نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه باید در دیوان عالی کیفری پیگیری شود
نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه باید در دیوان عالی کیفری پیگیری شود
مدیر کل حقوقی جمعیت هلال احمر گفت: بسیاری از حقوق‌دانان معتقدند که توسط رژیم صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین نسل‌کشی انجام شده است و باید پس از جنگ این مسائل در دیوان عدالت کیفری و سایر نهادهای بین‌المللی بررسی شود.

به گزارش نوژان نیوز، جبار اصلانی در نشست بررسی جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و راهکارهای حل این موضوع که در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: حقوق بین المللی بشردوستانه اشتراکاتی با حقوق بشر دارد که همان حقوق جنگ و مجموع قواعد و مقرراتی است که در جنگ های مسلحانه بین المللی قابلیت اعمال دارد.

مدیرکل حقوقی جمعیت هلال احمر افزود: حقوق بین الملل بشر دوستانه به این موضوع کاری ندارد که کدام دولت و کشور آغاز کننده جنگ بوده است. بلکه می گوید اگر جنگی به هر دلیلی صورت گرفته است، مجموع قواعدی از باب حمایت از نظامیان و غیرنظامیان و حمایت از اسرا باید انجام شود و هر کدام از طرفین مخاصمه حال اینکه دولت ها باشند یا گروه های شورشی، تعهداتی دارند که باید نسبت به انجام آن اقدام کنند.

اصلانی تصریح کرد: در موضوع نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی بسیاری از حقوق دانان معتقد هستند که جنایت صورت گرفته است و باید پس از جنگ این مسائل را در دیوان عدالت کیفری و سایر نهادهای بین المللی بررسی کرد.

وی درباره اقدامات حقوقی در این رابطه بیان داشت: دولت فلسطین اساسنامه دیوان کیفری بین المللی را پذیرفته است و مازاد بر آن پرونده این موضوع توسط دیوان باز شده و جنایت های صهیونیست ها از گذشته نسبت به مردم فلسطین در حال بررسی است.

مدیرکل حقوقی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این ظرفیت وجود دارد که این پرونده به دیوان بین المللی کیفری ارائه شود، ادامه داد: همچنین در سال ۲۰۲۱ رییس دیوان نسبت به تحقیق درباره جنایت هایی که در فلسطین اشغالی رخ داده است، تاکید کرد و تحقیقات مقدماتی آن انجام شده است.

اصلانی افزود: نهضت صلیب سرخ و هلال احمر یک خانواده بشر دوستانه بین المللی است که تقسیم کاری برای این خانواده وجود دارد و آن اینکه در جنگ های مسلحانه فقط نقش راهبری را ایفا کند به عبارتی در موضوع جنگ علیه مردم غزه، ورود کمک های بشردوستانه و بازگشایی گذرگاه هایی از جمله گذرگاه رفح برای ارسال کمک ها در دستور کار این نهاد قرار دارد.

وی تاکید کرد: اولویت ارسال کمک های بشر دوستانه به عهده صلیب سرخ جهانی است و هلال احمر نقش پشتیبانی دارد. کما اینکه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته با کمیته صلیب سرخ آمادگی خود را برای ارسال کمک های بشر دوستانه از طریق مصر اعلام کرده است. البته هنوز موفق به اعزام کمک های اولیه نشده ایم.

مدیر کل حقوقی جمعیت هلال احمر اضافه کرد: کمیته صلیب سرخ جهانی فعلا اجازه ورود به غزه و بخش های جنگی را ندارد. اما هلال احمر فلسطین بر اساس ماموریت خود گزارش هایی درباره ماشین جنگی رژیم صهیونیستی و جنایت آنها علیه بیمارستان ها و آمبولانس ها در غزه تهیه کرده است که به طور قطع در مجامع بین المللی علیه جنایت های این رژیم استفاده خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا