میراث ناملموس در گسترش صلح و کاهش منازعات نقش‌آفرین است
میراث ناملموس در گسترش صلح و کاهش منازعات نقش‌آفرین است
قائم مقام و معاون وزیر میراث‌فرهنگی گفت: امروزه در عصر ارتباطات و سرعت خیره کننده تکنولوژی و دگرگونی مناسبات جهانی، میراث‌فرهنگی و به طور مشخص میراثِ ناملموس می تواند در گسترش صلح، دوستی و کاهش منازعات و درگیری‌ها نقش‌آفرین باشد.

به گزارش نوژان نیوز، علی دارابی در نشست “میراث‌فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی” در اصفهان افزود: پارادایمِ میراث ناملموس را باید به مثابه گفتمانِ قالب بشری برای عبور از سختی‌ها، مصائب و گسترش مهر ، صلح و نوعدوستی برای همه ملت ها فارغ از نژاد، ملیت و مذهب مورد توجه قرار داد.

وی افزود: از همین روست که اگر در عرصه سیاست و مناسبات خارجی، تزاحم و تقابل میان برخی از کشورها وجود دارد اما در عرصه میراث ناملموس همکاری و وِفاق، جایگزینِ آن است.

دارابی گفت: تقویم و ثبت پرونده های چند ملیتی و مشارکتی کشورها با یکدیگر نمونه بارز این نوع همکاریِ سازنده است.

وی اظهار داشت: بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون حفاظت از میرث ناملموس به مثابه سندی هوشمند در راستایِ پاسداری از دستاوردهای عظیمِ انسان در دانش و فن آوری و ترویج ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری است که ما را بر آن داشت به این مناسبت، برگزاری “نشست میراث‌فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی و تأثیرات آن در آسیای مرکزی و غربی با تاکید بر نقش فعالان غیردولتی” را برگزار کنیم.

دارابی گفت: کشورهای مختلف باید تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی چون سیل، زلزله، فرونشست، گردو غبار، بحرانِ آب و ده ها مسئله از این دست را با کمکِ یکدیگر حل کنند تا سیاره زمین با مخاطرات، بحران ها و خسارت‌های های کمتری به نفع زندگی بشری قابل سکونت باشد.

رییس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی یونسکو گفت: همه ما به خصوص اعضای مرکز میراث ناملموس در آسیای غربی و مرکزی بیش از پیش محتاج همیاری، انتقال تجربه و کمک و یاری به همدیگر هستیم.

وی ادامه داد: میراث ناملموس، ظرفیت پایان ناپذیر و گنجینه بزرگی به عنوان ثروت و دارایی های مشترک همه کشورهای عضو است و هنرِ استحصال از آن برای تاب آوری و تحقق زندگی زیبا انتظاری همگانی است.

وی اظهار داشت: در عصر امروزی، رابطه معناداری میان اندازه دولت و جامعه مدنی وجود دارد. هرقدر اندازه دولت کوچک‌تر و اندازه جامعه مدنی بزرگتر باشد، این نشانه بارزی از یک حکمرانی مطلوب و مدیریت موفق است.

دارابی افزود: امروزه سازمان های مردم نهاد و تشکل های غیر دولتی در بسیاری از جوامع در نقش پیشرانِ ایفای مسوولیت‌های اجتماعی هستند و بر این اساس هرقدر این تشکل‌های غیر دولتی قدرتمندتر، مستقل تر و کارآمدتر باشند به همان میزان برای منافع ملی و مصالح جهانی کاربستِ بیشتری دارند.

دارابی با بیان اینکه عرصه میراث‌فرهنگی جایگاه نقش آفرینی فعالان غیردولتی است، گفت: قوانین، مقررات و سیاست ها باید این امر را تسهیل و یاری کنند و صد البته مدیران و مسئولان عملا آن را مورد حمایت قرار دهند که امیدارم در این نشست ساز و کارهای مناسبی برای تحقق این مهم چاره اندیشی شود.

به مناسبت سالگرد تصویب کنوانسیون ۲۰۰۳ ناظر به پاسداشت میراث فرهنگی ناملموس، “نشست زیرمنطقه‌ای تخصصی میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی در آسیای غربی و مرکزی با تاکید بر نقش فعالان غیردولتی” از سوی مرکز مطالعات میراث ناملموس در آسیای مرکزی و غربی و با همکاری مرکز بین المللی اطلاع رسانی و میراث فرهنگی ناملموس در منطقه آسیا – اقیانوسیه و همچنین سازمان مردم نهاد “باغ پارسی، میراث زنده”(سازمان مشاور یونسکو)، شامگاه امروز در اصفهان آغاز شد.

در این نشست از متخصصان برجسته آسیای مرکزی و غربی و حوزه آسیا – اقیانوسیه دعوت شده است تا تجارب زیسته خود را با توجه به تشابه اقلیم کشورهای منطقه ارائه دهند.

میراث فرهنگی ناملموس توسط یونسکو بعنوان همتای میراث جهانی یونسکو ترویج می‌شود و تمرکز عمده آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است.

یونسکو در سال ۲۰۰۱ با انجام تحقیقی در میان کشورها و سازمان‌های مردم‌نهاد کوشید تا توافق آنان را برای ارائه تعریفی از میراث ناملموس و بستن پیمان‌نامه‌ای در این زمینه بدست آورد که نتیجه آن کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بود که در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا