مکان‌یابی ۴۰۰ جایگاه سوختگیری سی ان جی در کشور
مکان‌یابی ۴۰۰ جایگاه سوختگیری سی ان جی در کشور
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مکان‌یابی ۴۰۰ جایگاه سوختگیری سی ان جی در کشور خبر داد و گفت: با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سی ان جی، زمینه‌ای فراهم شد که جایگزینی بنزین با سی ان جی ضمن افزایش سطح کیفی و رعایت استانداردهای وزارت نفت اتفاق بیفتد.

به گزارش نوژان نیوز، تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریور) در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (شرکت دانش‌بنیان هسا) امضا شد.

در این مراسم، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این مراسم ضمن اشاره به ضرورت تراز انرژی کشور گفت: ظرفیت ۴۰۰ جایگاه سوختگیری سی ان جی را در مناطقی که توانسته‌ایم در آن‌ها دسترسی به گاز ایجاد کنیم، عمدتاً در شرق کشور، مکان‌یابی کرده‌ایم.

سالاری ضمن اشاره به هماهنگی مجموعه هسا و قرارگاه خاتم الاوصیا با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: این هماهنگی ظرفیت بومی‌سازی را به منصه ظهور رساند.

وی افزود: امروز با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سی ان جی، زمینه‌ای فراهم شد که جایگزینی بنزین با سی ان جی ضمن افزایش سطح کیفی و رعایت استانداردهای وزارت نفت اتفاق بیفتد.

 

افزایش تعداد جایگاه‌های سی ان جی به ۳ هزار جایگاه

معاون وزیر نفت از برنامه‌ای برای افزایش تعداد جایگاه‌های سوختگیری سی ان جی از ۲۵۱۵ به حدود ۳ هزار جایگاه خبر داد و گفت: به موازات آن، توافقاتی با شرکت‌های خودروساز برای جایگزینی بنزین با سی ان جی صورت می‌گیرد.

سالاری گفت: در سال ۸۳، ۷۰ جایگاه سوختگیری سی ان جی داشتیم؛ ولی امروز این تعداد به ۲۵۱۵ جایگاه افزایش یافته و از ۷ دهم لیتر جایگزینی معادل بنزین به ۲۳ دهم لیتر معادل بنزین رسیده‌ایم.

سالاری گفت: این اولین تفاهم‌نامه در بخش توسعه، نوسازی و پشتیبانی سی ان جی است که در آن شرکت‌های دانش‌بنیان را در قالب مجموعه دانشگاهی، پژوهشگاهی و تولیدی زیر یک چتر قراردادیم و با یک تشکل، کل زنجیره سی ان جی را بومی‌سازی کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امیدواریم این قرارداد به سرعت با مجوزهای شورای‌عالی اقتصاد عملیاتی شود.

وی گفت: همکاران ما در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مکان‌هایی را در جای‌جای کشور پیش‌بینی کرده‌اند و امیدواریم به موازات آماده‌سازی تجهیزات، بحث انشعابات را انجام دهیم و این ظرفیت را به سبد سوخت اضافه کنیم و با توجه به تفاوت قیمت بنزین و گاز طبیعی، در حوزه انرژی بخصوص بنزین صرفه‌جویی کنیم.

 

استفاده از ظرفیت‌های موجود، برای تغییر سبد مصرف سوخت ضروری است

نصرالله ناظمی، رئیس قرارگاه خاتم الاوصیا، نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: امروز نیاز کشور در حوزه مصرف سوخت و انرژی ایجاب می‌کند که از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا سبد مصرف سوخت را تغییر دهیم.

وی گفت: ایران در تأمین گاز در دنیا جزو رتبه‌های برتر است؛ اما در استفاده بهینه از این منبع پرارزش موفق نبوده‌ایم.

رئیس قرارگاه خاتم الاوصیا گفت: بهره‌مندی از یک فناوری جدید با همکاری وزارت نفت به خصوص شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، زمینه را برای ورود به این تفاهمنامه فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ماحصل بیش از ۱۰ سال تلاش هسا باعث شد وارد طرحی در کشور شویم که ارزش افزوده فراوانی در پی دارد.

ناظمی افزود: وارد فاز جدید احداث و تجهیز ۴۰۰ جایگاه سوختگیری سی‌ان‌جی در کشور شدیم و وظیفه وزارت دفاع، استفاده حداکثری از زیرساخت‌های کشور در اجرای این طرح است به نحوی که در حداقل زمان ممکن بتوانیم بیشترین بهره را ببریم.

 

ورود وزارت دفاع به حوزه سوخت با هدف پویایی چرخه اقتصادی

افشین خواجه فرد، رئیس شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، هم در این مراسم درخصوص دلیل ورود وزارت دفاع به بحث سوخت، گفت: رهبر انقلاب از موضوع رسوب فناوری‌های حوزه دفاع در حوزه اقتصاد سخن گفتند و مستقیما به صنعت نفت و گاز اشاره کردند.

خواجه فرد تأکید کرد: برای هسا، حوزه درآمدزایی متصور نیستیم و پویایی چرخه اقتصادی، از تولید تا مصرف سی ان جی برایمان کافی است.

وی ضمن تأکید بر اینکه دفاع فقط مختص میدان رزم نیست، اظهار کرد: امروز، تهدید دشمن، در میدان اقتصادی است و با اقداماتمان که بخشی از آن در حوزه سی ان جی است، دشمن را شکست می‌دهیم.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ضمن اشاره به ثروت کشور در زمینه انرژی بخصوص نفت و گاز گفت: هنوز ظرفیت‌های زیادی داریم که بالقوه هستند و انتظار داریم بالفعل شوند.

وی ضمن اشاره به ضرورت تشکیل هلدینگ های تخصصی در حوزه‌های فناوری محور، گفت: برای وزارت نفت، بازارهایی در سطح بین‌المللی داریم که مراسم امروز، آن را شکوفا خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا