ضرورت رفع مشکل صدور اسناد مراکز آموزشی
ضرورت رفع مشکل صدور اسناد مراکز آموزشی

به گزارش نوژان نیوز، حسن بابایی در نشست الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: استعدادهای درخشان در کشور به یک یا دو رشته خاص هدایت می‌شوند درحالی که اگر در رشته علوم انسانی نیز نقش آفرینی کنند می‌توانیم اقتصاددان‌ها، جامعه‌شناسان، مدیران و قضات بسیار خوبی داشته باشیم؛ بنابراین معرفی ناصحیح رشته علوم […]

به گزارش نوژان نیوز، حسن بابایی در نشست الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: استعدادهای درخشان در کشور به یک یا دو رشته خاص هدایت می‌شوند درحالی که اگر در رشته علوم انسانی نیز نقش آفرینی کنند می‌توانیم اقتصاددان‌ها، جامعه‌شناسان، مدیران و قضات بسیار خوبی داشته باشیم؛ بنابراین معرفی ناصحیح رشته علوم انسانی و رشته‌های مختلف جامعه‌شناسی در جامعه خسران ایجاد می‌کند.

وی افزود: اهمیت رشته علوم انسانی باید مطرح شود، نخبه قضایی بسیار کم است؛ بنابراین استعدادهای درخشان باید به این سمت هدایت شوند و در این زمینه دانشگاه علوم قضایی بستر مناسبی است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ظرفیت مالکیت معنوی و وجود مدیران باسابقه‌ در سازمان ثبت اسناد باعث شده است که بتوانیم در حوزه توانمندسازی ورود کرده و آموزش‌های لازم را ارائه دهیم تا دانش و ایده به عمل تبدیل شود و در قالب گواهی اختراع یا در قالب طرح یا ایده ثبت شود همچنین این ظرفیت در سازمان ثبت اسناد وجود دارد که ثبت داخلی و بین‌المللی داشته باشیم.

وی ادامه داد: سازمان ثبت اسناد آمادگی‌ دارد تا استعدادهای درخشان در قالب اردوها و تورها از مراکز سازمان ثبت اسناد بازدید داشته باشند تا مطلع شوند که چگونه از نخبگان و ایده‌های آنها حمایت می‌شود و به ثبت طرح و ایده‌ها می‌پردازیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: باید مشکل حوزه تثبیت مالکیت‌ها و صدور اسناد مراکز آموزشی را برطرف کنیم همچنین باید موضوع صدور سند در حوزه املاک و مستندسازی‌ها با جدیت پیگیری شود؛ در این زمینه همه هزینه‌های مربوط به نقشه‌برداری را انجام می‌دهیم اما سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان باید پیش‌قدم شود تا مستندسازی صورت گیرد و منتج به صدور سند شود.

املاک و دارایی‌هایی سمپاد استحکام حقوقی ندارند

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در این جلسه گفت: در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان متناسب با توانی که داریم به توانمندسازی افراد کمک می کنیم و شخصیت سازمان به سمت تمهید استرتژیک نیروهای انسانی لازم برای آینده نظام است یعنی تا سال‌های قبل از ۹۹ هدف سمپاد بر این بود که دانش‌آموزان به رشد متناسب با نیاز خود برساند اما اکنون بیشتر بر این تمرکز داریم که دانش‌آموزان را متناسب با نیاز جامعه توانمند کنیم.

الهام یاوری افزود: بسیاری از استعدادهای درخشان به دنبال چالش‌های سخت و دشوار هستند و اگر وارد حوزه‌ای نشده‌اند به این معناست که عمدتا چالش‌های آن حوزه را نمی‌شناختند و تصور غلطی بود که در واقع ما اصلا نیازی به استعدادهای درخشان نداریم و یکی از این حوزه‌ها بعضی از رشته‌های علوم انسانی و به خصوص حوزه فقه و قضا است و تصور نادرستی وجود دارد که این حوزه بیشتر متکی بر حافظه بوده تا توان حل مساله.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: یکی از کارهایی که می‌توانیم با کمک سازمان ثبت انجام دهیم این است که چه توانایی از سوی استعدادهای درخشان برای بهبود نظام قضایی کشور وجود دارد و چگونه می‌توانیم دانش اموزان را هدایت کنیم تا ایفای نقش کنند.

یاوری اظهار داشت: مساله دیگر مربوط به املاک و دارایی‌هایی است که مربوط به سمپاد می‌شود ولی به دلیل تحولات اداری که اتفاق افتاده است، استحکام حقوقی ندارند یعنی ملک در تصرف سازمان است اما سند ندارد که باید حل و فصل شوند.

ضرورت تقویت ارتباط دانشجویان استعدادهای درخشان با سازمان ثبت اسناد

در ادامه این جلسه، رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: همه موضوعات مربوط به مالکیت فکری از نظر آموزش، پژوهش، ثبت اختراع و هر چیزی که باید مبنای قانونی داشته باشد و حمایت قانونی می‌خواهد باید حتما در سازمان ثبت اسناد به ثبت رسیده باشد.

مهدی علیزاده افزود: در قانون، متولی حوزه مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و دستگاه‌های دیگر در صورتی که همکاری داشته باشد و صلاحیت آنها تایید شود ایرادی ندارد که به سازمان ثبت اسناد در راستای توسعه فرهنگ مالکیت فکری کمک کنند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در تفاهم‌نامه میان سازمان ثبت اسناد و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و تعهداتی که در آینده خواهیم داشت ارتباط‌ها تقویت و دانشجویان استعدادهای درخشان با سازمان ثبت اسناد آشنا می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا