می‌خواستیم حمایت هر دو نامزد OCA را داشته باشیم
می‌خواستیم حمایت هر دو نامزد OCA را داشته باشیم
دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: ایران تلاش کرد با هر دو کاندیدای ریاست شورای المپیک آسیا (OCA) شرایط را به گونه‌ای جلو ببرد که حمایت هر دو نامزد را داشته باشیم.

به گزارش نوژان نیوز، سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک در پایان بیست‌ویکمین نشست هیئت اجرایی و مباحث مطرح شده در این نشست اظهار داشت: اولین دستور جلسه در خصوص گزارشی بود که محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک از انتخابات شورای المپیک آسیا ارائه داد که دو رقیب از کویت در آن رقابت کردند. حسین المسلم که سال‌ها دبیرکل و مدیراجرایی بود و شیخ طلال دو کاندیدای ریاست بودند.

وی افزود: هر دو نامزد ملاقات‌های زیادی از جمله با ایران داشتند؛ هم حضوری و هم در شهر بانکونک. در نهایت شیخ طلال با ۲۴ رای به‌عنوان رییس شورای المپیک آسیا انتخاب شد. ایران تلاش کرد با هر دو کاندیدا شرایط را به گونه‌ای جلو ببرد که حمایت هر دو نامزد را داشته باشیم. امروز خسروی‌وفا گزارش مفصلی از انتخابات ارائه کرد. مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال هم امروز در جلسه هیئت‌اجرایی شرکت کرد و در خصوص تیم امید طرح موضوع شد. قرار شد کمیته به این تیم کمک کند. اگر حمایت دولت وزارت و کمیته نباشد کار ما سخت خواهد بود. قرار بود برای کمک به تیم امید تصمیم‌گیری شود که این موضوع به جلسه بعد موکول شد تا ببینیم از کمیته و نیز ردیف اعتبارات هانگژو چه میزان می‌توانیم کمک کنیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک عنوان کرد: هیئت‌ اجرایی تصمیم گرفت ۲ الی ۳ ورزشکار از رشته‌هایی که کسب سهمیه کرده‌اند، مورد تقدیر قرار گیرند که در این جلسه از ناهید کیانی در تکواندو، سپیده بابایی در رشته آلیش و پاکدامن رشته شمشیربازی تقدیر مالی و معنوی شد.

 

تصویب پاداش ۱۵ هزار دلاری مدال طلا

وی ادامه داد: دستور بعدی درخصوص پاداش به ورزشکاران بود که درنهایت درخصوص پاداش پای سکو تصمیم نهایی گرفته شد. افرادی که طلا می‌گیرند، معادل ریالی ۱۵ هزار دلار پاداش دریافت می‌کنند. نقره ۶ و برنز ۳ هزار دلار در هیئت اجرایی تصویب شد. این پاداش با پاداش دولت متفاوت است که رقم آن از سوی وزارت ورزش اعلام می‌شود و احتمالا عدد آن بیشتر از رقم مصوب کمیته است.

هاشمی عنوان کرد: اقدامات اولیه اعزام کاروان آسیایی انجام شده است. تجهیزات، چمدان، بلیت و سایر ملزومات نهایی شده و معاونان کاروان شدیدا مشغول انجام کار هستند. غیر از این‌که تامین ارز حدود ۷۵ درصد انجام شده، حدود ۸۱ میلیارد تومان هم از محل ۲۰۰ میلیارد تومان مازاد بر هزینه به کاروان و فدراسیون کمک شد. وزارت هم پرداختی به فدراسیون‌ها داشته و با کمک ما و وزارت، فدراسیون‌ها نباید امروز مشکلات مالی برای حضور در بازی‌های آسیایی داشته باشند.

دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: در حال جمع‌بندی نفرات و رشته‌های اعزامی به بازی‌ها هستیم. البته روی اعزام برخی نفرات اختلاف نظر با ستاد عالی داریم. اجاز دهید تا عصر یا فردا و بعد از نهایی شدن صورت‌جلسه ستاد عالی موضوع را اعلام کنم.

وی بیان کرد: در جلسات قبل اعزام، ۳۰ رشته ورزشی را نهایی کرده بودیم ولی در جلسه امروز ستاد برای برخی رشته‌ها و نفرات مسائلی مطرح شد. در اعزام رشته‌های مدال‌آور هیچ بحثی نداریم و رشته‌هایی مثل کشتی، تکواندو، وزنه، کبدی، کوراش ووشو با حداکثر نفرات اعزام می‌شوند. ما در حال بحث درخصوص تعداد و رنگ مدال آن‌ها هستیم. بعد از رسیدن صورت جلسه می‌توانم به صورت رسمی در این خصوص صحبت کنم ولی سعی کردیم شرایط طوری باشد که اگر مدالی متصور هستیم، در رشته‌ای در بخش آقایان، آن مدال را از دست ندهیم. برای بخش بانوان هم استثنائاتی در نظر گرفتیم که به کیفی‌سازی کاروان لطمه‌ای وارد نشود. تا صبح امروز و آخرین جمع‌بندی که انجام شد، کاروان ما حدود ۳۲۷ الی ۳۳۰ نفر است (تعداد ورزشکار). تلاش ما جلوگیری از اعزام نفراتی است که تاثیرگذار نباشند.

هاشمی افزود: ۳ الی ۴ رشته از اردوهای خارجی خود به بازی‌ها اعزام می‌شوند. با این حساب، از ابتدای مهر که بازی‌ها شروع می‌شود از حدود ۶ روز قبل بر اساس نفرات و رشته‌ها و جدول مسابقات، اقدام به اعزام ورزشکاران خواهیم کرد. بین حدود ۵ تا ۱۲ مهرماه پیک اعزام نفرات ما است. بعد از ۲ الی ۳ روز پس از مسابقات هر رشته، ورزشکاران به کشور برمی‌گردند.

 

ترکیب امیدبخش کشتی در هانگژو

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشتی با ترکیب دوم خود در این رقابت‌ها شرکت می‌کند، گفت: لیست کشتی، لیست خوب و امیدبخشی است و امید داریم این رشته هم در بازی‌های آسیایی و هم در المپیک  بدرخشد و نگرانی از بابت حضور کشتی در این مسابقات نداریم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک اظهار داشت: شرایطی سختی برای رقابت با حریفان در بازی‌های آسیایی داریم. کشورهایی مثل قزاقستان، ازبکستان، هند و چین تایپه در اطراف ما قرار دارند و می‌توانند رتبه ششم قبلی ما را به هفتمی تبدیل کنند. شاید هم ما بتوانیم رتبه خود را به پنجمی ارتقا دهیم. رتبه کاروان به مسائلی زیادی از جمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تجهیزات مرتبط است. به‌خصوص این‌که ما به لحاظ بودجه‌ای هم محدودیت داریم.

هاشمی افزود: در گذشته که یک کاروان ۲۰ نفره از والیبال، کشتی تکواندو به کشوری در آمریکا یا اروپا اعزام می‌شد، با اعتبار ۲ میلیاردی می‌رفت ولی امروز با کمتر از ۸ میلیارد نمی‌توان اعزام کرد و این تورم فشار می‌آورد. البته دولت متناسب با تورم، بودجه ورزش را بیشتر کرده است. از جمیع جهات، کاروان ما کیفی است و نسبت به دوره قبل از لحاظ تعداد ورزشکاران و همراهان کاروان ما نسبت به قبل حدود ۷۰ نفر کمتر خواهد بود ولی شاید این عدد تا زمان اعزام تغییر کند.

 

تکلیف فدراسیون ژیمناستیک به زودی مشخص می‌شود

وی در مورد وضعیت فدراسیون ژیمناستیک اظهار کرد: تکلیف ژیمناستیک هم به زودی مشخص می‌شود و با وزارت هماهنگ هستیم و بهترین تصمیم را می‌گیریم که ورزش کشور آسیب نبیند. دیروز هم جلسه‌ای داشتیم و ظرف یکی دو روز آینده به نتیجه می‌رسیم و اعلام می‌کنیم.

او در مورد پیش بینی عملکرد کاروان ایران تاکید کرد:  تمام شرایط را مهیا کردیم و اردوهایی که رشته‌ها در داخل یا خارج از کشور می‌خواستند را فراهم کردیم. اما در نتایج کاروان نمی‌توان پیش‌بینی داشته باشم و تا نزدیک شدن به بازی‌های آسیایی صبر می‌کنیم. برخی از کشورها در تعدادی از رشته‌ها، جایگاه بالایی در رنکینگ جهانی دارند و رسیدن به آن سخت است. همانطور که ما هم در برخی رشته‌ها جایگاه بالایی داریم و فضای رقابت سخت است و نمی‌توان پیش بینی داشت.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا