عامل ۲۵ درصد قتل‌ها اعتیاد است
عامل ۲۵ درصد قتل‌ها اعتیاد است
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اکنون ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها و ۲۵ درصد قتل‌ها ناشی از اعتیاد است که نشان دهنده آسیب‌های جدید این بحران جامعه برانداز است.

به گزارش نوژان نیوز، علیرضا کاظمی در شانزدهمین کنگره دانش اعتیاد که پس از وقفه چهارساله به دلیل کرونا برگزار شد، اظهار داشت: بحران اعتیاد یکی از چهار بحران بزرگ و خانمان برانداز جهان است که پس از فقر، سلاح‌های کشتار جمعی و بحران زیست محیطی، سلامت جامعه بشری را تهدید می‌کند.

وی افزود: اینکه امروز بیش از ۹۰ درصد جامعه مشکل اعتیاد را مهمترین دغدغه می‌داند نشان از اهمیت موضوع اعتیاد نسبت به مسائل و دغدغه‌های امنیتی و اقتصادی است.

کاظمی گفت: پیامدهایی همچون بی‌خانمانی و بحران‌های امنیتی و متلاشی شدن خانواده از مهمترین اثرات اعتیاد است که علاوه بر افراد مستقیم، اعضای غیرمستقیم جامعه را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بر حرکت پژوهش‌های علمی بر مسیر مسئله محوری و حل مشکل تاکید کرد و افزود: امروز کشور چالش‌هایی دارد که لازم است با تکیه بر روش‌ها و پژوهش‌های علمی حل شود. با وجود ۱۱۴ سال مبارزه جهانی با معضل اعتیاد اما همچنان روند فزاینده مصرف و شیوع را در دنیا شاهد هستیم که یکی از دلایل آن مربوط به موضوع عرضه و اقتصاد پرسود این حوزه است و گردش ۵۰۰ میلیارد دلاری را به همراه دارد.

کاظمی اضافه کرد: علاوه بر این ضعف‌های قانونی که در کشور و دنیا وجود دارد از دیگر عوامل، روند فزاینده مصرف است همچنین بحران‌های سیاسی و اجتماعی و بحران‌های روانی و تنوع در نوع مواد مخدر جدید و عدم آگاهی لازم به خصوص نسل‌های جوان به این روند فراینده افزوده است.

وی تاکیدکرد: یکی از عوامل تغییر و افزایش الگوی مصرف مواد، دسترسی و فضای مجازی است که در تغییر سنی مصرف کنندگان نیز تاثیر گذاشته و بر کاهش سن اعتیاد افزوده است. علاوه بر این، شاهد تغییر الگوی جنسیتی مصرف مواد مخدر و چند برابر شدن اعتیاد در زنان هستیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به مطالبات این ستاد از مجامع علمی اشاره کرد و گفت: امروز بزرگترین چالش در این حوزه تولید محتوا بر اساس نیاز سنی و اجتماعی جامعه است که در این زمینه‌ اقدام و پژوهش‌های بخش‌های علمی را می‌طلبد.

کاظمی تاکیدکرد: مساله دیگر روزآمدی و به‌روزرسانی فرایندهای حوزه درمان است و ما هنوز به روش‌های گذشته در درمان متکی هستیم که به شدت نیازمند ورود نخبگان به این بخش است.

وی تصریح کرد: به شدت نیازمند پرورش نیروی انسانی ویژه و متخصص در حوزه درمان اعتیاد هستیم که امروز یکی خلاهای مهم در درمان و پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شود.

به گفته وی، امروز ۵۵ درصد از مردم پس از پنج سال از اعتیاد اعضای خانواده متوجه اعتیاد فرزندان خود می شوند در حالی که برای بیش از ۹۰ درصد آنها اعتیاد دغدغه اصلی است. این موضوع نشان می‌دهد که هنوز نگاه منفی و حساس به اعتیاد در جامعه حاکم نشده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر آمادگی دارد از هرگونه تحقیق و پژوهش و فعالیت در حوزه اعتیاد حمایت و پشتیبانی کند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا