هم‌آفرینی به الگوی مناسبی در فعالیت تولید البرز تبدیل شده است
هم‌آفرینی به الگوی مناسبی در فعالیت تولید البرز تبدیل شده است
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با اشاره به کارگیری دانش و فناوری در حوزه صنعت و تولید محصولات نوآورانه البرز،گفت: مرکز «هم آفرینی» این استان به الگوی مناسبی برای آشتی دادن دانش با صنعت در این استان کشور تبدیل شده است.

به گزارش نوژان نیوز، «علیرضا باباخان» افزود: در راستای تحقق الگوی هم آفرینی ، اسنفندماه سال گذشته مرکز توسعه و تولید قراردادی (وینوا) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری در پارک علم وفناوری البرز راه اندازی شد که اکنون به الگوی موفقی برای آشتی دانش و صنعت تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: مرکز توسعه و تولید قراردادی (وینوا) یک کسب و کار نوآورانه و موفق در راستای به کارگیری دانش و فناوری در حوزه صنعت و تولید محصولات نوآورانه به صورت قراردادی به شمار می رود.

باباخان در خصوص نگاه ویژه به علم و فناوری و تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در کشور، گفت: سال ۱۳۷۹ مطرح شدن موضوع نهضت علمی جنبش نرم افزاری در دیدار رهبر معظم انقلاب (مدظله) با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر توسط معظم له، سرآغاز حرکت به سوی دانش و فناوری در کشور شد و کم کم با ایجاد پارک‌های علم و فناوری، ساختارهای کاربردی کردن علم درکشور شکل گرفت.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز افزود: این بحث در حالی مطرح شد که کشور ما در زمینه تجاری‌سازی و توسعه فناوری تجربه خاصی نداشت و در سال ۱۳۸۷ به نام سال نوآوری و شکوفایی نامگذاری شد و مجلس به تکاپوی زمینه‌سازی برای نوآوری و شکوفایی افتاد.

وی ادامه داد: بر همین اساس یک‌سال بعد لایحه‌ای توسط دولت درباره قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه و با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال ۹۱ به صورت قانون مصوب شد.

باباخان گفت: در این قانون صندوقی برای تامین منابع مالی دانش‌بنیان‌ها به نام صندوق نوآوری و شکوفایی پیشنهاد شد؛ از سال ۹۱ حرکت خوبی در قالب حمایت از نخبگان گمنام شاغل در شرکت‌های کوچک شکل گرفت .

وی اضافه کرد: آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده ، حمایت از فناوران را مورد توجه قرار داد و نگاه برنامه ریزان را به سمت واحدهای فناوری و شرکت‌های کوچک جلب کرد.

 

بازیگران عرصه تجاری سازی دانش و فناوری در البرز شکل گرفت

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز در خصوص ادامه این حرکت در استان البرز گفت: در سال ۱۴۰۰ در استان البرز صندوق پژوهش و فناوری ایجاد شد و با توجه به ظرفیت‌های استان و نیاز به اتصال مجموعه‌های بزرگ صنعتی با واحدهای فناور و دانش‌بنیان قرار شد روش جدیدی با نام بهره گیری از بازیگران عرصه تجاری‌سازی دانش و فناوری را پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه این روش در دنیا سوابقی در صنعت داروسازی و غذایی دارد، افزود: با توجه به ظرفیت صنعتی استان البرز و افزایش شتاب‌دنده‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان از روش استارتاپی و فناورانه به سمت ایجاد ارتباط فناورانه بین دانش‌ و صنعت حرکت کردند.

باباخان در خصوص شکل گیری این حلقه ارتباطی و اتصال بین دانش و صنعت و رسیدن آن به «هم‌آفرینی» توضیح داد: استان البرز واحدهای صنعتی بزرگ و صنعتگران خوبی دارد که بسیاری از این واحدهای صنعتی به نوآوری در محصولات‌شان نیاز دارند .

وی ادامه داد: از سویی دانش‌بنیان‌ها نمونه اولیه و نیمه صنعتی یک محصول را تولید کرده‌اند ولی کارخانه‌ای برای تولید محصولاتشان ندارند ضمن اینکه هر فناور نمی‌تواند یک کارخانه داشته باشد اما می‌تواند از ظرفیت خالی واحدهای صنعتی استفاده کند.

 

جلوگیری از سرمایه گذاری های موازی و صرفه جویی در زیرساخت ها

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با اشاره به شناسایی ظرفیت‌های خالی تولید در استان، گفت: یک واحد صنعتی نیمه تعطیل که با نیمی از ظرفیتش کار می‌کند، می‌تواند با همکاری دانش‌بنیان‌ها با تمام ظرفیت ادامه فعالیت دهد که در نتیجه از سرمایه‌گذاری‌های موازی جلوگیری شده و در زیرساخت‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود: اکنون بسیاری از شرکت‌های تولیدی البرز با مرکز توسعه و تولید قراردادی(وینوا) همکاری مشترک دارند.

باباخان گفت: بر اساس آمار معاونت علمیو فناوری ریاست جمهوری فروش سالانه بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور کمتر از ۵۰ میلیارد ریال است چرا که به نیاز بازار و صنعت توجهی نداشته‌اند بنابراین کار بعدی ما استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها برای تامین نیازهای کشور است.

وی افزود: در این راستا دانش‌بنیان‌ها بر اساس نیاز بازار و سفارش صنعتگران، تحقیق خودشان را برون‌سپاری می‌کنند و در کارخانه های موجود به تولید می‌رسانند که در این چرخه ارتباطی، ضمن رونق چرخ تولید و صنعت، نیازهای واقعی کشور هم تامین می‌شود.

 

آغاز مساله یابی پنج واحد صنعتی بزرگ/عدم باور دانش بنیان ها یک چالش جدی

باباخان با اشاره به اینکه همین کار در حوزه هوش مصنوعی هم انجام می‌شود، گفت: این کار را در کشور با پنج واحد صنعتی بزرگ شروع کرده‌ایم و مشغول رفع مشکلات آنها هستیم.

وی افزود: یکی از چالش‌های جدی در این حوزه، عدم باور و اعتماد برخی صنعتگران و نهادهای مربوطه به دانش‌بنیان‌هاست که برخی نهادها همکاری لازم را با دانش‌بنیان‌ها ندارند و گاهی صنعتگران بزرگ خواهان محصولات دانش‌بنیان‌ها هستند.

 

پرداخت ۶۶۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق البرز به شرکت های دانش بنیان

باباخان با اشاره به اینکه هدف اولیه راه اندازی صندوق پژوهش‌ها حمایت از دانش‌بنیان‌ها و ارائه تسهیلات است، بیان کرد: صندوق البرز در۲ سال گذشته با بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور کشور ارتباط همکاری برقرار کرده و طیف گسترده‌ای از خدمات مانند پرداخت ۶۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به این واحدها ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای شرکت در مناقصه ها و پذیرفتن پروژه‌ها، به شدت ضعف دارند و به سراغ بانک‌ها می‌روند، اظهار کرد: بانک‌ها با معیار سختگیرانه، این شرکت‌ها را معتبر نمی‌دانند که در اینجا صندوق پژوهش ها در کنار دانش بنیان ها قرار می‌گیرد و افزون بر ضمانت بانکی بنا به میل شرکت های دانش بنیان در پیشبرد پروژه ها مشارکت دارد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز با یک شرکت دانش‌بنیان برای پروژه سرم سازی و همچنین در پروژه گیاهان دارویی ورود کرده‌ایم و در چهار حوزه کبد چرب، آلزایمر، ترک اعتیاد و قند خون که نیازهای آینده کشور هستند سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و در سایر حوزه‌های صنعتی هم با دانش‌بنیان‌ها فعالیت می‌کنیم.

مرکز وینوا اسفند ماه سال گذشته در پارک علم و فناوری استان البرز با ظرفیت استقرار ۱۱ مرکز CDMC در حوزه های صنعتی مختلف از قبیل غذایی، برق و الکترونیک، ساختمانی، شیمیایی، لوازم خانگی و صنایع خلاق راه اندازی شد که تا آذرماه سال جاری سه مرکز در حوزه های برق و مکانیک، ساختمان و صنایع غذایی شروع به کار خواهند کرد.