عاملان تغییر کاربری اراضی البرز ۲۷ هزار میلیارد ریال جریمه شدند
عاملان تغییر کاربری اراضی البرز ۲۷ هزار میلیارد ریال جریمه شدند
مدیرکل بازرسی استان البرز گفت: عاملان تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی این استان درسال جاری محکوم به پرداخت ۲۷ هزار میلیارد ریال جزای نقدی شدند.

به گزارش نوژان نیوز،محمد تقی حاجی مشهدی” افزود: این محکومیت متعاقب تذکرات ، هشدارها و پیگیری بازرسی استان البرز صورت گرفت.

بازرس کل استان البرز اضافه کرد: بر این اساس ۶ فقره شکایت تغییرکاربری غیرمجاز در مرجع قضایی بوده که تاکنون در مجموع عاملان اصلی خرد کردن، تفکیک، ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی زراعی و باغ ها به ۲۷ هزار میلیارد ریال بابت جزای نقدی موضوع تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی و باغ ها در حق صندوق دولت محکوم شده اند.

حاجی مشهدی، اقدامات قانونی به موقع و استفاده از ظرفیت های قانونی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ در شناسایی ، برخورد به موقع و قبل گسترش ساخت و سازهای غیر مجاز ، برخورد با عاملین اصلی خرد کردن، تفکیک و ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی زراعی و باغ ها را قابل تمجید ارزیابی کرد.

وی یادآورشد: این مهم با اهتمام جدی در مبارزه با فساد، تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی و حفظ و تامین امنیت غذایی نسل های آینده و بررسی های کارشناسان بازرسی کل استان، ملاحظه شد.

مدیر کل بازرسی استان البرز اظهار کرد: برخی اشخاص سود جو بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره «یک» ماده (یک) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مبادرت به خرد کردن و تفکیک اراضی زراعی و باغ ها به قطعات کمتر از حد نصاب فنی و اقتصادی در سطح استان البرز به ویژه در شهرستان ساوجبلاغ کرده اند.

حاجی مشهدی گفت: اقدامات این افراد به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تغییر کاربری غیرقانونی اراضی زراعی و باغها و خارج شدن آن از حالت کشاورزی، آثارسوء اقتصادی و اجتماعی قابل تاملی نیز به همراه داشته و امنیت غذایی را نیز به مخاطره می اندازد.

وی افزود: این در حالی است که مستند به ماده ۲ قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی، تفکیک و افراز اراضی مذکور ممنوع بوده است.

مدیرکل بازرسی استان البرز یادآورشد: باتوجه به جرم انگاری موضوع، سازمان جهاد کشاورزی البرز مستند به قانون موظف است از هرگونه اقدام عملی که منجر به خردشدن اراضی کشاورزی می شود؛ جلوگیری به عمل آورد و مرتکبان را در اجرای ماده سه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها حسب مورد به عنوان مباشرت یا معاونت درارتکاب جرم تغییر کاربری غیرمجاز، به مراجع ذی صلاح معرفی کند.

استان البرز حدود ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.