رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گندم در البرز نسبت به سرانه مصرفی که دارد بسیار پایین است، گفت: این استان یکی از مناطق مهم توسعه و تولید گندم سالم در کشور است.

به گزارش نوژان نیوز، «عبدالرضا بازدار» در همایش «نان کامل، نان سالم» که در سالن اجتماعات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: سرانه مصرف گندم در این استان سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن است در حالیکه فقط ۴۰ هزار تن از این محصول در البرزتولید می شود.

وی اظهار کرد: البرز به لحاظ وجود موسسات تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و پژوهش محققان این موسسات برای تولید گندم سالم که علاوه بر کیفیت در کمیت نیز سرآمد باشد اقدامات فراوانی داشته و بذرهای به نژادی شده زیادی را به کشاورزان سراسر کشور معرفی کرده اند.

بازدار به نقش استان البرز در امنیت غذایی کشور تاکید کرد و گفت: کشاورزان این استان که از سوی محققان این موسسات تحقیقاتی آموزش های لازم رادریافت کرده اند و در کشور پیشرو هستند، با استفاده از عملیات به زراعی، مکانیزه کردن محصولات و استفاده به موقع از نهاده ها تلاش می کنند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که سرانه مصرف بالایی در نان دارد، تصریح کرد: نان سالم سرآغاز یک حرکت جدی در توسعه سلامت و اعتبار بخشی به غذایی است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با تاکید بر اینکه باید آموزش های لازم به کشاورزان برای تولید بهترین و با کیفیت ترین داده شود، اضافه کرد: آموزش نحوه صحیح پخت نان به نانوایی ها ضروری است .

وی یادآور شد: به رغم اینکه البرز جایگاه چشمگیری در تولید گندم ندارد ولی بزرگترین جایگاه را در افزایش تولید گندم و اصلاح ارقام بذور آن دارد.

 

بهترین بخش گندم صرف خوراک دام می شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان البرز نیز در این همایش گفت: گندم، آرد کامل و نان کامل تاثیر خیلی زیادی در سلامت مردم دارد که باید به دنبال اصلاح یک روند غلطی که سال هاست در همان مسیر حرکت می کنیم و آن هم جداسازی سبوس از گندم است برویم.

«محمد مجرد» افزود: این گندمی که با زحمت زیادی تولید می شود در یک روند نادرست بهترین بخش آن یعنی سبوس به مصرف خوراک دام می رسد و آنچه که می ماند با ارزش غذایی کمتر را خودمان مصرف می کنیم.

وی اظهار کرد: دولت یارانه می دهد که در این بخش به هدر می رود زیرا بخش خوبی از آن را از تغذیه جدا می کنیم ولی باید تغذیه نادرست مردم در موضوع نان را اصلاح کنیم.

در همایش «نان کامل، نان سالم» که با حضور دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، جمع زیادی از کارشناسان و متخصصان تغذیه شرکت کردند.