کمربند حفاظتی تاغزارهای اشتهارد ، حفاظت از ریه های تنفسی استان است
کمربند حفاظتی تاغزارهای اشتهارد ، حفاظت از ریه های تنفسی استان است
حسین نعمائی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اشتهارد از آغاز عملیات انسداد راه های ورودی به تاغزارهای شهرستان با ایجاد خاکریز خبر داد.

به گزارش نوژان نیوز، حسین نعمائی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اشتهارد در این خصوص گفت:   در راستای حفاظت از انفال ، جلوگیری از تعرض به اراضی ملی و حفاظت از گونه های درختی بیابانی بخصوص تاغزارها همچنین با توجه به گستردگی و  وسعت بالای این  عرصه ها ، پس از بررسی موضوع و رایزنی با  اداره کل منابع طبیعی  و آبخیزداری استان،  اقدام به اجرای این عملیات شد .

حسین نعمایی در ادامه افزود : کمربندهای حفاظتی به روش‌های بنچ مارک، حفر کانال ،ایجاد خاکریز و …  در نقاط مختلف کشور  ایجاد می شوند که مناسب ترین نوع آن در این منطقه ایجاد خاکریز بین اراضی ملی و مستثنیات قانونی کشاورزی است که در مناطق بحرانی و نقاطی که در آنها تخلفاتی نظیر تصرف اراضی، قاچاق چوب تاغ و … بالاست ایجاد می شوند.

حسین نعمائی ضمن تاکید بر نیاز به  ایجاد کمربند حفاظتی در دیگر نقاط شهرستان عنوان کرد: ایجاد کمربند حفاظتی با مشارکت مردم علاوه بر ایجاد حس مسئولیت برای حفظ و نگهداری پروژه های ایجاد شده توسط خود بهره برداران، تخریب ها و تصرف ها در این عرصه‌ها را نیز به شدت کاهش می دهد.

گفتنی است جنگل های دست کاشت تاغ در شهرستان اشتهارد به وسعت ۷ هزار هکتار، ریه های تنفسی شهرستان و استان هستند که نقش بسزایی در کاهش ریزگردها در استان البرز و استانهای همجوار دارد.