شیوه‌نامه «مسیر رشد معلمی» آماده شد
شیوه‌نامه «مسیر رشد معلمی» آماده شد
وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین نامه یا شیوه نامه مسیر رشد معلمی آماده شده اما پیش از ابلاغ، اگر معلمان و پژوهشگران نکته‌ای دارند می‌توانند اعلام کنند.

به گزارش نوژان نیوز، رضا مراد صحرایی در نخستین همایش ملی آموزش و پرورش، ارتقای بهره‌وری و راهکارها در اردوگاه شهید باهنر اظهار کرد: در هر کشوری نقطه تحول آموزش و پرورش است، باید در چهلواره انقلاب اسلامی از چهلواره اول و دستاوردهای آن بیاموزیم.

وی افزود: در مقوله بهره وری از سهل و ممتنع بودن آن صحبت می‌شود که این موضوع نیاز به بررسی دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مسئولان در همه حوزه های آموزش و پرورش صحبت می‌کنند اما در مقام عمل، آموزش و پرورش کار هر کسی نیست. هر آرزویی درباره کشور داریم، باید در آموزش و پرورش بذر آن را بکاریم.

صحرایی بر بهره‌وری در آموزش و پرورش تاکید کرد و با بیان اینکه پیشرفت های بزرگی در این زمینه رخ داده است، اظهار داشت:‌ پیام چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی، تمدن سازی و بهره‌وری است که از معلم به عنوان اهرم تحول و بهره وری در نظام تعلیم و تربیت آغاز می شود.

وی با بیان اینکه بهره وری در اقتصاد، فرهنگ، جامعه و آسیب‌های اجتماعی باید دیده شود، افزود: نباید مدیریت منفعل و واکنشی داشته باشیم؛ مثلا به جای اختصاص بودجه برای رفع آسیب های اجتماعی ، باید برای جلوگیری از بروز آن پیشگیری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و آموزش نیز مدیریت غیربهره ور به صورت واکنشی عمل می کند، افزود: مدیریت واکنشی بی فایده است و مدیر باید تفکر راهبردی داشته باشد تا آینده دور را ببیند.

صحرایی با تاکید بر اینکه مدیری که آینده دور را ببیند، روی تعلیم و تربیت تمرکز می کند، اظهار داشت: مجلس به عنوان ریل گذار کشور زمانی می‌تواند ادعا کند برای آینده کاری کرده که روی آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرده باشد، البته دولت ها نیز همینگونه هستند.

وی ادامه داد: بهره وری در هیچ سطحی از کشور به اندازه مورد انتظار محقق نمی‌شود مگر اینکه از مدرسه آغاز شود و هیچ کس هم به اندازه معلم در این امر نقش نخواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ابتدا باید نظام یاددهی – یادگیری را برای بهره وری آماده کنیم، افزود: اگر رشد اقتصاد، فرهنگ، جامعه قوی و تاب آوری نظام اجتماعی را می خواهیم باید از مدرسه آن را آغاز  کنیم زیرا هر تغییر بنیادین  از نظام آموزشی و کودکستان‌ها آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ارکان بهره وری شامل ورودی، خروجی و پیامد است، گفت: امروز که ما با سرطان کنکور مواجه هستیم، بهره‌وری نمی‌تواند کمک کند. گاهی سازمان‌هایی که خود را عامل بهره‌وری می دانند، عامل عدم بهره‌وری هستند. ما تلاش کردیم برای افزایش بهره وری مرجعیت را به معلم، کتاب و مدرسه برگردانیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه مرجعیت به معلم و کتاب برگشته است، یادآور شد: امروز بسیاری از پذیرفته شدگان برتر کنکور سراسری از استان های محروم هستند.

وی خواستار نگاه راهبردی عدالت محور در حوزه آموزش و پرورش شد و بر این نکته تاکید کرد که با وجود یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته و یک میلیون شاغل در نظام تعلیم و تربیت، می توان برای حل مشکلات راه حل هایی از همین نظام تعلیم و تربیت استخراج کرد.

صحرایی خاطر نشان کرد: برخی فکر می‌کنند وزیر خوب کسی است که همانند «شمشمیر زن سامورایی» چشم ببندد و با مهارت تمام سر مدیران قبلی را بزند؛ اما من معتقدم باید به این آشوب ناشی مدیریتی خاتمه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی به دنبال آشوب، شکنندگی و بی ثباتی در نظام تعلیم و تربیت هستند و ثبات را بر نمی تابند، اظهار داشت: تصور می‌کنیم مدیر خوب مدیری است که نسنجیده همه مدیران قبلی را عوض کند و مدیر جدید آورد. کسانی که خود را متخصص تعلیم و تربیت می‌داند، می‌گویند این وزیر تا آمد، ۳۰ نفر را عوض کرد و دیگری یک ماهه آمده بر سر کار ولی کسی را عوض نکرد است.

وی با تاکید بر اینکه «باید از این آشوب‌زدگی مدیریتی رهایی یافت»، افزود: هرکاری کنیم، کسانی هستند که تفسیری برای خود بسازند.

صحرایی توضیح داد: چند روز پیش من راهکاری که در سند تحول آموزش و پرورش است را بیان کردم که برنامه درسی و نظامات آن باید متناسب دختران و پسران بهینه شود اما تیتر زدند «تفکیک جنستی در آموزش و پرورش» و یک صفحه از روزنامه که برای بیت المال است را حرام کردند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از منظر برخی مدیران و یا پیشکسوتان، مدیر خوب کسی است که کارهای قدیمی‌تر را ادامه‌ دهد اما ما با گروهی از انسان ها کار می‌کنیم و مگر می‌شود تکرار پیوسته پیشینیان را پیشه کرد؟ جاده پیچیده ولی ما نپیچیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش، نهاد فرهنگی و اجتماعی است و معلم باید تاوان ناکارآمدی افراد دیگر را در کلاس درس، پاسخ دهد، افزود: بهره‌ور شدن آموزش و پرورش، مقدمه بهره‌ور شدن سایر دستگاه‌ها است و در واقع بهره‌ور شدن سایر دستگاه‌ها مستلزم همراهی و همکاری با آموزش و پرورش است.

صحرایی ادامه داد: ارتقای بهره‌وری باید در بطن و متن تمام کنش‌ها و واکنش‌های وزارت آموزش و پرورش باشد و مدیریت و رهبری در مدرسه، عامل تضمین کیفیت آموزش و پرورش در کشور است و بهره‌وری تمام دستگاه‌ها تابعی از بهره‌وری آموزش و پرورش است.

 

کارکرد مدرسه فقط آموزش نیست

حجت الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز در این آیین با تاکید بر بهره وری در نظام آموزش کشور گفت: در موضوع بهره‌وری، مفاهیم کارایی و اثربخشی هم مطرح می‌شود که بدانیم کار به نتیجه و هدف ما را رسانده یا نه و اینکه با صرف منابع بهینه انجام شده است یا خیر.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این بازنمایی در آموزش و پرورش یک نقطه اساسی است، باید مشخص شود که نتیجه‌ای که از کار آموزش و پرورش بدست می‌آید، چیست و قرار است دانش آموزان را به کجا برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تکالیف مدرسه در نظام تعلیم و تربیت روشن شود، افزود: کارکرد مدرسه فقط آموزشی نیست بلکه پرورشی هم است و در سند تحول هم این تکالیف مشخص شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا