لایحه آبخیزداری به کجا رسید؟
لایحه آبخیزداری به کجا رسید؟

به گزارش نوژان نیوز؛ در میز اقتصاد امروز در خصوص الزامات تسریع در اجرای عملیات آبخیزداری برای کاهش خسارت سیل به گفت و گو پرداخته شد. سوال: لایحه آبخیزداری به کجا رسید؟ فرامرزی مدیر کل بخش آبخیزداری سازمان منابع طبیعی: لایحه خیلی وقت است که نهایی شده و در هیئت دولت است. اختلاف نظراتی مطرح […]


به گزارش نوژان نیوز؛

در میز اقتصاد امروز در خصوص الزامات تسریع در اجرای عملیات آبخیزداری برای کاهش خسارت سیل به گفت و گو پرداخته شد.

سوال: لایحه آبخیزداری به کجا رسید؟

فرامرزی مدیر کل بخش آبخیزداری سازمان منابع طبیعی: لایحه خیلی وقت است که نهایی شده و در هیئت دولت است. اختلاف نظراتی مطرح شده  و وزارت نیرو نظر خود را اعلام کرده است.

هیچ تناقضی بین وظایف وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در خصوص آبخیزداری وجود ندارد. آب بخشی از حوزه آبخیزداری است.

سوال: چرا لایحه نهایی نشده است؟

فرامرزی: این لایحه از جنبه منابع آبخیزداری نهایی شده و ولی از هیئت دولت خبر ندارم.

سوال: اهمیت تصویب لایحه آبخیزداری چه میزان است؟

فرامرزی: ضرورت آن به همان میزان حفاظت از منابع آبی و ملی کشور است و تاخیر در این لایحه آسیب های جدی را به همراه دارد.

سوال: نقش بخش خصوصی در آبخیزداری چگونه است؟

فرامرزی: بخش خصوصی خیلی در بحث آبخیزداری مشارکت نداشته است. 

در بحث سرمایه گذاری در حوزه آبخیزداری نیازمند تدوین قوانین هستیم تا بخش های مختلف بتوانند از مزیت های آن استفاده کنند. در تمام موارد تامین و توزیع آب قوانین و مقررات داریم و وزارت نیرو بر اساس آن عمل می کند اگر قوانین روشن نباشد کار پیش نمی رود. می شود قوانین را تدوین کرد تا با همکاری دو وزارتخانه سرمایه گذاری به سمت آبخیزداری حرکت کند.

سوال: در چند روز گذشته آبخیزداری چقدر موثر بوده است؟

اسدی مدیر منابع طبیعی استان خراسان شمالی: در دو شهرستان سیلاب داشته ایم در شهرستان شیروان که عملیات آبخیزداری انجام شده بود ۲.۲ میلیون متر مکعب را سیلاب مدیریت شد اما در فاروج که عملیات آبخیزداری نداشت آسیب بیشتر بود متاسفانه ۴ هموطن فوت شدند.

آبخیزداری یعنی مدیریت منابع زیست محیطی و صرفا به آب بازنمی گردد. در بحث مشارکت مردمی مواردی بوده است. سال گذشته حدود ۲ هزار کاشت گیاه دارویی داشته ایم.

سوال: آبخیزداری در برنامه هفتم چگونه است؟

فرامرز: در برنامه ششم در این بخش مواردی دیده شده بود در برنامه هفتم حکمی در حوزه آبخیزداری پیش بینی نشده و در ماده ۳۶ بند الف، سیاست های آبخیزداری را به شورای عالی آب داده است که اصلا در شرح وظایف شورای عالی آب نیست. ما حتی برای برنامه هشتم هم برنامه ارائه کرده بودیم. ما ۱۸ هکتار آماده اجرا داریم باید این بخش برنامه هفتم اصلاح شود.

سوال: در استان شما وضعیت چگونه است؟

ابوالحسنی مدیر منابع طبیعی استان کرمان: در استان کرمان از بخش های مختلف پای کار آمده اند. نزدیک ۳ میلیارد تومان یک شرکت خصوصی اقداماتی انجام داده است.

۱۴.۴ میلیون هکتار در شمال استان وجود دارد که ۱۰.۵ درصد آن برای بخش آبخیزداری بوده که ۱۷ درصد آن انجام شده است. در این سیل سه شهرستان درگیر بوده اند.

سوال: برنامه سال آینده در حوزه آبخیزداری چیست؟

فرامرز: در سال ۱۴۰۲ هنوز مصوبات اعتباری آن اعلام نشده اما برای سال ۱۴۰۱ که سال مالی تمام نشده برای اقدامات بستگی به اعتبار تخصیص یافته دارد.



منبع خبر