بازنگری در منابع آموزشی باید منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد
بازنگری در منابع آموزشی باید منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ضرورت توجه به ترجمه خوب و فاخر کتاب‌ها برای ورود علوم نوین به کشور، گفت: تدوین نقشه راه دستیابی به مرجعیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز می‌تواند به دستیابی مرجعیت علمی کمک کند؛ در عین حال بازنگری در منابع درسی و آموزشی باید با نیازهای کشور و منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

به گزارش نوژان نیوز، بهرام عین اللهی در اولین همایش ملی «مرجعیت علمی» که در وزارت علوم و تحقیقات برگزار شد، افزود: تولید محتواهای علمی مورد نیاز جامعه، تاسیس مراکز تحقیقاتی ماموریت‌گرا، کشف راه‌های میان‌بر در تولید علم، تدوین موضوعات پژوهشی مورد نیاز جامعه، حمایت از ایده‌های خلاق، طرح و نقد نظریات علمی در عین رعایت نزاکت و ادب، بالا بردن قدرت تحمل و شنیدن نظارت مختلف از موضوعاتی هستند که می‌تواند به مرجعیت علمی کمک کنند.

وی یادآور شد: موضوع مرجعیت علمی در اسناد بالادستی وجود دارد و در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی علم و فناوری به این موضوع اشاره شده و مدیریت نظام‌مند عرصه علمی، گفتمان‌سازی علمی، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تبادل علمی از جمله راهبردهایی هستند که برای رسیدن به مرجعیت علمی ضروریست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه گزینش در استفاده از محصول فکر، عقل و تجربه سایر کشورها ضروری است، تصریح کرد: استفاده صحیح از فناوری و فرآورده‌های خوب تمدن غرب، بهره‌مندی از ظرفیت علم و فناوری و نظرات دانشمندان دیگر کشورها می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد.

به گفته عین اللهی، انجام کارهایی از جمله شناسایی عالمان و دانشمندان در منطقه و تجلیل از چهره‌های برتر علمی، برنامه‌ریزی رسانه برای ایفای نقش در نهضت علمی و بازگو کردن پیشرفت‌های علمی در سطح جامعه از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند در گفتمان‌سازی علمی موثر باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به استفاده از ظرفیت دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان پیشروان نظام سلامت، بر اهمیت تاسیس این شرکت‌ها و تجاری‌سازی علوم و فناوری در این حوزه تاکید کرد.

عین اللهی به اهمیت تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی علوم و فناوری تاکید کرد و گفت: توسعه پارک‌ها و تضمین خرید محصولات، گسترش ارتباط دانشگاه‌ها و محافل علمی برتر دنیا و جذب دانشجویان بین‌المللی در تحصیلات تکمیلی و پسا دکتری می‌تواند برای مطرح شدن کشور در سطح بین المللی در اولویت قرار گیرد.