کسب و کارهای خرد بانوان با مشکل فقدان زنجیره ارزش مواجه است
کسب و کارهای خرد بانوان با مشکل فقدان زنجیره ارزش مواجه است

به گزارش نوژان نیوز، فاطمه قاسم پور در همایش ملی بانوان کارآفرین در تولید دانش بنیان و شکوفایی اقتصاد در محل تالار سالن همایشهای بین المللی شهدای سلامت مشهد افزود: کسب و کارهای خرد بانوان به مثابه جزیره های کوچکی شده و نمی توان زنجیره ارزش آنها را تقویت کرد. وی اظهار داشت: جزیره ای […]

به گزارش نوژان نیوز، فاطمه قاسم پور در همایش ملی بانوان کارآفرین در تولید دانش بنیان و شکوفایی اقتصاد در محل تالار سالن همایشهای بین المللی شهدای سلامت مشهد افزود: کسب و کارهای خرد بانوان به مثابه جزیره های کوچکی شده و نمی توان زنجیره ارزش آنها را تقویت کرد.

وی اظهار داشت: جزیره ای بودن کسب و کارهای خرد بانوان مشکل فروش محصول را بوجود می آورد، بخشی از این مشکل به عرصه قانونگذاری و بخشی به تقویت روابط شبکه ای و اتحادیه‌ای بازمی گردد که باید توسط وزارت صمت و مجلس دنبال شود.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه های بانوان جزو دغدغه های دولت و مجلس نیز است، گفت: باز کردن عرصه گفتگو بین مسوولان و نمایندگان مجلس با بانوان کارآفرین می تواند زمینه رفع این دغدغه ها را فراهم کند.

قاسم پور افزود: هم‌اکنون برنامه هفتم توسعه در مجلس در حال بررسی است و فرصت خوبی برای پیگیری دغدغه های بانوان و لحاظ کردن راهکارهای آن در عرصه قانونگذاری در قالب برنامه مزبور بوجود آمده است.

وی تاکید کرد: لازم است کارگروهی متشکل از بانوان کارآفرین شکل گیرد تا تعامل بیشتری با این بانوان شکل گرفته و بتوان دغدغه های آنان را در برنامه هفتم توسعه دنبال کرد، زیرا خیلی از مسائل در حوزه کارآفرینی با شکل‌گیری اتحادیه ها و تشکلهای بزرگ فارغ از رویکردهای سیاسی قابل پیگیری و حل شدن است.

رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که یک بانوی کارآفرین شرایط خوبی داشته باشد، زنان کارگر نیز امنیت شغلی و محیط کاری بهتری دارند و تسهیلات شغلی بهتری برای نقش آفرینی مطلوب در خانواده و جامعه دریافت می کنند.

قاسم پور اضافه کرد: امنیت شغلی و محیطی زنان کارگر دغدغه ای است که هنوز ساز و کار قانونی مناسبی برای آن تدوین نشده زیرا قانونگذاری در این بخش باید به نحوی باشد که به حذف زنان کارگر منجر نشود، لذا در این راستا حل مشکلات زنان کارآفرین در اولویت قرار دارد.

وی اظهار داشت: در این راستا هر چقدر بتوان انجمنهای صنفی کارگری را تقویت کرد، می تواند در حل مسائل زنان کارگر موثر باشد.

سهم زنان در اقتصاد کشور ۱۶ درصد است

عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: در حالی که ۶۰ درصد از دختران کشور تحصیل کرده دانشگاه ها هستند و ۳۰ درصد تحصیلات تکمیلی دارند اما سهم زنان در اقتصاد کشور بین ۶ تا ۱۶ درصد است.

فاطمه رحمانی سهم زنان از اقتصاد را با توجه به تحصیلات آنان نسبت مناسبی ندانست و افزود: پس از انقلاب اسلامی شاهد شکوفایی توانمندیهای زنان در همه عرصه ها بوده ایم که در عرصه اقتصادی پیشتاز بودند و بر محدودیتها فائق آمدند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: باید فرهنگ کار در جامعه ترویج یابد و خود زنان در این بخش تاثیرگذار باشند، قوانین مترقی در این زمینه وجود دارد اما در اجرا با مشکلاتی مواجه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا