ورود به برخی از جشنواره‌ها، نوعی جایزه است
ورود به برخی از جشنواره‌ها، نوعی جایزه است

به گزارش نوژان نیوز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ انیمیشن «در سایه سرو»  به نویسندگی و کارگردانی شیرین سوهانی و حسین ملایمی و حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد. مدت زمان انیمیشن کوتاه در سایه سرو ۲۰ دقیقه است و نخستین انیمیشن ایرانی […]


به گزارش نوژان نیوز

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انیمیشن «در سایه سرو»  به نویسندگی و کارگردانی شیرین سوهانی و حسین ملایمی و حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد. مدت زمان انیمیشن کوتاه در سایه سرو ۲۰ دقیقه است و نخستین انیمیشن ایرانی است که طی پنجاه سال گذشته موفق به حضور در بخش رقابتی جشنواره ونیز شده است.

حسین ملایمی کارگردان انمیشین کوتاه «در سایه سرو» گفت: زمانی که فیلم قبلیمان تمام شد، بلافاصله کار در سایه سرو را شروع کردیم منتهی مواردی باعث شد تا روند این فیلم کمی با کندی همراه باشد و نتوانیم تمام توان و تایم خود را برای این فیلم بگذاریم.

وی درباره موضوع انیمیشن «درسایه سرو» بیان کرد: در سایه سرور روایت زندگی یک ناخدای پیری هست که از اختلال پس از سانحه یعنی pdst رنج می‌برد و با دختر خود در یک مکان منزوی و دور افتاده زندگی می‌کند. در این داستان یک سری چالش میان پدر و دختر شکل می‌گیرد و ماجرا بر اساس چالش‌ها و رابطه این پدر و دختر جلو می‌رود.

این کارگردان باسابقه در خصوص جوایز دریافتی «در سایه سرو» بیان کرد: به طور دقیق تعداد جوایز در سایه سرو را نمی‌دانم، اما این انیمیشن یک سری جوایز دریافت کرده و به یک سری جشنواره‌ها راه پیدا کرده است، از این رو ارزش راه یابی به برخی از جشنواره‌ها بیشتر از دریافت جایزه است. برای مثال فستیوال‌های کن، ونیز و برلین معتبرترین فستیوال جهان هستند.

وی ادامه‌داد: فیلم ما برای اولین باری بود که پس از پنجاه سال یک انیمیشین ایرانی توانست وارد جشنواره فیلم ونیز شود که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های جهان از سوی آمریکای شمالی است. در جشنواره ونیز تنها سه انیمیشن انتخاب میشد که در سایه سرو یکی از انیمیشن‌های برگزیده بود. همچنین ما در جشنواره ورشو که یکی از پانزده جشنواره برتر جهان است، قبول شدیم، اما بر اساس قوانین میان جشنواره ورشو و ونیز باید یکی را انتخاب می‌کردیم که طبیعتا ونیز را انتخاب کردیم.

وی تاکید کرد: برخی از جشنواره‌ها آنقدر خودش معتبر است که ورود به این جشنواره‌ها خود یک جایزه است.

حسین ملایمی عنوان کرد: حقیقتا فکر نمی‌کردیم که انیمیشن «در سایه سرو» به جشنواره ونیز راه یابد و در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار ایرانی در ونیز گفتم که تقریبا شبیه به معجزه است. نه اینکه فیلم ما شایسته چنین جایزه‌ای نیست، نه؛ بلکه آنقدر دست‌های پشت پرده زیاد شده‌اند که درواقع معمولا پخش‌کننده‌ها، تولید کنندگان و تهیه‌کنندگان معتبر می‌توانند وارد چنین فستیوال‌هایی شوند و یک فیلمی بدون چنین مواردی بتواند چنین موفقیتی را کسب کند تقریبا عجیب است. 

وی تصریح کرد: علاوه بر حضور این انیمیشن در جشنواره‌های معتبر جهانی و جوایزی که دریافت کرده است ما چند روز پیش یک ایمیل از جان ماسکل دریافت کردیم که قصد داریم در روز‌های آینده در شبکه‌های رسانی منتشرش کنیم. جان مایکل کارگردان آثاری، چون ترکول، پری دریایی و کار‌هایی از این قبیل است. ایشان رئیس هیات داوران جشنواره انیمایور است که در سایه سرو را در آنجا تماشا کرده بود. باورم نمی‌شود چنین اسطوره‌ای که چهل سال در دیزنی کار کردند و تصاویرشان حضور دارد برایمان ایمیل زده باشند و ما را تحت تاثیر قرار دهند؛ لذا خداراشکر موفقیت‌های فیلم جنبه‌های مختلفی داشته است.

وی درباره حضور در سایه سرو در جشنواره‌های داخلی گفت: درسایه سرو تنها در جشنواره دو سالانه انیمیشن تهران شرکت کرده و هنوز در هیچ جشنواره داخلی‌ای شرکت نکرده است. در سایه سرو در جشنواره انیمیشن تهران ۴ جایزه که یک جایزه در بخش بین‌الملل و سه جایزه در بخش ملی دریافت کرد. همچنین، چون بخشی از مالکیت کار برعهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است ما چه بخواهیم و نخواهیم در یک سری جشنواره‌های داخلی شرکت داده می‌شوند.

وی افزود: کانون به دلیل سابقه بسیار زیادش در انیمیشن داخلی، هم در دهه پنجاه که دهه طلایی انیمیشن ایران هست دارد و هم در نوار دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها توانستند حمایت مناسبی از فیلم‌سازان مستقل را داشته باشد.

خبرنگار: زهرا بالاور



منبع