۲ هزارو ۸۶۷ نفر از کم بینایان و نابینایان البرز بیمه شدند
۲ هزارو ۸۶۷ نفر از کم بینایان و نابینایان البرز بیمه شدند
مدیر کل بهزیستی استان البرز گفت: ۲ هزارو ۸۶۷ نفر از کم بینایان و نابینایان تحت پوشش بهزیستی استان از خدمات بیمه ای برخوردار هستند.

به گزارش نوژان نیوز،وجیهه محمدی فلاح” در همایش بزرگداشت روز جهانی عصای سفید و آیین تجلیل از نابینایان موفق استان البرز افزود: اکنون در مجموع سه هزار و ۵۱۹ نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی البرز قرار دارند.

وی ادامه داد: بهزیستی البرز بر اساس اهداف و شرح وظایف خود تلاش می‌کند با سنجش دقیق سطح نیازهای افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکرد و میزان محدودیت‌های این افراد، فرآیند خدمت رسانی به آنها را بر اساس نیازهای روز گسترش داده و به سهم خود زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی آنها را فراهم کند.

محمدی فلاح با اشاره به مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا بیان کرد: حق دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی از مهمترین مطالبات روشندلان است.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی تلاش می کند از طریق رایزنی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی مسائل نابینایان را مطرح و مطالبات آنها را پیگیری کند.

مدیرکل بهزیستی البرز بیان کرد: بدون شک ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمام بخش‌های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خود، به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه‌های شغلی و اجتماعی دست یافته اند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که فرصت‌های شغلی مورد نظر آنها در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود.

وی گفت: متاسفانه افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی‌های زیادی که دارند بیشتر از دستیابی به شغل مناسب محروم هستند.

محمدی فلاح در ادامه به بخشی از خدمات بهزیستی به نابینایان و کم بینایان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۵ میلیارد ریال در قالب کمک هزینه موردی به این افراد پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: نابینایان و کم بینایان استان از پرداخت هزینه های مرتبط با ساخت مسکن،؛ انشعاب های آب، گاز و برق معاف بوده و برای ساخت مسکن از تسهیلات چهار درصدی هم بهره مند می‌شوند.

محمدی فلاح ادامه داد: در زمان حاضر ۲ هزار و ۵۹۴ از مددجویان کم بینا و نابینا به صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی البرز معافیت خدمت سربازی یکی از فرزندان پدران و مادر نابینا، معافیت مالیانی والدین شاغلی که فرزند نابینا دارند، تامین وسایل کمک توانبخشی از قبیل عصا ، پرداخت کمک هزینه مسکن و هزینه مناسب سازی محیط زندگی به عنوان بخش دیگری از خدمات بهزیستی به این افراد نام برد.