الگوی ساختمان های سبز در البرز مغفول مانده است
الگوی ساختمان های سبز در البرز مغفول مانده است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز با اشاره به تجربه موفق احداث ساختمان های سبز و ایمن در قالب مبحث ماده ۱۹ کشور اعلام کرد: این الگو بنا به عللی در کشور و البرزمغفول مانده است.

به گزارش نوژآن نیوز، علیرضا مجربی افزود: احداث ساختمان های سبز و ایمن طی سال های گذشته تاکنون توسط برخی سازندگان در استان البرز اجرا شد که انتظار می رفت به یک الگوی فراگیر تبدیل شود.

وی به روند مبحث ماده ۱۹ قانون ساختمان در کشور اشاره کرد و افزود: فرآیندی که می بایست این مبحث در کشور طی کند تاکنون محقق نشده است و به صورت کامل جلو نرفته ایم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز ادامه داد: اگر مفاد قانونی ماده ۱۹ در کشور و البرز رعایت شود به سمت احداث ساختمان های سبز پیش خواهیم رفت.در زمان حاضر تعداد محدودی ساختمان سبز به خاطر خوش ذوقی سرمایه گذاران در البرز وجود دارد اما این رویه فراگیر و گسترده نیست.

وی تاکید کرد: اگر در فرآیند ساخت وسازها به مقوله ساختمان های سبز توجه شود بسیاری از مشکلات ساخت وساز در کشور و البرز کاهش خواهد یافت.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گفت : با احداث ساختمان های سبز تاحدود زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد ضمن آنکه آلودگی زیست محیطی شهرها تقلیل می یابد.

وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز برای تحقق این امر گام های موثری برداشته اما به همکاری دستگاه های اجرایی و نظارتی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: اختصاص تسهیلات ویژه به سازندگان بناها از سوی دولت یکی از مهمترین مشوق ها برای ترویج و گسترش فرهنگ احداث ساختمان های سبز است .

مجربی با بیان اینکه بیشتر ساختمان های قولنامه ای در البرز نا ایمن هستند، گفت : اختصاص تسهیلاتلازم به این بخش می تواند ساخت وسازها به سمت ایمنی همراه با رعایت الزامات مهندسی پیش ببرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز ادامه داد: امروز ساخت وسازهای بدون مجوز در اراضی قولنامه ای به احداث بناهای غیر ایمن ختم شده که باید این رویه با تامین مشوق ها تغییر داد.

مجربی گفت : در زمان حاضر شاهد تراکم جمعیت در ساختمان های نا ایمن قولنامه ای در استان البرز و سایر مناطق کشور هستیم که باید این رویه متوقف شود و به سمت بناهای مقاوم حرکت کنیم.

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، در سال ۱۳۷۰ به تصویب هیات وزیران رسید و اجرای آن در ساختمان های کشور الزامی شد. این مبحث چندین بار بازنگری شده که آخرین آن در سال ۱۳۸۱ بود و بعد از بازنگری، چاپ و به کلیه ارگانهای کشور ابلاغ شده است.

مطابق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان استفاده ازعایق کاری دیوارهای خارجی ساختمان، نصب پنجره های دوجداره با قاب های ترمال بریک، چوبی و یا پنجره دوجداره،عایق کاری کانالهای هوا، لوله های تأسیسات و سیستم تولید آب گرم، نصب سیستم های کنترل کننده موضعی دما نظیر شیرهای ترموستاتیک بر روی رادیاتورها، نصب سیستم های کنترل مرکزی هوشمند و مجهز به سنسور اندازه گیری دمای محیط در ساخت وسازها الزامی است که اجرای این موارد حداقل ۵۰ درصکاهش مصرف سوخت در ساختمان را به دنبال دارد.

مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مطابق با ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی کشور، مسوولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمام ساختمان ها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. این وزارتخانه بر مبنای این ماده، اقدام به انتشار مقررات ملی در ۲۰ مبحث نموده است که مبحث ۱۹ آن مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان می باشد.