روحانیت همیشه سپر بلای مردم بوده است
روحانیت همیشه سپر بلای مردم بوده است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در طول تاریخ اسلام روحانیت سپر بلای مردم بوده و همیشه در همه انقلاب های خونین ایران، مردم روحانیت را در کنار خود احساس کردند.

به گزارش نوژان نیوز، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در َآیین سالگرد شهادت شهید سید حسن مدرس در مسجد امام صادق (ع) اردستان افزود: در طول تاریخ قیام هایی که سرنوشت آنها به انحراف کشیده نشده و پرچم استکبار ستیزی در آن برافراشته ماند، قیام هایی است که پرچم آن بر دوش یک روحانی بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقداماتی که در طول تاریخ ایران تاریخ ساز شده با هدایت روحانیت به سرانجام رسیده است، همواره در دوران های استیلای ستم شاهی و حاکمیت ظالمان پرچم مخالفت بر دوش روحانیونی از جمله شهید مدرس بوده است.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: روحانیانی از جمله میرزای شیرازی، شیخ فضل الله نوری، شهید نواب صفوی، شهید مدرس و امام خمینی(ره) همه هستی خود را برای دفاع از مردم و کشور هزینه کردند.

وی افزود: شهید مدرس شخصیت منحصر به فردی بود و اگر نام ایشان در تاریخ باقی مانده به این دلیل است که قبل از روحانی بودن یک عارف خودساخته و معنوی بود و علاوه بر بعد انقلابی از تقوای لازم برخوردار بود.

وی اظهار کرد: اگر شهید مدرس در مقابل رضاخان ایستاد به دلیل این بود که اسیر دنیا نشد و وارستگی اش او را به شخصیتی نفوذناپذیر در مقابل قدرت های استکباری تبدیل کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهید مدرس در مجلس انقلاب ایجاد کرد و آنچنان اثری در تاریخ ایجاد کرد که هر سال روز شهادتش روز مجلس نام گذاری شده است.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: در بیانات امام راحل (ره) تاثیر پذیری از چند شخصیت مشهود است، شهید نواب صفوی و شهید مدرس از جمله این شخصیت ها هستند.

وی افزود: در ادوار مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهدیم که هرگاه روحیات نمایندگان به شهید مدرس نزدیک بوده، اثرگذاری نمایندگان در آن دوره بیشتر بوده است. مدرس جیب طمع را بسته بود تا بتواند دهان و زبان را باز کند و بر سر سلطه گران فریاد بزند.

وی اظهار کرد: نماینده ای می تواند مثل شهید مدرس باشد که بدون حاشیه بوده و منافع شخصی را نادیده بگیرد، مجلس یازدهم مدال افتخار را از مقام معظم رهبری دریافت کرد و معظم له هم در شروع این مجلس و هم در دیدار خرداد ماه امسال وصف انقلابی را به مجلس یازدهم دادند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جایگاه مجلس مهم است و می تواند سرنوشت ملت را به سوی تعالی هدایت کند، مجلسی که روحیه جهادی و انقلابی دارد می تواند به درستی بر عملکرد دولت نظارت کند.

حجت الاسلام ذوالنوری گفت: امروز دولت سیزدهم زیرساخت های بزرگی در کشور ایجاد کرده است، اصلاح روابط با کشورهای منطقه و حضور در پیمان های مهم جهانی مانند شانگهای ازجمله اقداماتی است که در اثر آن در آینده شاهد بهبود وضعیت کشور در همه عرصه ها خواهیم بود.

وی افزود: روحانیت در امور مختلف مثل مبارزات سیاسی در بزنگاه های تاریخی مثل شهید مدرس ایفای نقش کرده است، شهید طباطبایی نژاد نخستین شهید مردم اردستان و نماینده این منطقه در مجلس شورای اسلامی بود که در جریان انفجار در حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید.

سید حسن مُدَرّس (۱۲۴۹ش-۱۳۱۶ش) از علمای اصفهان در دوران مشروطه بود که به حمایت از مشروطه‌خواهان پرداخت، وی در دوره دوم مجلس، از طرف فقها به‌عنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه می‌بایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند. او از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد. در ایران دهم آذر، به مناسبت شهادت او توسط رضاخان، به نام «روز مجلس» نامگذاری شده است.

شهرستان اردستان با بیش از ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا