شجاعت مادر شدن بانوان را تقویت کنیم
شجاعت مادر شدن بانوان را تقویت کنیم
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه دختران ما شجاعت مادر شدن را ندارند گفت: الگوهای مادری و توانمندی مادر شدن در خانواده ها تقویت شود.

به گزارش نوژان نیوز، سید مجید امامی در شورای فرهنگ عمومی جنور کرمان اظهار کرد: روزی به طور میانگین ۱۰۰۰ سقط جنین بدون نیاز و غیر ضروری و حدودا ۳۲۰ هزار سقط جنین در سال رخ می دهد بنابراین باید بر روی کاهش سقط جنین کار کنیم.

وی افزود: رویکرد پزشکی (کلینیکال) بخشی از شیوه کار برای کاهش سقط جنین است اما اینکه نقش مادری ارزشمند شود رویکردی فرهنگی و شیوه دیگری برای کاهش آن است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه در بهترین حالت باید دستیار فرهنگی خانواده باشیم و سنت ها و نقش های خانواده را احیا کنیم تا گفتمان فرهنگی خانواده تقویت شود ادامه داد: مردم گردهمایی، جشن و بازارچه می‌خواهند و در کنار تامین این نیازها، در کلاس های ترویجی هم شرکت می‌کنند.

وی یادآور شد: ما با کلاس تنها نمی توانیم مردم را جذب کنیم و به شدت باید به دنبال احیای جشن ها، گردهمایی ها و سنت های بومی مردم مبتنی بر امور بومی باشیم.

امامی با بیان اینکه امید و نشاط می تواند مشکلات را حل کند و باید بر تقویت این امور در جامعه تمرکز کنیم اضافه کرد: برگزاری جشن هایی با عناوین محصولات کشاورزی هم بهانه ای برای جمع کردن مردم دور هم است تا آنان را به فرهنگ تولید، باهم بودن، به نشاط و به تقویت سرمایه اجتماعی متذکر کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: هویت فرهنگی ما به شدت و به غایت با محبت آل الله و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت ریشه دارد.

وی افزود: ماهیت تمدنی پیش از اسلام ما نیز با توحیدگرایی، حقیقت گرایی و عدالت گرایی عجین بوده است و به همین دلیل به سرعت پذیرای اهل بیت که مظهر عدالت و حقیقت بوده اند شده است.

امامی با بیان اینکه نقطه عطف محبت ورزی مردم ما دهه محرم و عاشورا است اضافه کرد: تحویل سال معنوی، تحویل سال شیعی ما و آغاز سال ولایی مردم ما دهه محرم است.

وی تاکید کرد: حراست و صیانت از فرهنگ عامه مردم در مراسمات محرم و جلوگیری از برخی تحریفات و انحرافات یکی از کارهای مهم شورای فرهنگ عمومی است.

امامی افزود: بر اساس مصوبات شورا، ستاد شون فرهنگی در مناسبات مذهبی تشکیل شود. البته فقط به دنبال آسیب نگردیم بلکه به دنبال بالندگی بگردیم و ببینیم به چه شیوه ای می توان میراث فرهنگ عزاداری و میراث معنوی و عادات مذهبی مردم منشا افتخار بیشتر آنها شود.

وی با اشاره به گردشگری فرهنگی، مذهبی و زیارتی ادامه داد: رسانه می تواند به گردشکری محرم و آداب روضه و مناسک عاشورای مردم بپردازد.

امامی یادآور شد: نوع عزاداری جمعی که نماد اتحاد مومنین و محبت اهل بیت است را باید با صدای بلندتری بیان و ترویج کنیم.

وی با اشاره به شرایط توسعه ای جنوب کرمان گفت: بزرگترین عامل محرومیت بعد از عدم خلاقیت انسان ها، رسانه است بنابراین انسان شکوفا شده و دارای خلاقیت فرهنگی حتما محرومیت ها را رفع می کند و منتظر دستگاه های بزرگتر نمی ماند.

امامی بیان کرد: شرایط کنونی جنوب کرمان نتایج نوعی توسعه مرکزگرا و توسعه خطی بوده است بنابراین نیازمند کار رسانه‌ای و شناساندن مناطقی همچون جنوب کرمان هستیم.

 

دشمن با تمام توان به خانواده حمله کرده است

امام جمعه جیرفت هم در این نشست گفت: دشمنان به دلیل اهمیت خانواده با تمام توان و با رسانه‌ها برای از بین بردن آن تلاش می‌کنند که یا تشکیل نشود یا متلاشی شود.

حجت الاسلام میثم تارم تاکید کرد: آمار طلاق در کشور نگران کننده است و باید برای پیشگیری از این پدیده جدی تر عمل شود.

وی تاکید کرد: پایه ریزی نسل جوان در خانواده صورت می گیرد و در مدرسه تکمیل می شود بنابراین خانواده نقش مهمی دارد.

حجت الاسلام تارم با اشاره به اینکه محرم ماه طلایی و با ارزش، گرانبها و کم نظیر است ادامه داد: مردم در این ماه خودجوش و با اخلاص با هزینه خود و به شکلی مردمی مراسمات را به جا می آورند.

وی با بیان اینکه حفظ دین و حمایت از دین هدف اصلی در ماه محرم است ادامه داد: در این ایام ادارات نشست های بصیرت افزایی وآشنایی با امور دینی در ادارات داشته باشند.

امام جمعه جیرفت اضافه کرد: روزی اینجا پزشکان هندی و بنگلادشی حضور داشتند اما امروز صاحب دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه دولتی، آزاد و دیگر مراکز دانشگاهی و علمی هستیم.

 

نیاز جیرفت به کتابخانه

فرماندار شهرستان جیرفت هم گفت: منطقه جنوب کرمان دارای سابقه فرهنگی کهن و دارای ظرفیت های زیادی است.

احمد بلندنظر افزود: تعداد کتابخانه‌ در مقایسه با جمعیت در جیرفت کم است و نیاز به تجهیز و تکمیل است.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود خانه عالم از نظر سرانه روحانی دچار کمبود شده‌ایم ادامه داد: کانون های فرهنگی مساجد و حوزه های علمیه در جنوب کرمان باید تقویت شود.

بلندنظر تاکید کرد: نقش صدا و سیما در این منطقه باید پرنگتر شود که بر ارتقای فرهنگی منطقه اثرگذار است.

وی یادآور شد: مشکل نبود زیرساخت ها در بخش کشاورزی تبعاتی داشته و در فصل برداشت شاهد مشکل برای فروش و جابجایی هستیم و برخی مواقع محصولات خوراک دام یا دچار سرمازدگی می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا