، همچون دوره روشنگری همه بیمارها مجرم شدند و سپس علم جامعه شناسی برای خدمت به امنیت اجتماعی شکل گرفت و تا امروز توسعه یافت.

کرمان پیشگام در مقابله با حاشیه نشینی

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان نیز در این آیین با بیان اینکه یک دوره آموزشی با هدفگذاری کاربردی و اجرایی برای مقابله با حاشیه نشینی در کرمان برگزار شد، گفت: معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری اقدامات کاربردی و عملیاتی ازجمله راه اندازی قرارگاه آسیب های اجتماعی را در این حوزه اجرایی کرده و موضوعات حاشیه نشینی در آن به صورت اختصاصی پیگیری و بررسی شد.

میثم پاریزی با اشاره به رویکرد توسعه و توانمندسازی وزارت ورزش و جوانان گفت: مسیر فعالیت در این حوزه را با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در کرمان ادامه می دهیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن بازخورد این اجلاسیه تصریح کرد: نتیجه این اقدامات در مناطق حاشیه ای مشاهده می شود و کرمان با رویکرد استانداری در این حوزه پیشگام است.

۵۷۳ مشکل استان کرمان احصا شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز گفت: شورای راهبردی مدیران ارشد استان کرمان تشکیل شده و کل ارکان حاکمیت در آن گرد هم جمع شدند و مقرر شد کارگروهی تخصصی زیر این شورا شکل گیرد تا مسائل راهبردری استان را احصا و در این راستا برنامه ریزی کند.

رحمان جلالی افزود: دبیرخانه این شورا شکل گرفته و مسائل استان در آن مطرح شده است و در نهایت به بانک اطلاعاتی با ۵۷۳ مساله استان کرمان احصا شد.

وی ادامه داد: در نهایت به ۹ مساله محوری و اصلی در استان رسیدیم که ۲ مورد از آنها مربوط به مسایل اجتماعی است که در این زمینه می توان به حاشیه نشینی و معتادان متجاهر اشاره کرد؛ بنابراین پس از شناسایی ضمن ارائه مساله، برای هر مشکل راهکارهایی را ارائه کردیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با اشاره به ضرورت مدیریت حاشیه نشینی به عنوان دغدغه مقام معظم رهبری گفت: گروه های جهادی، شهرداری، دستگاه قضا و امام جمعه و تمامی ظرفیت های مدعی مقابله با حاشیه نشینی در قالب یک قرارگاه به این حوزه استان کرمان ورود کردند.

وی یادآور شد: در این شورا به استفاده از ظرفیت مردم به عنوان ظرفیت عملیاتی نیز توجه شده و قرارگاه مقابله با حاشیه نشینی با سه کارگروه تخصصی در این حوزه شکل گرفته که در آن وظایفی برای هر دستگاه تعریف شده است.

جلالی افزود: مشکل حاشیه نشینی در سه حوزه ازجمله مساله شناسی، مسئولیت سپاری و مطالبه گری در استان کرمان پیگیری می شود.

۲۹ شبکه استانی آسیب های اجتماعی کشور برای حضور در این اجلاسیه در کرمان حاضر شدند و چهار پنل تخصصی در این همایش برای آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا