گلف محل لابی سیاسیون نیست
گلف محل لابی سیاسیون نیست
رئیس فدراسیون گلف گفت: این تصور وجود دارد که افراد مشهور و یا سیاسیون در زمین گلف مذاکرات مهم خود را برگزار می‌کنند که این درست نیست. در زمین گلف می‌توان گفت‌وگو کرد اما نیازی نیست تنها برای این موضوع به سراغ این رشته رفت.

به گزارش نوژان نیوز و به نقل از ایرنا، گلف یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار در جهان ورزش است اما در ایران به دلیل مشکلات سخت افزاری به خصوص کمبود زمین با مشکلاتی روبرو است. این موارد و همچنین حاشیه‌هایی که رشته گلف با آن روبرو است باعث شد که به سراغ حمید عزیزی رئیس فدراسیون گلف برویم.

وی در این گفت‌وگو اظهار داشت: در حال حاضر با کمک بخش خصوصی، در مجاورت فرودگاه امام‌خمینی (ره) در حال احداث یک زمین استاندارد گلف هستیم که تقریبا حدود ۱۰۰ هکتار به گلف اختصاص داده شده است و تا الان ۳ میدان آن نیز به وسعت چهار هکتار چمن شده که به زودی این زمین‌ها به دور بازی‌های لیگ برتر به ما کمک می‌کنند.

عزیزی همچنین خاطرنشان کرد: در زمان انتخابات فدراسیون که بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، برخی افراد برای جمع کردن رای بیشتر، خودشان را به وزارت منصوب کردند. من فعالیت انتخاباتی خاصی نکردم و عملا همه چیز را به مجمع انتخاباتی سپردیم.

رئیس فدراسیون گلف همچنین با اشاره به حضور افراد مشهور و یا سیاسیون در این رشته گفت: ما از هر کسی با چهره سیاسی یا غیر سیاسی که بتواند قدمی برای گلف بردارد، بسیار استقبال می‌کنیم لزوما به دنبال کسب امتیازات خاص و شخصی از این افراد نیستیم.

وی همچنین با انتقاد به موافقت نکردن ستاد بازی‌ها برای اعزام تیم ملی گلف به بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: در کار و تصمیم‌گیری‌های گروهی همیشه اختلاف نظرهایی وجود دارد اما بحث مصلحت‌های ملی وجود دارد که در حال حاضر منفعت و مصلحت ملی بازی‌های هانگژو است که به طور کامل سکوت و حمایت کردیم تا بهترین نتیجه‌ها حاصل شود.

مشروح کامل گفت‌وگوی حمید عزیزی رئیس فدراسیون گلف با خبرنگار ایرنا را در زیر می‌خوانیم:

بحث حضور دوباره شما در انتخابات بهمن ماه سال گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود. این حاشیه‌ها چگونه شکل گرفت؟

وزارت ورزش ورود مستقیم به انتخابات ندارد و جنبه مدیریتی و نظارتی دارد. با این حال برخی افراد برای جمع کردن رای بیشتر، خودشان را به وزارت منصوب می‌کنند. من فعالیت انتخاباتی خاصی نداشتم و عملا همه چیز را به مجمع انتخاباتی سپردم و مجمع نیز با نگاهی تخصصی نامزدها را محک زدند و من را انتخاب کردند. بعضا شرایط فدراسیون یا رئیس فدراسیون باعث می‌شود که عملکرد کلی در دوره‌های دوم و سوم نسبت به گذشته کم شود و نارضایتی پیش بیاید اما با توجه به نیروی جوانی و انگیزه‌ای که در فدراسیون ما وجود دارد، به نظرم چنین موضوعی اتفاق نمی‌افتد.

از طرف دیگر فکر نمی‌کنیم که به تمام اهداف خودمان رسیدیم و باید راه طولانی را طی کنیم. من به همه مخاطبین اطمینان می‌دهم که فعالیت‌های فدراسیون نه تنها افت نخواهد کرد بلکه نسبت به ادوار گذشته بهتر نیز خواهیم شد.

ساخت آکادمی گلف به کجا رسید؟

وقتی گلف و رشته‌های تابعه‌ آن را آسیب شناسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که شناسنامه و هویت فدراسیون، رشته گلف است؛ یعنی اگر در تمام رشته‌های فدراسیون موفق باشیم به جز رشته گلف، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. برای اینکه گلف را گسترش دهیم، به این نتیجه رسیدیم که باید از تنها ظرفیت زمین چمن موجود در کشور که در مجموعه ورزشی انقلاب است، بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم و در همین راستا متوجه شدیم که امکاناتی مثل اقامتگاه، فضای تمرینی و آموزشی و… نیاز است تا این زمین که متعلق به تمام ورزشکاران ایران است، بتواند برای تیم‌ها در شهرستان‌ها و بالا رفتن عملکرد آنان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

همین ایده‌ها باعث که به طرح آکادمی گلف برسیم اما مشکل اینجاست که مجموعه انقلاب در خدمت ورزش نیست بلکه در اختیار بخش خصوص است. این زمین مستقیم در اختیار شرکت توسعه و نگهداری است و ادعا می‌کند که این زمین فقط برای ما هزینه‌ دارد؛ ما هم پیشنهاد دادیم که این زمین را با همین شکل و شمایل در اختیار ما قرار دهید تا ما حداکثر استفاده را از آن داشته باشیم و ضررهایی که متحمل می‌شوید را فدراسیون برعهده می‌گیرد و دیگر هزینه‌ای برای آن نخواهید کرد. با این حال باز هم دوستان فقط حاضر بودند با اعداد بالا آن زمین را به ما اجاره بدهند.

برای حل مشکل تامین زمین گل چه اقداماتی انجام شده است؟

خیلی واضح است که کسب و کارهای مجموعه انقلاب به دنبال بیرون کردن فدراسیون‌ها از این مجموعه هستند و این تعارض باعث شده که فدراسیون‌ها نتوانند پیشرفتی داشته باشند. به اعتقاد من یک تفکیکی در ورود بخش خصوص به ورزش باید صورت گیرد؛ باید بحث ورزش قهرمانی را از ورزش همگانی جدا کنیم. بخش خصوصی می‌تواند در بخش همگانی ورود کند، توسعه دهد و درآمدزایی کند اما در بخش قهرمانی باید به عنوان حامی ورود کند. برای بخش خصوصی تملک، احداث و نگهداری زمین‌های گلف توجیه اقتصادی ندارد زیرا ۱۲ هکتار چمن برای یک زمین گلف نیاز است و هر کسی نمی‌تواند از آن استفاده درستی انجام دهد. تامین زیرساخت همه ورزش‌ها در کشور به عهده دولت است و رشته گلف نیز از این موضوع مستثنا نیست و حال که تامین زیر ساخت کار ساده‌ای برای دولت نیست، باید تنها سخت افزار موجود برای این رشته را در اختیار ارگان تخصصی آن بگذارند.

ما در حال حاضر با کمک بخش خصوصی، در مجاورت فرودگاه امام‌خمینی (ره) در حال احداث یک زمین استاندارد گلف هستیم که تقریبا حدود ۱۰۰ هکتار به گلف اختصاص داده شده است و تا الان ۳ میدان آن نیز به وسعت چهار هکتار چمن شده است که به زودی مسابقات لیگ برتر در این زمین‌ها برگزار خواهد شد.

سیاسیون و یا دولت‌مردان از این رشته استقبال می‌کنند؟

اگر کسی وجهه ورزشی داشته باشد و در کنار آن دارای وجهه سیاسی نیز باشد، نکته مثبتی است و می‌تواند به بخش ورزشی کمک کند. از طرف دیگر رشته‌هایی که حاکمیت به آن‌ها کمک کرده است، در طول زمان گسترش پیدا کرده‌اند. بنابراین افراد سیاسی در جلب نظر حاکمیت برای گسترش و پیشرفت یک رشته‌ ورزشی بسیار مفید است. ما از هر کسی با چهره سیاسی یا غیر سیاسی که بتواند قدمی برای گلف بردارد، بسیار استقبال می‌کنیم لزوما به دنبال کسب امتیازات خاص و شخصی از این افراد نیستیم.

اینکه می‌گویند گلف رشته‌ای برای انجام مذاکرات و لابی‌های مهم سیاسی و اقتصادی است، درست است؟

هر زمانی که از ورزش برای مسئولین کشورها صحبت می‌کنید، می‌توان آن‌ها را در زمین گلف تصور کنید نه در زمین و رشته دیگر. بعضا تلقی می‌شود که در زمین گلف مذاکرات و لابی‌ها شکل می‌گیرد اما این درست نیست. در زمین گلف می‌توان گفت‌وگو کرد اما نیازی نیست تنها برای این موضوع به سراغ این رشته رفت. این ورزش از لحاظ فنی و محیطی می‌تواند آرامش روحی و روانی خوبی برای شخص ایجاد کند که این مسئله دولت‌مردان را به سمت خودش می‌کشاند نه آن مذاکرات حین بازی. در داخل نیز تلاش کردیم دولت‌مردان ما جذب این رشته شوند تا گلف را یاد بگیرند و پس از آن بتوانند قضاوت کنند.

در بخش همگانی فدراسیون چه اقداماتی را انجام داده است؟

اول باید سرگرمی‌ها را از ورزش جدا کنیم و بعد به این فکر کنیم طی این سال‌ها چه رشته ورزشی را برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم؟ همه اعضای یک خانواده نمی‌توانند با هم یک رشته را دنبال کنند یا در یک رشته ورزشی خاص ورود کنند اما در گلف همه افراد خانواده بدون وجود هیچ محدودیتی می‌توانند با هم رقابت کنند و از طرف دیگر در زمان بسیار کمی می‌توان این رشته را یاد گرفت و از آن لذت برد. رشته خانوادگی معیارهای خاصی دارد، اول باید ‌یادگرفتن آن برای همه افراد یک خانواده ساده باشد، دوم آنکه ارزان قیمت باشد، سوم هم قابل حمل و استفاده در همه محیط‌ها باشد و در آخر رقابت بین افراد مختلف باید معنادار باشد، یعنی فرزند سن پایین می‌تواند با پدر خودش رقابت کند و از پیش بازنده نیست.

شرایط تولید داخلی اقلام رشته گلف در کشور ما چه وضعیتی دارد؟

ما سعی کردیم که تمام ادوات رشته‌های تابعه گلف را خودمان تولید کنیم که تا الان موفق به تولید تمام ادوات مینی‌گلف، کروکت و وودبال شدیم که تمام آن‌ها در سطح استاندارد جهانی هستند و می‌توانیم ادعا کنیم که این‌ تجهیزات از استاندارد جهانی نیز بالاتر است که نشان‌دهنده آن است که علاوه بر زیر ساخت سازی برای گسترس بین افراد جامعه، در بحث ادوات‌سازی و تولید نیز پیشرفت کردیم. حتی توانستیم رشته‌های فدراسیون را وارد مدارس کنیم که این یک موفقیت بسیار مهم برای ما است.