مصرف آب برخی صنایع البرز غیر متعارف است
مصرف آب برخی صنایع البرز غیر متعارف است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به افت ۷۰ تا ۹۰ سانتی متری سفره های زیرزمینی آب استان اعلام کرد: مصرف آب برخی صنایع و مراکز نیروگاهی مستقر در البرز بیش از حد متعارف است.

به گزارش نوژان نیوز، داود نجفیان در نشست شورای حفاظت از منابع آبی البرز از نیروگاه منتظر قائم مستقر در شهرستان فردیس به عنوان یکی از صنایع پرمصرف آب نام برد و گفت : برای بهره مندی از پساب بازچرخانی شده نشست ویژه با حضور مدیران آبفا البرزو شهرک صنعتی اشتهارد برگزار شد که حدود ۳۰ درصد شهرک اشتهارد می تواند از پساب استفاده کند.

وی گفت : برخی شهرک های صنعتی البرز از آب غیر مجاز استفاده می کنند و بر همین اساس برای بهره مندی از بازچرخانی پساب ابراز بی نیازی می کنندکه انتظار می رود دستگاه های نظارتی برای انسدادچاه های غیرمجازبا شرکت آب منطقه ای البرز همکاری بیشتری کنند.

وی تاکید کرد: در استان البرز این ظرفیت وجود دارد تا ۷۰ درصد آب مورد نیاز صنایع از محل پساب تامین شودکه در این زمینه دیوان محاسبات برای تکالیف دستگاه ها در البرز ورود کرده و اقداماتی را انجام خواهد داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: موضوع تخصیص پساب به صنایع در قانون بودجه کشور مورد توجه قرار گرفته و در شورای عالی آب ریاست جمهوری تصویب شده است.

نجفیان افزود: در قانون بودجه بر این موضوع تاکید شده که باید آب مورد نیاز صنایع ، معادن و فضای سبز از محل پساب بازچرخانی شده ، تامین شود؛همچنین ممنوعیت استفاده از آب خام در قانون بودجه برای صنایع آب بر آمده است که این موضوع در کارگروه مشترک شرکت آب منطقه ای و آبفا البرزبه شهرک های صنعتی و صنایع آب ابلاغ شده است.

وی با اشاره به راه اندازی ۲ بخش اصلی تصفیه خانه فاضلاب ماهدشت البرز بیان کرد: پساب این تصفیه خانه برای مصرف صنایع و کشاورزی مناسب است؛ در شرایط کنونی بازچرخانی پساب مهمترین اقدام برای مصرف بهینه آب در صنایع استان البرز و سایر مناطق کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: طرح هوشمند سازی کنتورهای آب کشاورزی و سایر بخش ها دراین استان آغاز شده و برای مدیریت منابع آبی با سرعت دنبال می شود؛ در بخش کشاورزی باید الگوی کشت رعایت شود تا شاهد مصرف بی رویه آب و حتی برق در این بخش نباشیم .نجفیان اظهار کرد: کشت برخی محصولات کشاورزی آب بر مانند کاهو و کلم در استان البرز از دیگر مشکلات به شمار می رود که این نوع کشت به خاطر اهمیت صادراتی دنبال می شود.

وی گفت: امروز باید تخصیص پساب به عنوان یک روش مناسب برای شهرک های صنعتی استان البرز دنبال شود؛ به طور کلی بحران آب در منابع زیر زمینی تدریجی است و این مقوله از نگاه ها به دور مانده است که اگر به آن توجه نکنیم بحران آب استان همدان گریبانگیر البرز خواهد شد.

 

تغییر اقلیم سبب نظم بارشی را برهم زده است

مدیرکل هواشناسی استان البرز در این نشست با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در جهان و ایران گفت : این پدیده نظم سال های آبی و وضعیت بارشی را برهم زده است.

آرش بهاروند احمدی افزود: در این شرایط برخی سال ها کشور و البرز دچار خشکسالی و برخی مواقع شاهد بارش های سیل آسا و مخرب هستیم .

وی ادامه داد: هر ۲ حالت بارشی و خشکسالی زیان های مالی و جانی در پی دارد که باید متناسب با این شرایط برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.