حفاظت از ۳۵۰ هزارهکتار اراضی ملی در تولیت اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان البرز
حفاظت از ۳۵۰ هزارهکتار اراضی ملی در تولیت اداره کل منابع طبیعی آبخیزداری استان البرز
اسماعیل صدیقی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با گزارش عملکرد یکساله معاونت حفاظت و امور اراضی گفت: ادارات ستادی این معاونت شامل اداره حفاظت و حمایت، اداره ممیزی و حدنگاری اراضی، اداره استعداد یابی و بهره برداری منابع طبیعی و همچنین یگان حفاظت منابع طبیعی با همکاری و پیگیری ادارات تابعه شهرستانی توانستند با اقدامات شایسته خود از حدود 350 هزار هکتار از اراضی ملی استان در برابر تخریب، تصرفات، آفات و بیماری های گیاهی، حریق و چرای غیر مجاز دام حفاظت نمایند.

به گزارش نوژان نیوز، اسماعیل صدیقی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در گفتگو با خبرنگاران به مناسب دهه مبارک فجر گفت: این معاونت در بخش حفاظت و حمایت با مدیریت ۸۵ باب معدن در استان البرز ضمن پاسخگویی به بالغ بر ۴۰ مورد استعلام معادن و ساماندهی آنها در سامانه معادن کشور مبلغ ۲۲ میلیارد ریال از محل درآمد بند ( ب ) ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی وصول درآمد داشته است. وی همچنین افزود در بخش گیاه پزشکی و کنترل آفات، سطحی معادل ۱۴۰۰۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان طالقان مورد پایش آفات قرار گرفته است و در ۱۷۶ هکتار نیز علیه آفت نیمه انگل دارواش عملیات کنترلی با روش مکانیکی صورت گرفته است.

ایشان همچنین در خصوص بخش استعدادیابی و بهره برداری منابع طبیعی نیز گفت: همکاران ما در اداره استعداد یابی و بهره برداری منابع طبیعی توانستند قرارداد تعداد سه فقره احاله مدیریت منابع طبیعی با سطحی بالغ بر ۵۶ هکتار در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور را منعقد نمایند، همچنین در این بخش ۴ فقره نیز اقدام به تخصیص اراضی ملی در سامانه استعلامات تخصیص (سبا) با مساحتی بالغ بر ۱۷۰۰ هکتار عمدتاً برای طرح های کشاورزی گردیده است.

وی در ادامه افزود: از دیگر اقدامات بخش استعدادیابی این معاونت در مدت یازده ماهه سال جاری، واگذاری اراضی ملی در قالب ماده ۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به تعداد ۳ فقره به مساحت ۳۷ هکتار، همچنین تحویل و تحول اراضی ملی در قالب ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن به تعداد ۴ فقره به مساحت ۷۱۶ هکتار و تفکیک اسناد مالکیت مرتبط با واگذاری های صورت گرفته به تعداد ۹ فقره با مساحتی بالغ بر ۲۶ هکتار بوده است.

اسماعیل صدیقی با اشاره به بخش ممیزی و حدنگاری اراضی نیز گفت همکاران ما با تلاش های شبانه روزی خود در این بخش در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اسناد مالکیت عمده اراضی ملی باقیمانده پلاک‌های تثبیت‌شده را نیز به مساحت ۲۹۰۹ هکتار اخذ نموده اند. این مقام مسئول به اشاره به گستردگی و حساسیت های موجود در معاونت حفاظت امور اراضی به اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی استان نیز پرداخت و ضمن تشکر از سرهنگ محمدحسینی فرمانده و علی بابازاده، جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی استان البرز و رؤسا و نیروهای حفاظت منابع طبیعی شهرستانهای تابعه استان گفت: نیروهای خدوم یگان حفاظت منابع طبیعی که در خط مقدم حفاظت و حراست از اراضی ملی فعالیت می کنند در سالی که گذشت توانستند حکم خلع ید و قلع و قمع ۵۱ فقره تخلف را به مساحت ۸۶۳۷ متر مربع اجرا کنند .

همچنین ۱۲ فقره محموله چوب قاچاق را در قالب ماده ۴۸ و تبصره ۷ ماده ۳ کشف و به مراجع قضای معرفی نمایند. توقیف ۶۸ فقره چرای غیر مجاز ، جلوگیری و رفع تجاوز به منابع طبیعی در ۶۲ فقره به مساحت ۱۶۴۰۰۰ متر مربع و ۱۴۰ فقره تخریب و تصرف در قالب ماده ۵۵ به مساحت ۱۱۱ هکتار از دیگر اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی در یازده ماه سال جاری می باشد.